تداوم پیشروی های ارتش سوریه در ادلب و فرار تروریستها

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران، گروه بین الملل- فرزاد فرهادی: ارتش سوریه به پیشروی های خود در شمال غرب سوریه ادامه می دهد و تروریستها به شکست در شهر راهبردی خان شیخون اذعان نموده اند و از منطقه فرار نموده اند.

تداوم پیشروی های ارتش سوریه در ادلب و فرار تروریستها

ارتش سوریه با حمایت نیروی هوا-فضای روسیه به عملیات آزادی سازی ادلب از لوث گروههای تروریستی که در راس آنها جبهه النصره واقع شده است، ادامه می دهد. ارتش سوریه راستاهای امداد رسانی به تروریستهای جبهه النصره را در حومه شمالی حماه به دنبال قطع جاده فرعی خان شیخون و جاده بین المللی حلب-دمشق مسدود نموده است.

ارتش سوریه از شمال شهر خان شیخون وارد آن شد و به دنبال آن تروریستها وحشت زده پا به فرار گذاشتند. همه شواهد حکایت از آن دارد که ارتش سوریه به پیشروی خود ادامه می دهد تا به شهر معره النعمان که از موقعیت راهبردی در جاده دمشق-حلب برخوردار است و در 25 کیلومتری خان شیخون واقع شده است، برسد.

ارتش سوریه مواضع تروریستها در این شهر را هدف قرار داده است و مفهمومش این است که نیروهای سوری پس از آزادسازی خان شیخون متوقف نخواهد شد و به پیشروی های خود برای آزادسازی کل ادلب و حومه آن ادامه خواهند داد اما روند عملیات به گونه ای است که فرماندهان نظامی بر اساس شرایط تصمیم گیری می نمایند اما ارتش سوریه بر آزادسازی ادلب عزم جدی دارد. تروریستها به شهر معره النعمان گریخته اند.

اما بسیاری این پرسش را مطرح می نمایند که عملیات آزادسازی ادلب از نبردهای قبلی ارتش سوریه آسانتر است یا مشکل تر؟ با نگاهی به نبردهای قبلی می توان گفت که نبرد در جبهه ادلب و پیشروی هایی که تاکنون به دست آورده است و آنچه طی روزها و هفته های آینده در انتظار آن است از حیث زمانی از نبردهای آزادسازی غوطه شرقی دمشق و جنوب سوریه طولانی تر خواهد بود اما از نبردهای آزادسای اطراف حلب و بخش شرقی آن طولانی تر و سخت تر نخواهد بود.

نبرد ادلب؛ طولانی تر از 2 نبرد و کوتاهتر از نبرد آزادسازی حلب

نبرد غوطه بیش از یکماه به داراز نیانجامید و نبرد آزادسازی جنوب سوریه نیز همین طور و از این رو می توان گفت که آزادسازی ادلب از این دو منطقه بیشتر طول خواهد کشید. نبرد آزادسازی ادلب از ابعاد بسیاری خواه از بُعد زمانی یا دخالت ها و حمایت ترکیه از تروریستها شبیه نبرد حلب است اما طولانی تر از آن نخواهد بود. پس از تسلط ارتش سوریه بر ملث مورک-کفرزیتا-خان شیخون و آزادسازی کبانی در حومه لاذقیه بازگشت ادلب به آغوش سوریه به شکل مسالمت آمیز یا جنگی مدت زیادی به طول نخواهد انجامید.

تروریستها که از ترس می گریزند

بر اساس گزارش شبکه الجزیره، تروریستها از شهرها و شهرک های کفرزیتا، اللطامنه، الصیاد، لطمین، اللحایا، البویضه در حومه شمالی حماه از بیم قطع راستا امداد رسانی و محاصره آنها از سوی ارتش سوریه فرار نموده اند و این در حالی است که ارتش سوریه به این مناطق از بیم کمین ها و مین ها وارد نشده است. اما درباره مرکز نظارت و دیده بانی نظامی ترکیه در شهر مورک در حومه شمالی حماه هنوز سرنوشت آن معین نیست.

سرتیپ محمد عیسی کارشناس امور نظامی سوری درباره نبرد ادلب به اسپوتنیک گفت: آزاد سازی همه اراضی سوریه تصمیمی جدی است. ارتش سوریه و متحدانش بر آزادسازی همه اراضی سوریه اصرار دارند.

حمایت تمام قصد روسها از عملیات ارتش سوریه در ادلب

اما آنچه در نبرد ادلب قابل توجه است حمایت کامل روسهاست و این از مواضع مقامات روس معین می گردد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز گذشته گفت: ما نه تنها اوضاع در استان ادلب سوریه را با دقت زیر نظر داریم، بلکه نظامیان ما خود در منطقه کاهش تنش ادلب حضور دارند و بر اساس اسنادی که در سپتامبر سال گذشته در سوچی بین ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری روسیه و ترکیه به امضاء رسیده و همتایان ترکیه ای ما تعهداتی را برای تامین خلع سلاح گروه های مسلح مستقر در منطقه بر عهده گرفته اند، در صورت ضرورت حتی آمادگی مشارکت برای حل و فصل اوضاع و مسائل مربوط به گروه های تروریستی را دارند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه نیز در دیدار با همتای فرانسوی خود گفت: از اقدامات دولت سوریه در ادلب که با هدف متوقف کردن تهدیدات ترویستی انجام می گردد, حمایت می کنیم و مقابله با تروریسم در ادلب تا سرانجام آن ادامه خواهد داشت.حملات گروه های تروریستی از مناطق عاری از سلاح به سایر مناطق سوریه و همچنین نقل و انتقال آنان به مناطق دیگر را زیر نظر داریم.

این در حالی است که رسانه ها از رخداد قابل ملاحظه ای که پس از هدف قرار دریافت ستون نظامی ارتش ترکیه از سوی ارتش سوریه، پرده برداشتند.

راز پرواز 2 دو جنگنده ترکیه پس از هدف قرار دریافت ستون نظامی آنکارا از سوی ارتش سوریه و مقابله سوخوهای روس با آنها

پایگاه خبری سوری عربی الیوم در گزارشی در این باره آورده است: پس از اینکه ستون نظامی ترکیه که در حال حرکت به سمت خان شیخون بود از سوی ارتش سوریه هدف نهاده شد گزارش هایی مخابره شد که حکایت از آن دارد که ترکیه 2 جنگنده اف 16 برای حمایت از این ستون نظامی ارسال کرد اما رادارهای پایگاه حمیمیم روسیه این دو جنگنده را رصد کردند و بلافاصله جنگنده های سوخوی روسی از پایگاه حمیمیم برخاستند و به دو جنگنده ترکیه ای به شکل خطرناکی نزدیک شدند و آنها را مجبور به فرار از آسمان سوریه کردند. این همزمان با آماده شدن سامانه های هوایی حمیمیم برای هدف قرار دادن این دو جنگنده و هشداری بود که به خلبانان ترکیه ای داده شد.

سرانجامی بر ماموریت 10 مرکز پست بازرسی ترکیه در ادلب و حومه آن

به نظر می رسد که باید فعالیت مراکز دیده بانی و نظارت ترکیه در ادلب را هم تمام شده تلقی کنیم هر چند که ترکیه بر ماندن در ادلب اصرار دارد اما به نظر می رسد که روسها دیگر درباره ادلب بیش از این صبر نمی نمایند و همان گونه که مقامات این کشور اعلام نموده اند از غلبه ارتش سوریه بر تروریستها به شدت حمایت خواهند کرد.

عبدالباری عطوان تحلیلگر معروف دنیا عرب در این باره در رای الیوم می نویسد: کاملا واضح است که روسیه و سوریه از اقدامات ترکیه و گروه تروریستی جبهه النصره به تنگ آمده و به همین دلیل تصمیم دریافتد تا از گزینه نظامی استفاده نمایند و آخرین پایگاه های گروه های مسلح مسلط بر شهر ادلب به سرکردگی تحریر الشام (جبهه النصره سابق) را از بین ببرند آن هم با توجه به اینکه آنکارا در دیدار سران ترکیه و روسیه در نشست سوچی در سپتامبر گذشته یعنی تقریبا یک سال پیش قول داد که برای بحران در شمال سوریه راهکار سیاسی بیابد اما به قول خود عمل نکرد. جنگنده های روسیه و سوریه روز دوشنبه ستون نظامی ترکیه شامل پنجاه خودرو نظامی و هفت تانک را بمباران کردند. این ستون در نظر داشت با رساندن مهمات و تجهیزات نظامی به عناصر النصره به تقویت مواضع آنها بپردازد و مانع از ورود ارتش سوریه به خان شیخون گردد. در واقع حمله هوایی مشترک روسیه و سوریه صرفا یک اقدام تاکتیکی نبود بلکه گامی در راستای یک طرح راهبردی حساب شده به شمار می آید. حمله ارتش سوریه به خان شیخون و آزادسازی آن با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهور پوتین از فروپاشی توافقنامه های به دست آمده در نشست سوچی و سرانجام یافتن ماموریت 10 مرکز پست بازرسی ترکیه در ادلب و حومه آن حکایت می نماید.

عطوان: اردوغان 2 گزینه بیشتر ندارد

سردبیر رأی الیوم معتقد است که رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه هم اکنون می بایست از میان دو گزینه ذیل یکی را برگزیند:

نخست : در کنار همپیمانان خود در جبهه النصره و احرار الشام و دیگر گروه های مسلح قرار گیرد که هم اکنون زیر چتر ترکیه در ادلب و حومه آن مشغول نبرد هستند. ترکیه برای مقابله با حمله مشترک روسیه و سوریه نیروهایش را به ادلب گسیل داشته است.

دوم : اردوغان به مسکو رفته و با رئیس جمهور پوتین در مورد راهکار سیاسی به بحث و گفتگو بپردازد و قول دهد که گروه های مسلح را در این شهر خلع سلاح نموده و در نهایت از آن خارج گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 283

به "تداوم پیشروی های ارتش سوریه در ادلب و فرار تروریستها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تداوم پیشروی های ارتش سوریه در ادلب و فرار تروریستها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید