این خریدان سکه مشمول پرداخت مالیات هستند

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران : در روزهای گذشته سازمان امور مالیاتی در مورد چگونگی مالیات خریداران سکه از بانک مرکزی در سال 1399 ابلاغیه ای را منتشر کرد که منجر به واکنش ها و اظهار نظرهای گوناگونی از سوی مردم جامعه شد.

این خریدان سکه مشمول پرداخت مالیات هستند

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرآنلاین، در دستورالعمل شماره 504 مورخ 8/ 2/ 1400 نکات مهمی مطرح شده است. نحوه اخذ مالیات از دریافت نمایندگان سکه از بانک مرکزی تشریح شده است.

بر اساس این دستورالعمل : تمامی اشخاص حقیقی خریدار سکه از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که در سال 1399 نسبت به دریافت حداکثر (105) قطعه سکه اقدام نموده اند، مشمول مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل هستند.

مهلت پرداخت مالیات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا سرانجام خرداد ماه سال 1400است و این خریداران مکلفند نسبت به پرداخت مالیات این دستورالعمل اقدام نمایند.

بر اساس این دستورالعمل ابلاغ شده، اشخاص حقیقی دریافت نماینده سکه بر اساس تعداد سکه تحویلی طی سال1399تا 5 قطعه سکه مشمول مالیات نیستند.

میزان مالیات سکه به شرح زیر است:

نسبت به مازاد 5 سکه تا میزان 15 سکه به ازای هر قطعه سکه 9.600.000 ریال مالیات مقطوع.

نسبت به مازاد 15 سکه تا میزان 25 سکه به ازای هر قطعه سکه 12.800.000 ریال مالیات مقطوع.

نسبت به مازاد 25 سکه تا میزان 105 سکه به ازای هر قطعه سکه 16.000.000 ریال مالیات مقطوع

لازم به ذکر است در این دستورالعمل اشاره شده مودیانی که امکان پرداخت مالیات مقطوع موضوع این دستورالعمل را به صورت کامل تا سرانجام خردادماه سال 1400 ندارند، مالیات مقطوع معین شده حداکثر تاچهار ماه به صورت مساوی تقسیط می گردد.

همان طور که گفته شد، انتشار این دستورالعمل موجب نگرانی های فراوانی در میان دارندگان سکه های طلا در جامعه شد.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران درباره این دستورالعمل به خبرآنلاین گفت: این موضع ربطی به مردم ندارد و در اصل شامل کسانی می گردد که برای دریافت سکه در سال های 96 و 97 در بانک مرکزی ثبت نام نموده بودند و سکه دریافت نموده بودند.

محمد کشتی آرای تاکید نمود: مردم نسبت به این موضوع اصلا نگران نباشند زیرا کسانی که در سال های 96 و 97 برای خرید سکه ثبت نام نموده بودند، مشمول این دستورالعمل می شوند و باید گفت تعداد این افراد نیز محدود است.

مردم نگران نباشند و این مساله ربطی به عموم خریداران سکه در بازار ندارد

وی شرح داد: در همان مقطع زمانی هم وزارت امور مالی و دارایی اعلام نموده بود که کسانی که برای دریافت ثبت نموده اند اگر سکه های درخواستی آنها از تعدادی بیشتر باشد، مشمول پرداخت مالیات خواهند شد زیرا عایدی نصیب این افراد شده که در قانون تجارت به آن درآمدهای اتفاقی گفته می گردد و طبق قانون در تمام جهان، درآمدهای اتفاقی مشمول پرداخت مالیات هستند.

کشتی آرای اعلام کرد: بنابراین مردم نگران نباشند و این مساله ربطی به عموم خریداران سکه در بازار ندارد بلکه تنها شامل کسانی می گردد که پس از ثبت نام در بانک مرکزی، سکه دریافته نموده و سود برده اند و اکنون باید مالیات خود را بپردازند.

چرایی دریافت کارت ملی هنگام خرید سکه و طلا

وی در پاسخ به این سوال که بعضی از مردم بابت خرید سکه و طلا با الزام اخد کد ملی و رؤیت کارت ملی خریدار در واحدهای صنفی طلافروشی نگران بوده و بر این باورند که ممکن است در آینده مشمول پرداخت مالیات شوند، شرح داد: الزام دریافت و رؤیت کارت ملی و انطباق آن با کارت خریدار، فقط به خاطر ممانعت و پیشگیری از احتمال کلاهبرداری و سوء استفاده از کارت بانکی افراد توسط دیگران است.

وی اعلام کرد: با این کار همکاران ما از خرید با کارت های سرقتی توسط سوء استفاده نمایندگان ممانعت می نمایند.در مواردی همکاران ما شاهد بوده اند کارت بانکی افراد جامعه به سرقت رفته و دزد در واحد صنفی طلافروشی اقدام به خرید نموده و این مساله موجب بروز مسائل فراوانی شده است.

نائب رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران گفت: بنابراین دریافت کارت ملی و تطبیق با صاحب آن و همچنین دارنده کارت های بانکی، دلیلی بر احتمال استفاده اطلاعات به منظور اخذ مالیات نیست.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 خرداد 1400 بروزرسانی: 17 خرداد 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1644

به "این خریدان سکه مشمول پرداخت مالیات هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این خریدان سکه مشمول پرداخت مالیات هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید