حداقل نرخ خرید گل و نگین زعفران تصویب شد

به گزارش ایران عکس، اعضای شورای ملی زعفران تصویب کردند، حداقل قیمت خرید گل زعفران، کیلویی 150 هزار تومان، پوشال زعفران کیلویی 16 میلیون تومان و حداقل قیمت خرید نگین زعفران 20 میلیون تومان معین گردد.

حداقل نرخ خرید گل و نگین زعفران تصویب شد

به گزارش گروه مالی خبرنگاران، اعضای شورای عالی زعفران، اتحادیه صادر نمایندگان زعفران و جمعی از کشاورزان و فراوری نمایندگان زعفران و نمایندگان شهرستان تربت حیدریه، زاوه، مهولات و نیز قائنات، و زیرکوه تصمیمات زیر در خصوص زعفران در فصل آینده اتخاذ شد.

مقرر شد حداقل نرخ خرید گل زعفران توسط فعالان، تجار، صادر نمایندگان، به قیمت کیلویی یکصد و پنجاه هزار تومان حداقل خرید پوشال زعفران کیلویی 16 میلیون تومان و حداقل قیمت خرید نگین زعفران 20 میلیون تومان باشد و کلیه اعضای شورای ملی زعفران، اتحادیه صادر نمایندگان و امضا نمایندگان به رعایت این امر متعهد شدند.

همچنین مقرر شد اعتباری به مبلغ 10 هزا میلیارد ریال با نرخ سود 15 درصد به کسانی که متقاضی هستند و اهلیت آن ها توسط شورایی مرکب از شورای ملی زعفران، نمایندگان مجلس و نماینده کشاورزان تائید شده است پرداخت گردد.

دریافت نمایندگان ملزم به رعایت مصوب بند یک هستند.

همچنین مقرر شد مکانیسم دریافت اعتبار و شیوه نظارت بر این امر توسط کمیته ای مرکب از اعضا تا روز شنبه معین و در جلسه سازمان برنامه و بودجه به تصویب برسد.

مقرر شد نماینده تربت حیدری، زاوه و مهولات این را در تهران مصوب و تائید نمایند.

این نامه به امضای اعضای شورای ملی زعفران و اتحادیه صادر نمایندگان و جمعی از کشاورزان رسیده است.

* خرید زعفران 20 میلیونی ریسک بالایی دارد

یک صادرنماینده نمونه زعفران گفت: مصوبه شورای ملی زعفران برای رساندن قیمت زعفران به کیلویی 20 میلیون تومان ضمانت اجرایی ندارد و صرفا توطئه ای برای کشاورزان است تا محصولشان را برداشت نمایند تا به اسپانیا برود.

غلامرضا کریمی با اشاره به مصوبه اخیر شورای ملی زعفران گفت: افزایش قیمت زعفران به کیلویی 20 میلیون تومان ضمانت اجرایی ندارد و مصوبه ای که بر روی کاغذ بدون سربرگ بوده و با اتوماتیک نوشته گردد، نشان می دهد که دوستان قصد مستفیض شدن کشاورزان ندارند و به فکر مقاصد خودشان و رساندن زعفران به اسپانیا هستند.

این فعال بازار زعفران در ادامه اضافه کرد: سال گذشته هزینه هر کیلو زعفران 8 میلیون و 500 هزار تومان بود که سال جاری در خوش بینانه ترین حالت به 10 میلیون تومان رسیده است و قشر ساده لوح کشاورز با حضور در این جلسه نامه افزایش قیمت زعفران را در حالی امضا نموده اند که خبر از برنامه های این افراد برای ترغیب آن ها برای برداشت محصولشان ندارند.

کریمی در انتها گفت: اگر قرار بر این باشد که قیمت زعفران افزایش یابد، پیش زمینه هایی باید اجرایی گردد و این افزایش قیمت به سال جاری نمی رسد؛ به عبارت بهتر تصمیم هایی از این دست که زعفران باید کیلویی 20 میلیون تومان گردد، نه شورایی است نه ملی و نه توسط زعفران شناسان گرفته می گردد.

براساس این گزارش، در پی اعلام این مصوبه شورای ملی زعفران، محسن زنگنه نماینده مردم تربت حیدریه در مجلس در توئیتر خود نوشت: مشکل کشور ما در واشنگتن دی سی نیست! مشکل ما کسانی اند که نان از جیب مردم می خورند، در جلسات داد از حقوق صادر نماینده و کشاورز می زنند، اما منافع شخصی شأن را دنبال می نمایند حتی به قیمت به خاک نشستن هزاران خانواده کشاورز! شورای ملی زعفران به وظیفه اش عمل کند.

کارشناسان بازار زعفران اعلام می نمایند که با توجه به قرار داشتن در فصل برداشت زعفران و رشد عرضه این محصول در ماه های پیش رو به همراه مسائل صادراتی ناشی از کرونا، رشد یکباره قیمت زعفران آن هم بدون در نظر دریافت مولفه های واقعی بازار، غیرمنطقی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 24 آبان 1399 بروزرسانی: 24 آبان 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1258

به "حداقل نرخ خرید گل و نگین زعفران تصویب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حداقل نرخ خرید گل و نگین زعفران تصویب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید