حمدوک: سد النهضة تهدیدی برای 20 میلیون سودانی است

به گزارش ایران عکس، نخست وزیر سودان گفت، سد النهضة که اتیوپی آن را بر روی نیل آبی احداث کرده، امنیت حدود 20 میلیون سودانی را تهدید می کند.

حمدوک: سد النهضة تهدیدی برای 20 میلیون سودانی است

به نقل از سایت شبکه خبری روسیا الیوم، عبدالله حمدوک، نخست وزیر سودان گفت، سد النهضة در فاصله کمی از مرزهای سودان واقع شده و امنیت و جان بیش از 20 میلیون سودانی را تهدید می کند.

وی همچنین تاکید کرد، سودان توافق کرده که برای حل این پرونده در چارچوب اصل راهکارهای آفریقایی برای مسائل آفریقایی قدم بردارد، راهکاری که منافع همگان را حفظ می کند و در چارچوب قوانین بین المللی است.

دولت سودان بر این باور است که راه اندازی سد النهضه که اتیوپی بدون هیچ توافقی روی رود نیل می سازد، سدهای سودان را تهدید می کند.

کشورهای مصر، سودان و اتیوپی در مورد حدود 90 درصد از اختلافات سد النهضه در ماه ژوئن توافق کردند اما سه اختلاف اصلی حل نشده و بدون توافق باقی مانده است.

سد النهضة (رنسانس) که توسط اتیوپی بر روی رود نیل در خاک این کشور ساخته شده، در صورت آبگیری کامل، ورودی آب به مصر را به میزان دستکم 50 درصد کاهش می دهد و با توجه به اینکه این رودخانه شریان حیاتی و کشاورزی مصر است، خسارت های جبران ناپذیری را متوجه مصر خواهد کرد. در مقابل اتیوپی هم استفاده از این سد برای تامین برق مورد نیاز خود را ضروری می داند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 28 اسفند 1399 بروزرسانی: 28 اسفند 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1503

به "حمدوک: سد النهضة تهدیدی برای 20 میلیون سودانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حمدوک: سد النهضة تهدیدی برای 20 میلیون سودانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید