زمین سیاره دیگری را در اعماق خود پنهان نموده است!

به گزارش ایران عکس، تاریخ اولیه زمین با برخوردهای بزرگ با دیگر اجرام، از جمله سیارات کوچک شکل گرفته است. یکی از وقایع معین کننده در تاریخ سیاره ما، تشکیل ماه، احتمالاً ناشی از یکی از این برخوردهای فاجعه بار است.

زمین سیاره دیگری را در اعماق خود پنهان نموده است!

تینا مزدکی- فرضیه ضربه غول پیکر می گوید یک سیاره به میزان مریخ به زمین برخورد نموده است و شرح می دهد که چگونه این برخورد باعث ایجاد چنبره ای از زباله هایی شده است که در اطراف زمین می چرخند. تحقیقات تازه این ایده را تقویت می نماید که Theia بعضی از بقایای خود را در داخل زمین باقی گذاشته است.

ضربه غول پیکری که ماه را ایجاد کرد در عصر هادین رخ داد. هادین اولین دوره از چهار عصر زمین است و از زمان شکل گیری زمین در حدود 4.5 میلیارد سال پیش تا حدود 4.03 میلیارد سال پیش است.

زمین در حدود 50 میلیون سال اول یک اقیانوس ماگما بود. در طول هادین آغاز به خنک شدن کرد، اما گوشته هنوز بسیار چسبناک تر از امروز بود. گرمای به جامانده از تشکیل آن و سطح بالاتر گرمایش پرتوزایی گوشته را در حالت سیال تری نگه داشت. در آن موقع نیز آب بیشتری در گوشته وجود داشت که به سیالیت گوشته می افزایید.

این مهم است زیرا زمانی که اجسام به زمین برخورد کردند، قادر به فرو رفتن بیشتر در گوشته بودند.

در دهه 1980 دانشمندان به کشف قابل توجهی دست یافتند. دو حباب غول پیکر به میزان یک قاره در اعماق زمین جاسازی شده بودند. یکی زیر آفریقا و یکی زیر اقیانوس آرام. آنها LLSVP هستند و سطح آهن آنها به طور غیرعادی بالاست. غلظت آهن سرعت امواج لرزه ای را که از میان آنها عبور می نمایند تغییر می دهد و منجر به کشف آنها می گردد.

هر دو LLSVP هزاران کیلومتر به صورت افقی توسعه می یابند و از مرز بین هسته زمین و گوشته آن تا 1000 کیلومتر به بالا توسعه می یابند. آنها حدود 8 درصد از حجم گوشته زمین و حدود 6 درصد از حجم کل زمین را شامل می شوند.

برای چندین دهه، منشا آنها یک رمز و راز بود. دانشمندان تعجب کردند که آیا آنها می توانند بقایای تیا باشند، پیش سیاره ای که به زمین برخورد کرد و در نتیجه ماه به وجود آمد. اما شواهد قانع نماینده ای وجود داشت.

اکنون، تحقیقات تازه به طور قانع نماینده ای به Giant Impact به عنوان منبع LLSVP اشاره می نماید. مقاله تازه ضربه تشکیل دهنده ماه به عنوان منبع ناهنجاری های گوشته پایه زمین است. این در ژورنال نیچر است، و نویسنده اصلی، کیان یوان، دانشیار پژوهشی فوق دکتری در آزمایشگاه لرزه شناسی کلتک است.

یوان یک ژئوفیزیکدان است، اما زمانی که در سمیناری درباره تشکیل سیاره به وسیله میخائیل زولوتوف، استاد دانشگاه ایالتی آریزونا، در سال 2019 شرکت کرد، چراغی روشن شد. زولوتوف در حال شرح فرضیه ضربه غول پیکر بود. دو چیز به طور همزمان رخ داد: کیان اشاره نمود که ماه نسبتاً غنی از آهن است و زولوتوف شرح داد که هیچ اثری از تیا پیدا نشده است.

یوان می گوید: درست پس از اینکه میخائیل گفت که هیچ کس نمی داند ضربه گیر اکنون کجاست، من متوجه شدم که ضربه گیر غنی از آهن می توانست به لکه های گوشته تبدیل گردد.

منبع: universetoday

  • نمایش یک تکه کوچک از گنج بزرگ ناسا/ عکس

  • شاهکار تازه تلسکوپ 10 میلیارد دلاری ناسا

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 14 آبان 1402 بروزرسانی: 14 آبان 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2298

به "زمین سیاره دیگری را در اعماق خود پنهان نموده است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زمین سیاره دیگری را در اعماق خود پنهان نموده است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید