امارات، درباره اتفاقات یمن و موضع گیری عربستان سکوت را شکست

به گزارش ایران عکس، ایرنا نوشت: وزیر مشاور امارات در امور خارجه امروز(دوشنبه) بیانیه ائتلاف سعودی در حمایت از دولت فراری و مستعفی یمن را ناشی از نگرانی آشکار سعودیها درباره این کشور و توافق ریاض دانست.

امارات، درباره اتفاقات یمن و موضع گیری عربستان سکوت را شکست

محمد انور قرقاش در صفحه توئیتری خود نوشت که بیانیه ائتلاف سعودی در حمایت از دولت مستعفی یمن از نگرانی آشکار این ائتلاف درباره یمن و توافق ریاض ناشی می گردد. توافقی که اجرای کامل آن مبنایی برای کار سیاسی در مرحله پیش رو به شمار می آمد و ناامیدی از تاخیر در اجرای آن نباید دلیلی برای تغییر اوضاع از سوی یک طرف گردد و ما کاملا به نگرانی عربستان درباره اجرای توافق ریاض اطمینان داریم.

امارات یکی از مهم ترین اعضای ائتلاف سعودیها در جنگ یمن بود که به دلیل اختلاف منافع با عربستان، نیروهای خود را از یمن خارج نموده و اکنون از جدایی طلبان جنوب این کشور حمایت می نماید.

قرقاش در ادامه تاکید نمود که اجرای متن توافق ریاض و پایبندی به آن سنگ بنای چشم انداز منطقه ای و بین المللی برای راه حل سیاسی در یمن است و بیانیه ائتلاف سعودی تاکیدی بر ضرورت پایبندی تمام طرف ها به اجرای آن و در راستای کوشش ریاض برای همبستگی سیاسی و نظامی در یمن بوده است.

14 آبان ماه توافقی میان دولت مستعفی مورد حمایت عربستان و شورای انتقالی جنوب یمن مورد حمایت امارات با میانجیگری سعودی ها در ریاض امضا شد.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض می توان به استقرار دولت عبدربه منصور هادی در شهر عدن طی مدت 7 هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و مشخص 12 وزیر از شورای انتقالی جنوب در دولت آینده از مجموع 24 وزیر کابینه اشاره نمود.

ائتلاف سعودی امروز (دوشنبه) در واکنش به اعلام خودمختاری شورای انتقالی (تحت حمایت امارات) در استان های جنوبی یمن، با صدور بیانیه ای بر ضرورت بازگشت اوضاع به شرایط قبل و اجرای سریع توافق ریاض تاکید نمود.

دولت منصور هادی رییس جمهوری فراری و مستعفی یمن نیز دیروز شورای انتقالی جنوب و دولت امارات به عنوان حامی اصلی این گروه را متهم کرد که با اعلام خودمختاری در جنوب یمن، دست به یک کودتای کامل زده اند.

شورای انتقالی جنوب یمن که از حمایت امارات برخوردار است، بامداد یکشنبه در استانهای جنوبی یمن حکومت خودمختاری گفت.

این شورا ضمن اعلام خودمختاری در عدن و دیگر استانهای جنوبی یمن، خاطر نشان کرد که شرایط فوق العاده از شنبه شب در این منطقه به مرحله اجرا گذاشته شده است.

اقدام شورای انتقالی جنوب یمن در پی ادامه اختلاف با دولت منصور هادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن است که از سوی عربستان حمایت می گردد.

شورای انتقالی جنوب یمن پیش از این به مقامات دولت مستعفی اجازه برگزاری جلسات و نشست در شهر عدن را نداده بود، مسأله ای که دولت منصور هادی آن را کوشش امارات برای به شکست کشاندن توافق ریاض تفسیر کرد.

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 1 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 993

به "امارات، درباره اتفاقات یمن و موضع گیری عربستان سکوت را شکست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امارات، درباره اتفاقات یمن و موضع گیری عربستان سکوت را شکست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید