اختلال خواب تهدیدی جدی برای کاربران فضای مجازی، شب زنده داری بلای جان جوانان شده است

به گزارش ایران عکس، شب زنده داری جوانان در فضای مجازی به خطری برای آن ها تبدیل شده به طوریکه اختلال در خواب افراد مسائل متعددی را برایشان به دنبال خواهد داشت.

اختلال خواب تهدیدی جدی برای کاربران فضای مجازی، شب زنده داری بلای جان جوانان شده است

به گزارش خبرنگار ، فضای مجازی به ویژه شبکه های اجتماعی از زمان ظهور بسیار مورد توجه جوانان و نوجوانان واقع شده و طبق آنالیز هایی که در این زمینه صورت گرفته، سن استفاده به 13 سال کاهش پیدا نموده است و این موضوع را می توان زنگ خطر جدی قلمداد کرد که در ادامه می تواند آسیب های بسیاری را متوجه کاربران کند.

سرهنگ علی محمد رجبی رئیس مرکزتشخیص وپیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه شب زنده داری و گشت زنی در فضای مجازی بخشی از سبک زندگی ما شده است، گفت: وابستگی به شبکه های اجتماعی و علاقه طبیعی به پیگیری نوشته ها، تصاویر دوستان، علاقمندی هایشان، دانستن زمان آنلاین بودن آن ها، انتظار و هیجان ناشی از پسندیده شدن نوشته ها توسط دیگران، شب زنده داری کاربران را افزایش می دهد و موجب اختلال خواب می گردد.

وی اضافه نمود: اختلال خواب مستقیما بر روی رفتار و روحیات کاربر در طول روز تاثیر گذار بوده و از پیامد های منفی شبکه های اجتماعی است.

سرهنگ رجبی توضیح داد: برای استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی زمان خاصی تعریف شده و اینکه جوانان و نوجوانان ما بخواهند در تمام اوقات شبانه روز از این بستر استفاده نمایند و به بهانه های مختلف از زمان استراحت خود بگذرند، باعث ایجاد مسائل فراوانی در روان و روحیات آن ها خواهد شد.

به گفته رئیس مرکزتشخیص وپیشگیری از جرایم سایبری پلیس فتا ناجا، نقش خانواده ها در این رابطه بسیار پر رنگ است، چرا که با ورود به موقع والدین به بحث زمان استفاده از فضای مجازی فرزندانشان؛ می توانند آن ها را از مسائلی که در آینده برایشان پدید خواهد آمد، نجات دهند.

شبکه های اجتماعی با موضوع بهداشت روان پیوند خورده است، تحقیقاتی که در این زمینه صورت گرفته نشان داد استفاده از شبکه های اجتماعی با افزایش علائم افسردگی در نوجوانان ارتباط تنگاتنگی دارد.

با این مطالعه، مسئله در شرایط بهتری قرار می گیرد؛ لزوماً این شبکه های اجتماعی نیستند که باعث بروز این مسائل می شوند، در واقع مطالبی که جوانان در معرض آن قرار دارند، مانع خواب و ورزش سالم آن ها می گردد.

با این تفاسیر، می توان چنین نتیجه گرفت، تغییر در شیوه زندگی، می توان حتی به روشی بهتر از شبکه های اجتماعی بهره برد، بدون آنکه تعاملات اجتماعی و سلامت روحی افراد تهدید گردد.

ناگفته نماند رسانه های اجتماعی به خودی خود خطرناک نیستند، اما استفاده مکرر ممکن است فعالیت هایی مانند خواب و ورزش را که تأثیر مثبتی بر سلامت روان دارند، مختل کند. از سوی دیگر به دلیل عدم نظارت کافی بر محتوای فضای مجازی، جوانان در معرض محتوای مضر، سوءاستفاده و تجربه منفی اذیت و آزار سایبر قرار دارند. در این میان کاربران دختر بیش از سایرین در خطر هستند.

در واقع شبکه های اجتماعی مقصر مسائل بهداشت روان کاربران هستند؛ این شبکه ها در عین حالی که کاربران را در معرض حمله سایبری قرار می دهند، از کیفیت خواب و فعالیت های ورزشی کاربران می کاهند و به این ترتیب سلامت روان آن ها را به طور مستقیم هدف می گیرند تا جایی که روانشناسان، کاهش استفاده از شبکه های اجتماعی را تنها راه چاره ندانسته و به دنبال یک روش درمانی بهتر هستند؛ چرا که معتقدند وابستگی افراد به فضای مجازی اجتناب ناپذیر است.

به اعتقاد آن ها برای این منظور استراتژی های ساختاری برای افزایش مقاومت در برابر سایبری و ارتقاء رفتار های بهتر درخصوص خواب و ورزش برای کاهش آسیب های جسمی و روانی لازم است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 17 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1116

به "اختلال خواب تهدیدی جدی برای کاربران فضای مجازی، شب زنده داری بلای جان جوانان شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختلال خواب تهدیدی جدی برای کاربران فضای مجازی، شب زنده داری بلای جان جوانان شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید