ربات عمود پرواز آتش نشان با سرعت عمل بالا ساخته شد

به گزارش ایران عکس، محققان دانشگاه تبریز پیروز به طراحی و ساخت، ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی اطفای حریق با سرعت عمل بالا شدند.

ربات عمود پرواز آتش نشان با سرعت عمل بالا ساخته شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرنگاران به نقل از دانشگاه تبریز، محققان دانشگاه تبریز پیروز به طراحی و ساخت، ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی اطفای حریق با سرعت عمل بالا شدند.

حسن بیگلری مجری طرح و عضو هیئت علمی دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تبریز با بیان اینکه امدادرسانی و اطفای حریق در حوادث غیر مترقبه یکی از مسائل مهم در زندگی روزمره است، گفت: در این موارد، داشتن تجهیزات مناسب برای افزایش سرعت عمل بسیار مهم است و به خصوص، وجود ترافیک، ازدحام جمعیت و خرابی تجهیزات این مهم را به مخاطره می اندازد و بر همین اساس با افزایش نقش در زندگی روزمره بشر، می توان از آنها در مسئله امدادرسانی و اطفای حریق نیز بهره برد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه این طرح در قالب ثبت اختراع به خاتمه رسیده است، شرح داد: در اختراع حاضر طرح جدیدی از یک ربات عمود پرواز ششموتوره مجهز به کپسول اطفای حریق ارائه شده است که از ویژگی شاخص این ربات توانایی عملکرد مستقل آن برای مهار آتش است که در طرح های مشابه وجودندارد. همچنین به کارگیری دوربین و سنسورهای تشخیص گاز امکان بررسی بدون مخاطره محل حادثه را به مأموران آتش نشانی می دهد.

بیگلری مهم ترین و اصلی ترین هدف از طراحی این ربات، را کمک به افراد حادثه دیده به صورت موقت تا رسیدن امداد اصلی بیان کرد و یادآور شد: همان طور که بیان شد، زمان امداد، احتمال رویداد نقص فنی در دستگاه های آتش نشانی، عدم دسترسی مناسب به فضای حریق و به خطر افتادن جان امدادگران مهمترین عوامل خسارت های جانی و مالی است که پوشش این موارد می تواند بطور چشم گیری درصد عملیات های پیروز امدادگران بخصوص آتش نشانان را افزایش دهد. این طرح پوشش موقتی بر کاستی ها است که پتانسیل حفظ جان و مال افراد حادثه دیده را دارد.

وی با اشاره به لزوم اجرای این طرح در دانشگاه تبریز گفت: در حوادث آتش نشانی و امداد و نجات، انجام اقدامات لازم در زمان های اولیه حادثه بسیارضروری و نجات بخش است، چرا که بعضاً موانعی چون عدم دسترسی مناسب تر مناطق شهری، ترافیک امکان رسیدن سریع آتش نشان به محل حادثه را به تأخیر می اندازد و از این رو این ربات می تواند کمک مؤثری در کاهش زمان انجام اقدامات اولیه در مهار آتش یا امداد و نجات باشد.

به گفته این محقق سرعت عمل در رسیدن به محل حادثه و انجام عملیات اولیه در زمان های اولیه حادثه، تجهیز به کپسول آتش نشانی کامپوزیتی و مواد اطفای حریق و نردبان امداد، قابلیت عملیات مستقل برای امداد و نجات و اطفای حریق بدون نیاز به پشتیبانی وسایل دیگر، دارای بازوهای قابل تنظیم برای دخول و عبور از حفره های مختلف، قابلیت انجام عملیات آتش نشانی در محیط با دمای حداکثر 400 درجه سانتیگراد و تأمین انرژی پرواز توسط باتری از دیگر قابلیت های و ویژگی مهم این ربات است.

بیگلری در خاتمه با تاکید بر اینکه ربات های امدادگر در دهه اخیر از جمله مهمترین مباحث حوزه ایمنی و رباتیک بوده است و در چند سال اخیر با ورود ربات های پرنده بدون سرنشین بحث ربات امدادگر در این حوزه هم مورد توجه محققان قرار گرفته است، گفت: از جمله ربات های امدادگر می توان به ربات های آتش نشان اشاره کرد که در این میان ربات های آتش نشان به معنای عمومی آتش نشانی است که می تواند به عملیات های اطفای حریق، یافتن محل حریق، امدادرسانی به اشخاص گرفتار کمک مؤثر کند.

طراحی و ساخت ربات عمود پرواز آتش نشان حامل کپسول کامپوزیتی اطفای حریق به کمک و همکاری علی خلیلیان معتمد بناب، فارغ التحصیل مقطع کارشناسی رشته مهندسی مکانیک دانشگاه تبریز به خاتمه رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 30 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 199

به "ربات عمود پرواز آتش نشان با سرعت عمل بالا ساخته شد" امتیاز دهید

1 کاربر به "ربات عمود پرواز آتش نشان با سرعت عمل بالا ساخته شد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ربات عمود پرواز آتش نشان با سرعت عمل بالا ساخته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید