خبرنگاران رشد 80 درصدی فعالیت بندر فریدونکنار در سال رونق تولید

به گزارش ایران عکس، ساری - خبرنگاران - بندر فریدونکنار به عنوان نخستین بندر خصوصی کشور که سالها با مسائل رو به رو بود ، در سال رونق تولید رشد 80 درصدی را در تخلیه و بارگیری صادرات و واردات ثبت کرد.

خبرنگاران رشد 80 درصدی فعالیت بندر فریدونکنار در سال رونق تولید

بندر فریدونکنار یکی از سه بندر استان مازندران است که در سال 1369 به عنوان بندر به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. ساخت این بندر در نیمه اول سال 1386 به اتمام رسید و با توجه به اجرای اصل 44 قانون اساسی و با اعمال حاکمیت سازمان بنادر و دریانوردی ، به بخش خصوصی واگذار و در نهایت پس از طی مراحل قانونی این بندر چند منظوره در 21 بهمن 1386 حین انجام عملیات عمرانی به صورت رسمی بهره برداری شد.

طی سنوات گذشته حدود 2.5 میلیون تن کالا در این بندر تخلیه و بارگیری شده و برای 200 نفر مستقیم و هزاران نفر غیر مستقیم اشتغالزایی داشته است. البته طی 3 سال اخیر به دلیل برخی مسائل از جمله رسوبگذاری بیش از اندازه بخش دریا و برخی تغییر سیاست های قوانین و تجارت با مسائلی روبرو شد ، اما در سال گذشته با توجه به سیاست های دولت مبنی بر حمایت از بخش خصوصی و ایفای نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی ، فعالیت این بندر رونق گرفت.

مدیر عامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران گفت: سال 98 حدود 162 هزار تن غلات در بندر فرویدونکنار تخلیه شد که نسبت به سال 97 از رشد 130 درصدی برخوردار بوده است .

ایمان شیوافر بخش صادرات را از یکی از مهم ترین اولویت های سال جدید در بندر فریدونکنار گفت و افزود : سال گذشته در بخش صادرات نیز شاهد افزایش 100 درصدی بودیم البته سهم این بندر از بازار صادراتی ناچیز است که باید در جهت افزایش آن اقدامات اساسی صورت پذیرد.

وی با اشاره به اینکه بخش نفتی بندر فریدونکنار یکی از مهم ترین کریدورهای ترانزیتی شمال کشور است، گفت : متاسفانه در سال 98 به دلیل تحریم های نفتی که به کشور تحمیل شد و به دلیل عدم امکان ترانزیت سوخت به کشور افغانستان، میزان تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی در بندر فریدونکنار کاهش 60 درصدی داشت.

شیوافر ادامه داد: در مجموع بندر فریدونکنار در سال رونق تولید، 80 درصد افزایش تخلیه و بارگیری داشته است که در سال های اخیر این میزان رشد بی سابقه بوده است.

مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار با بیان اینکه میزان کشتی های پهلو گرفته نیز 70 درصد افزایش داشت ، گفت : در سال 98 درمجموع 61 کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفت.

شیوافر علت این رشد را در ارائه خدمات و تسهیلات ویژه بندر فریدونکنار برای صاحبان کالا و تجار مطرح نمود و افزود : در این راستا بروکراسی اداری به حداقل رسیده و همچنین تخفیفات ویژه ای به صاحبان کالا و کشتی ها در این بندر داده می شود که در سایر بنادر امکان پذیر نیست.

وی تکمیل زیر ساخت های بندر را یکی دیگر از اقدامات مهم در سال گذشته دانست و افزود: در سال 98 پروژه برق رسانی اساسی و پایدار به ترمینال ها انجام شد.

رونق بندر فریدونکنار در بی رونقی اقتصاد کرونایی

مدیرعامل بندر فریدونکنار همچنین به شرایط بندر در سایه ویروس کرونا اشاره کرد و گفت: طی فرودرین ماه امسال و تا کنون 6 کشتی در بندر فریدونکنار پهلو گرفته است.

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور و تجارت در حال آسیب دیدن از ویروس کرونا است، افزود : در حال حاضر کرونا بر روی سرمایه گذاری های جدید، پروژه های عمرانی و زیرساختی و نیروی انسانی تاثیر منفی گذاشته که در کنار کاهش شدید قیمت نفت و تحریم ها می تواند منجر به کاهش عملکرد بنادر شود.

مدیرعامل شرکت راهبران بندر فریدونکنار همچنین به احداث برج کنترل توسط اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران اشاره کرد و گفت : برای احداث این برج محل اجرا و پیمانکار معین شده است که بزودی و پس از مساعد شدن شرایط کرونایی کار آغاز می شود که در ارتقای جایگاه بندر نقش ویژه ای دارد. همچنین اقدام بسیار مناسب دیگر اداره کل بنادر و دریانوردی مازندران انجام پروژه لایروبی کانال و حوضچه است که بزودی شاهد افزایش عمق آبخور مجاز بندر و افزایش ظرفیت کشتی های ورودی خواهیم بود.

بندر فریدونکنار حدود 55 هکتار وسعت دارد و به عنوان اولین بندر خصوصی شمال کشور در پی گسترش مبادلات بازرگانی با کشورهای حاشیه دریای خزر است. این بندر از طریق جاده های هراز و فیروزکوه نزدیکترین بندر به مرکز کشور بوده و عمده فعالیت آن به عنوان بندر چند منظوره در زمینه تخلیه و بارگیری فراورده های نفتی، غلات و کالاهای عمومی است و با 2 پست اسکله سالانه ظرفیت بارگیری و تخلیه حدود 700 هزار تن کالا را دارد.

سرمایه گذاری جهت احداث 33 هزار متر مربع انبار سرپوشیده با ظرفیت حدود 100 هزار تن ، سیلوی 30 هزار تنی غلات، مخازن نفتی به ظرفیت 30 هزار تن، 11 هکتار ترمینال روباز جنرال کارگو، 14 هکتار جاده و جهت دسترسی و 6 هزار و 500 متر مربع ساختمان و با فراهم آوردن تمامی ارکان و المان های مورد نیاز یک بندر از دیگر ویژگی های نخستین بندر خصوصی شمال کشور است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 967

به "خبرنگاران رشد 80 درصدی فعالیت بندر فریدونکنار در سال رونق تولید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رشد 80 درصدی فعالیت بندر فریدونکنار در سال رونق تولید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید