تحصیل یا اشتغال؟!، دانشجو چگونه هم درس بخواند و هم دغدغه اشتغال نداشته باشد؟

به گزارش ایران عکس، آمارها نشان می دهند که رویکرد داوطلبان آزمون های سراسری تغییر نموده و به وسیله مسیرهای دیگری به دنبال اهداف خود می فرایند.

تحصیل یا اشتغال؟!، دانشجو چگونه هم درس بخواند و هم دغدغه اشتغال نداشته باشد؟

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری خبرنگاران، گزارش نهایی از انتخاب رشته داوطلبان کنکور 99 نشان می دهد که بیش از 500 هزار نفر انتخاب رشته ننموده اند. جالب است که اوضاع انتخاب رشته در آزمون های کارشناسی ارشد و دکتری هم بهتر از کنکور سراسری نبود. در آزمون کارشناسی ارشد 424 هزار نفر مجاز شدند که از این تعداد 229 هزار و 397 نفر انتخاب رشته کردند، در آزمون دوره دکتری نیز 116 هزار و 40 نفر مجاز به انتخاب رشته شدند که 87 هزار و 445 نفر انتخاب رشته کردند.

البته سازمان سنجش در اطلاعیه ای سعی کرد تا کسی این کاهش اقبال را به کرونا ربط ندهد به همین دلیل اظهار داشت که در سال گذشته هم همین تعداد داوطلب در کنکور انتخاب رشته نکردند.

پذیرش مایل به صفر در بعضی از رشته ها

کاهش اقبال داوطلبان آزمون های مختلف برای ورود به دانشگاه دلایل متعددی دارد. به نظر می رسد یکی از دلایل مهم آن انتخاب رشته تخصصی داوطلبان باشد. میزان ظرفیت پذیرش کنکور 99 بیانگر آن است که برای بسیاری از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته کرسی خالی در دانشگاه ها وجود دارد اما داوطلبان دنبال رشته هایی هستند که بتوانند به اهداف آینده خود دست یابند و دیگر حاضر نیستند که در هر رشته ای پذیرش شوند.

در بسیاری از دانشگاه ها پذیرش در تعدادی از رشته های کم متقاضی حتی به صفر رسیده است اما همچنان در دفترچه های انتخاب رشته وجود دارند. شاید در دهه 80 که انفجار تعداد داوطلبان کنکور بود و تعداد مشتاقان به دانشگاه ها به میزان یک میلیون و 800 هزار نفر هم می رسید، داوطلبان برای ورود به دانشگاه هر رشته ای را که امکانش بود انتخاب می کردند اما اکنون کمتر داوطلبی اینگونه فکر می نماید.

بعضی از داوطلبان پسر عنوان می نمایند که اگر در دانشگاه پذیرفته نشوند قصد دارند سربازی بروند و پس از آن مشغول به کار شوند تا در مدت زمان کمتری بتوانند به اهداف خود دست یابند. در این میان عده ای از داوطلبان دختر نیز در جستجوی شغل مناسب هستند. این روزها که بیشتر مردم با چالش های متعدد مالی دست و پنجه نرم می نمایند جوانان هم به کسب درآمد فکر می نمایند.

عدم توجه به رشته های علوم پایه

در این میان یکی از آسیب های کنکور کم توجهی به رشته های علوم پایه است. متاسفانه رشته های علوم پایه هم اکنون جزء رشته های کم متقاضی هستند. این رشته ها نظیر رشته های ریاضی، فیزیک و شیمی که علوم محض کمتر مورد توجه داوطلبان قرار می گیرد چراکه بسیاری از داوطلبان معتقدند برای رسیدن به درآمد در این رشته ها راه دشواری در پیش است. این داوطلبان می گویند حتی اگر در این رشته ها پیروز هم باشیم برای رسیدن به درآمد باید زمان زیادی را سپری کنیم. این کاهش تقاضا در آزمون سراسری هم تاثیر داشته و افراد کمتری در گروه علوم ریاضی شرکت می نمایند هر چند که ظرفیت پذیرش در دوره روزانه این گروه از سایر گروه ها بیشتر است.

محمود نیلی احمدآبادی رئیس دانشگاه تهران در این باره معتقد است: یکی از نگرانی های جامعه علمی کشور عدم توجه و استقبال جوانان از علوم پایه و بنیادی است. سال جاری تعداد شرکت نمایندگان کنکور در رشته ریاضی 150 هزار نفر، در علوم تجربی 594 هزار نفر و در علوم انسانی 341 هزار نفر بوده است. به گفته وی؛ کاهش تعداد شرکت نمایندگان علوم ریاضی در کنکور می تواند نگران نماینده باشد.

عدم وجود ظرفیت کافی در دوره روزانه

ظرفیت کم دوره های رایگان دانشگاه ها یکی دیگر از دلایل کاهش تقاضای داوطلبان برای ورود به دانشگاه ها ارزیابی می گردد. ظرفیت رشته های روزانه یا رایگان در هر سال حدود 10 درصد ظرفیت پذیرش است. در دوره رایگان دانشگاه ها رشته های کم متقاضی هم به چشم می خورد که حتی گاهی ظرفیت شان خالی می ماند. در این میان بسیاری از داوطلبان می گویند دانشگاه های دولتی حاضر نیستند کمی ظرفیت دوره روزانه خود را توسعه دهند. آن ها بر این باورند دانشگاه ها حتی ظرفیت رشته های کم متقاضی را صفر نمی نمایند تا رشته های جدید ایجاد گردد یا اینکه به ظرفیت سایر رشته ها را بیفزایند.

رویکرد متفاوت دانشگاه داری در دانشگاه آزاد اسلامی

در این میان دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک دانشگاه اجتماعی به دنبال راه های ابتکاری برای جذب بیشتر دانشجو است. مسئولان این دانشگاه با شناسایی دقیق خواست داوطلبان اشتغال را هدف قرار داده اند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی در این زمینه می گوید: من نمی توانم به عنوان رئیس دانشگاه بگویم درسم را می دهم، مردم پولشان را بدهند و شغل این بچه ها به من ارتباطی ندارد. من نمی توانم به مردم بگویم توسعه شما برای من مهم نیست. چه نموده ایم که در سرزمینی که کشاورزی محور است و ارتزاق مردم از کشاورزی است، آنچه آموزش می دهیم ذره ای در منفعت مردم و بالا بردن بهره روی آنها اثر ندارد. ما احتیاج به هم فکری و تعهد به دانشگاه و جوانان داریم و باید به رسالت و تعهد معلمی خودمان برگردیم.

در این جهت برنامه های متعددی در دانشگاه آزاد اسلامی نظیر اقتصاد دانشگاه دانش بنیان در دستور کار قرار گرفته تا دانشجویانی که وارد این دانشگاه می شوند بتوانند به وسیله تحصیل درآمد هم کسب نمایند.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1237

به "تحصیل یا اشتغال؟!، دانشجو چگونه هم درس بخواند و هم دغدغه اشتغال نداشته باشد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تحصیل یا اشتغال؟!، دانشجو چگونه هم درس بخواند و هم دغدغه اشتغال نداشته باشد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید