رنگ و بوی خاص محرم 99 در کردستان ، اهدای خون تا توزیع بسته های معیشتی

به گزارش ایران عکس، سال جاری محرم در کردستان رنگ و بوی خاصی دارد، سال جاری آیین های سنتی محرم در این استان فرهنگی به گونه ای دیگر برگزار می گردد، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بجای پختن آش نذری، بسته های معیشتی توزیع می گردد و مردم به نحو دیگری نیازمندان را در عزای امام حسین شریک می نمایند.

رنگ و بوی خاص محرم 99 در کردستان ، اهدای خون تا توزیع بسته های معیشتی

به گزارش خبرنگاران آنلاین به نقل از فارس، محرم نماد وحدت میان مسلمانان دنیا به شمار می رود و نمونه آن عزاداری شیعه و سنی کنار هم در استان هایی مانند کردستان است. یکی از بزرگترین نمادهای دین مبین اسلام، وحدت و برادری میان مسلمانان اهل تشییع و تسنن است که این رویه در تمام مناطق مسلمان نشین دنیا و از جمله استان کردستان به چشم می خورد. آیین های مذهبی که در استان کردستان و بیشتر شهرها و روستاهای آن وجود دارد گواه اعتقادات مذهبی مردم این دیار است که طی هزاران سال مردمان اهل سنت و تشیع در کنار هم و با شور و شکوه خاصی برگزار می نمایند.

یکی از این آیین های مناسبتی که در دهه اول محرم برگزار می گردد آیین طشت گذاری در سریش آباد، تعزیه خوانی در روستاهای قروه، گل گیران در بیجار، نوحه خوانی با زبان ترکی آذری در دلبران و برگزاری سوگواری سرور و سالار شهیدان در تمام مناطق استان با اصالت و فرهنگ استان کردستان است.

پخت آش نذری، روزه داری در روزهای تاسوعا و عاشورا، توزیع خرما و شربت در بین دستجات سینه زن و عزادار و شرکت در دستجات عزاداری از جمله مراسمات خاص اهل سنت کردستان در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است.

آیین طشت گذاری در سریش آباد

یکی از مریدان اهل بیت(ع) که ساکن شهر سریش آباد است در مورد آیین طشت گذاری در ایام محرم در این منطقه گفت: از ابتدای دهه محرم مردم این دیار 72 طشت را در حسینیه و تکایا گرد هم می آورند و به یاد تشنگان دشت کربلا با کوزه های گلی بر آن آنها آب می ریزند.

احمد دده جانی که حالا چندین دهه از عمر خود را در راه اجرای مراسم های مذهبی سپری نموده است، اظهار کرد: در آب متبرک طشت ها سیب های سرخ از قبل شسته شده ریخته می گردد و بعنوان تبرک به عزاداران حسینی داده می گردد چرا که مردم سریش آباد اعتقاد دارند این آب و سیب به نام امام حسین(ع) متبرک شده است.

این مرید اهل بیت در مورد برگزاری این آیین مذهبی توضیح داد: سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم طشت گذاری با رعایت پروتکل های بهداشتی اجرا شد.

نذر خون به جای مراسم بی پایه و اساس

یکی از جوانان شهر سریش آباد که حالا برای چندمین سال است که در نذر خون حضور پیدا می نماید، گفت: سال ها پیش مردم این دیار بر اساس باورهای اشتباه با قمه زنی و زخمی کردن خود به عزاداری ایام محرم می پرداختند.

مصطفی طالبیان در ادامه توضیح داد: حالا چند سالی است با همت سازمان انتقال خون کردستان نذر خون برگزار می گردد و مردم این دیار با ادای خون خود به بیماران نیازمند یاری می نمایند و عشق و ارادت خود به سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) را با فرهنگی خاص نشان می دهند.

مراجعه 468 سریش آبادی برای اهدای خون

مدیرکل انتقال خون گفت: سال گذشته تعداد افراد مراجعه نماینده به تیم سیار در شهر سریش آباد در تاسوعا و عاشورای حسینی را 468 نفر خاطرنشان کرد و اضافه نمود: آمار مراجعه اهدانمایندگان خون در سریش آباد 12 نفر افزایش داشته و از این تعداد در مجموع 368 واحد خون دریافت شده است. در شهر سریش آباد 263 اهدانماینده مستمر، 105 اهدانماینده با سابقه و 62 داوطلب بار اولی اهدای خون در تاسوعا و عاشورای سال جاری پذیرش شدند. در مورد شرایط اهدای خون در بیجار و سقز، در دهه اول ماه محرم سال گذشته 167 اهدانماینده سقزی و 326 اهدانماینده بیجاری جهت اهدای خون مراجعه کردند که به ترتیب 135 و 210 واحد خون کامل توسط آنان اهدا شده است.

محمدسعید کریمیان همچنین اضافه نمود: 54 داوطلب اهدای خون در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی به مرکز اهدای خون سنندج مراجعه کردند و در نتیجه حضور آنان 44 واحد خون اهدا و چهار اهدانماینده بار اولی نیز به جمع داوطلبان اهدای خون اضافه نموده شد.

نوحه خوانی با زبان ترکی در دلبران

روزهای محرم در شهر دلبران با شور حسینی خاصی برگزار می گردد، یکی از بانیان هیئت های مذهبی این شهر گفت: اینجا محرم رنگ و بوی خاصی دارد زنان و مردان بخشی از محصولات باغی و کشاورزی خود را نذر عزاداران حسینی می نمایند و برکت را این گونه وارد خانه خود می نمایند.

بی بی صغری منتشلو که سال ها است آشپز یکی از هیئات عزاداری در شهر دلبران است، توضیح داد: شیره انگور فراوری شده از تاکستان های این منطقه و بلغور گندم مزارع روستاهای دلبران بعنوان غذای اصل زائران در پخت حلیم نذری مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از ویژگی های عزاداری در شهر دلبران، نوحه خوانی با زبان ترکی است که سال هاست با شور و شوق حسینی برگزار می گردد و مضمون آن پرداختن به رشادت، مظلومیت، شهادت و از خودگذشتگی 72 شهید دشت کربلا است.

آیین گل گیران در بیجار

بیجار نیز مانند سایر نقاط کشور در ایام محرم مراسم عزاداری خاصی برگزار می نماید یکی از ساکنان این شهر مذهبی کردستان گفت: مردم این دیار خاک تمیز را با گلاب و آب مخلوط می نمایند و به صورت نمادین آنرا بر سر و صورت خود می مالند که تداعی نماینده عزاداری های مردم در دشت کربلا است.

صادق گروسی در ادامه توضیح داد: تعزیه خوانی با گویش خاص منطقه بیجار در بیشتر روستاهای آن برگزار می گردد و مردم به خصوص قشر جوان با رشادت های امام حسین(ع) و یارانش و ستم های یزد بن معاویه در قالب تعزیه آشنا می شوند که یکی از این آیین ماندگار مذهبی گل گیران است.

نذر همدلی در کردستان

غبارروبی گلزار شهدا، ملاقات با خانواده های جنگ، یاری به نیازمندان و ده ها نمونه دیگر از دیگر آیین های مردم کردستان در ایام محرم و سوگواری امام حسین(ع) در تمام مناطق این استان با اصالت و فرهنگ برگزار می گردد.

سال جاری محرم در کردستان رنگ و بوی خاصی دارد، سال جاری آیین های سنتی محرم در این استان فرهنگی به گونه ای دیگر برگزار می گردد، به دلیل پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، بجای پختن آش نذری، بسته های معیشتی توزیع می گردد و مردم به نحو دیگری نیازمندان را در عزای امام حسین شریک می نمایند.

یک کارشناس مذهبی در این زمینه گفت: معرفی و شناساندن نمادهای اسلام موجب ریشه دار شدن فرهنگ مسلمانان در تمام دنیا می گردد و مراسم های دهه محرم نمونه ای از آن است.

سیدصالح ملایی در ادامه اضافه نمود: سال جاری به دلیل شیوع ویروس کرونا مراسم عزاداری سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) با سبک خاصی برگزار گردید و نمونه آن نذر محصولات بهداشتی و توزیع جیره خشک میان نیازمندان بود و این خصلت مردم کردستان نشان داد در هر شرایطی می توان مراسم عزاداری 72 شهید دشت کربلا را برگزار کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 29 مهر 1399 بروزرسانی: 29 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1203

به "رنگ و بوی خاص محرم 99 در کردستان ، اهدای خون تا توزیع بسته های معیشتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رنگ و بوی خاص محرم 99 در کردستان ، اهدای خون تا توزیع بسته های معیشتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید