آیا آب تصفیه شده برای گیاهان ضرر دارد؟

به گزارش ایران عکس، آبیاری بخش ضروری مراقبت از گیاهان برای یاری به رشد و شکوفایی آن ها است. هنگام آبیاری گیاهان نباید کم و یا بیش از حد به آن ها آب دهید. اما آیا میدانستید که استفاده از آب مناسب می تواند بر رشد گیاهان تاثیر زیادی بگذارد؟ کارشناسان توصیه می نمایند از آب تصفیه شده یا به اصطلاح نرم در آبیاری گیاهان زیاد استفاده نکنید. در واقع استفاده از آب تصفیه شده ممکن است در دراز مدت خطر آسیب جدی به ریشه، رشد یا کشتن گیاهان را در پی داشته باشد.

آیا آب تصفیه شده برای گیاهان ضرر دارد؟

چرا آب تصفیه برای گیاهان مضر است؟

اگرچه آب تصفیه شده مزایایی در کاهش رسوب آهک در لوله ها و زهکشی ها دارد، اما برای آبیاری گیاهان ایده آل نیست. زیرا آب نرم حاوی سطح بالایی از سدیم است که می تواند مواد مغذی و ضروری را که گیاهان برای رشد به آن احتیاج دارند، از بین ببرد. اگر اندازه سدیم (نمک) بیش از حد باشد، برای بیشتر گیاهان مضر است. سدیم بعلاوه با سایر مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و پتاسیم مقابله می نماید. کلسیم و پتاسیم برای گیاهان مورد احتیاج هستند، بنابراین سدیم می تواند در واقع بر توانایی گیاه برای جذب چنین مواد مغذی تاثیر بگذارد. سدیم بعلاوه در طول زمان بر کیفیت خاک نیز تاثیر می گذارد زیرا توانایی آن در نگهداری آب و بعلاوه ساختار خاک را تغییر می دهد. بنابراین اگر گیاهان شما نشانه هایی از آسیب یا پژمردگی را نشان می دهند، ممکن است به دلیل آب نامناسب باشد. آب نرم میزان سدیم موجود در خاک را افزایش می دهد که می تواند به ریشه ها آسیب برساند و منجر به توقف رشد گیاه گردد. بعلاوه آب لوله کشی حاوی عناصر قوی سرب و کلر است.

چرا گیاهان با آب تصفیه شده می میرند؟

همانطور که در بالا گفتیم، آب نرم سرشار از سدیم است. گیاهانی که با آب دارای سدیم آبیاری می شوند در نهایت آغاز به تشکیل یک لایه نمک در سطح بستر خاک می نمایند. مثل این است که پوست کثیف منافذ شما را می ببندد. در نتیجه آب و مواد مغذی سالم نمی توانند به ریشه گیاه برسند و گیاه پژمرده شده و می میرد. علاوه بر این اگر سطح نمک در خاک شما خیلی زیاد گردد، سایر گیاهان نیز قادر به رشد نخواهند بود.

چه نوع آبی برای گیاهان بهتر است؟

برترین نوع آبی که برای آبیاری گیاهان مناسب است آب باران است، زیرا به طور طبیعی عاری از مواد شیمیایی است. راه های مختلفی برای جمع آوری و استفاده مجدد از آب باران وجود دارد، اما ساده ترین راه این است که از یک بشکه بزرگ بهره ببرید. اگر آب شما برای نوشیدن مناسب است، پس برای گیاهان نیز مناسب است. آب باران جمع آوری شده گزینه بهتری برای آبیاری گیاهان است، زیرا فاقد کلر و سایر مواد شیمیایی است که در آب لوله کشی یافت می گردد. بعلاوه سرشار از مواد مغذی است که برای گیاهان مفید است. بعلاوه می توانید از آب لوله کشی (تصفیه نشده) برای گیاهان بهره ببرید ولی در صورتی که آب چند ساعت بماند و سپس گیاهان را با آن آبیاری کنید. با این کار بعضی از مواد شیمیایی آب ته نشین می گردد.

کلام آخر

هر گونه اثری از سدیم یا هر ماده شیمیایی مضر دیگری که در آب یافت می گردد می تواند گیاهان و خاک را تحت تاثیر قرار دهد یا از بین ببرند. البته هر گیاهی احتیاج های مراقبتی متفاوتی دارد. بنابراین مهم است که در خصوص گیاهان خود تحقیق کنید و میزان و نوع آب برای آبیاری گیاهان و نوع خاک را معین کنید.

منبع: TomsGuide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 مهر 1402 بروزرسانی: 30 مهر 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2296

به "آیا آب تصفیه شده برای گیاهان ضرر دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا آب تصفیه شده برای گیاهان ضرر دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید