خبرنگاران استاندار خراسان شمالی: دستگاه های اجرایی سرمایه گذاران را خسته می کنند

به گزارش ایران عکس، بجنورد-خبرنگاران- استاندار خراسان شمالی گفت: دستگاه های اجرایی با فرایند کند اداری در ارائه مجوز و استعلام برای سرمایه گذاری بخش خصوصی، سرمایه گذاران را خسته می کنند که پیامد آن توسعه نیافتگی استان است.

خبرنگاران استاندار خراسان شمالی: دستگاه های اجرایی سرمایه گذاران را خسته می کنند

محمدعلی شجاعی روز یکشنبه در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی مهم ترین مشکل و ضعف استان را نبود سرمایه گذار کافی دانست و گفت: اگر این قشر به اندازه کافی در هر منطقه ای سرمایه گذاری کنند مسائل تمامی حوزه ها از جمله اجتماعی، مالی، سیاسی و حتی امنیتی برطرف خواهد شد اما به این مهم توجه جدی نمی شود.

وی با بیان اینکه دستگاه ها نباید سرمایه گذاران را معطل خود کنند اضافه نمود: باید شرایطی ایجاد کنیم که سرمایه گذار در استان فعالیت داشته باشد و بماند اما با خسته کردن آنها مانع ادامه کار سرمایه گذاران خواهیم بود.

استاندار خراسان شمالی به مهاجرت سرمایه گذران از این استان اشاره کرد و اضافه نمود: اگر شرایط را برای فعالیت سرمایه گذاران در استان فراهم و آسان سازی نکنیم سرمایه گذارانی که تا به امروز مانده اند و تصمیم به اجرای پروژه ها دارند نیز به سایر استان ها مهاجرت می کنند.

شجاعی اضافه نمود: دستگاه های اجرایی حتی باید خود دنبال کسب مجوزها برای سرمایه گذاران باشند و نگاه ها هم در این زمینه تغییر کند.

استاندار خراسان شمالی در بخش دیگری از سخنانش گفت: از دستگاه های اجرایی می خواهیم که سرمایه گذاران را به سیستم استانداری ارجاع دهند ما خود پیگیر کار آنان هستیم و مجوز ها را خواهیم گرفت.

صدور 70 مجوز بی نام برای سرمایه گذاری در استان

استاندار خراسان شمالی گفت: 70 مجوز بی نام و فرصت کار برای سرمایه گذاری در این استان صادر شده است.

شجاعی با بیان اینکه دستگاه های مسوول در خصوص نوشتن طرح توجیهی(FS) این پروژه ها تا به امروز چه اقدامی انجام داده اند، گفت: سرمایه گذار بعد از تحویل پروژه دیگر نباید دنبال کسب مجوزها باشد باید تمامی اقدامات در حوزه های مختلف قبل از ارائه به سرمایه گذار انجام شود.

وی با انتقاد از اجرایی نشدن طرح های توجیهی این پروژه های بی نام گفت: سازمان های مربوط باید در این خصوص پاسخگو باشند و تمامی اطلاعات این پروژه ها در زمینه های مختلف را به مرور برای معرفی آنان به سرمایه گذاران ارائه دهند.

استاندار خراسان شمالی از دستگاه های اجرایی خواست تا در واگذاری زمین به سرمایه گذاران سخت گیری نکنند و گفت: مسوولان باید دنبال سرمایه گذاران بدوند، حتی اگر این امر در اختیار من باشد به صورت رایگان زمین در اختیارشان می گذارم.

وی از یک بخشدار بجنورد به علت تعللل در واگذاری زمین به یک سرمایه گذار انتقاد کرد و از فرماندار بجنورد خواست اگر در اختصاص زمین فوریت به خرج ندهد باید مسوولیت را از وی گرفت.

شجاعی در بخش دیگری از سخنانش بر مراودات تجاری با کشور های هدف تاکید کرد و گفت: با 20 کشوری که ارتباط تجاری داریم باید بر اساس اولویت با آنان وارد کار به شکل اساسی شویم.

وی همچنین از سرمایه گذاران و تولید کننده ها خواست تا شیوه های تامین مالی را متنوع کنند و اضافه نمود: در این خصوص باید دستگاه های مسول و مربوط کلاس های آموزشی برای سرمایه گذاران بگذارنند و آنان را با انواع شیوه های تامین مالی آشنا کنند.

وی با بیان اینکه بحث تهاتر برای پرداخت مطالبه پیمانکاران با جدیت پیگیری شود گفت: فرمانداران شهرستان ها و اداره های کل پیگیر این موضوع باشند و مشخص کنند که به چه میزان مطالبات پیمانکاران استان قابل تهاتر است و شرایط لازم بریا اجرا را نیز فراهم کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان شمالی بر صادرات هرچه بیشتر کالاهای تولیدی این استان تاکید کرد و گفت: علاوه بر اینکه بازار کشورهای همسایه هدف صادراتی استان است اما به منظور گسترش بازار برای سایر کشور ها نیز برنامه داریم.

سعید پورآبادی بر صادرات خدمات فنی و مهندسی تاکید کرد و اضافه نمود: امروز باید این نوع صادرات را بیشتر رونق دهیم و در این استان از این نظر توانمندی نیز وجود دارد.

وی گفت: صادرات در بخش کشاورزی به علت فاسد شدن محصولات معمولا به سختی انجام می شود زیرا که باید بعد از تولید به سرعت صادر شود، سال گذشته تجار صادر کننده پیاز حتی ضرر نیز کرد.

خراسان شمالی حدود 400 واحد تولیدی و صنعتی با سرمایه گذاری 13 هزار میلیارد ریال و اشتغال 11هزار نفر دارد که از لحاظ داشتن صنایع بزرگ صنعتی در بین 31 استان کشور رتبه دهم را داراست.

سهم اشتغال در این استان در سه بخش کشاورزی با 39.6 درصد، صنعت با 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.

سهم این استان در حوز کشاورزی بیش از میانگین کشور است اما در حوزه صنعت و خدمات پایین تر است.

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1052

به "خبرنگاران استاندار خراسان شمالی: دستگاه های اجرایی سرمایه گذاران را خسته می کنند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران استاندار خراسان شمالی: دستگاه های اجرایی سرمایه گذاران را خسته می کنند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید