قول رییس کمیسیون ملی یونسکو برای میراث فرهنگی

به گزارش ایران عکس، رییس کمیسیون ملی یونسکو در ایران گفت: کمیسیون ملی یونسکو در ایران با قدرتِ سینما و تصویر، گذشته پرافتخار ایران را به تصویر کشیده و احیاء می نماید؛ تا آن را جلوی چشم مردم جهان قرار دهد.

قول رییس کمیسیون ملی یونسکو برای میراث فرهنگی

به گزارش خبرنگاران، حجت الله ایوبی - رییس کمیسیون ملی یونسکو در ایران - که سه شنبه 29 آبان در تالار استاد شهناز در خانه هنرمندان به دیدن فیلم مستند وِه اَنتیوک شاپور به کارگردانی سودابه مجاوری نشست، با سرانجام نمایش فیلم به صنعت قدرتمند سینما در کشور اشاره نمود و گفت: ایران در این صنعت جزء مدرن ترین هاست که امیدواریم با قدرتِ سینما و تصویر بتوانیم در یونسکو تصاویر پر افتخار گذشته را احیاء کنیم و آنها را جلو چشم مردم جهان قرار دهیم تا همه از گذشته های خود بدانند.

رییس اسبق سازمان سینمایی با تاکید بر این که ایران در این هنر سرآمد است و در عین حال پایی توانا دارد، اظهار کرد: یونسکو برای ساخت فیلم های مشابه - فیلم های مستند معرفی محوطه ها و دورانِ مختلف تاریخی کشور- سفارش می کنیم، تا هرچه زودتر و بهتر بتوانیم تاریخ ایران را معرفی کنیم.

او به ثبت جهانی دانشگاه جندی شاپور از منظر فرهنگی (رویدادها و مشاهیر فرهنگی) اشاره نمود و اضافه کرد: سال جاری سال گندی شاپور و شیخ شهاب الدین سهروردی است، علاوه بر تجلیل از این شخصیت و آن مکان جهانی، خوشحالیم که جهان این قدرت را به رسمیت شناخت و سال قبل 1750 سالگی ایجاد قدیمی ترین دانشگاه ایران را گرامی داشتیم.

وی همچنین از قصد کمیسیون ملی یونسکو در ایران برای به مسابقه گذاشتن نماد گندی شاپور اطلاع داد که تا سرانجام سال جاری بتوانند، نمادی معین برای این دانشگاه جهانی به همه جهان معرفی نمایند.

ایوبی با اشاره به این که یک هزار و 253 سال قبل،شخصی با نام روبر دو سوربن دانشکده سوربن را که بیشترین در ان زمان به علوم الهیات می پرداخت، تاسیس کرد، اضافه کرد: در حالی که سال ها طول کشید تا ان دانشکده به دانشگاه تبدیل گردد، در ایران 1750 سال قبل، یعنی 500 سال زودتر از دانشگاه سوربن، دانشگاه گندی شاپور در دزفولِ خوزستان احداث و با اساتیدی که منشور اخلاق در علم همراه با آثار فراوان داشتند، فعالیت می کردند.

رییس اسبق مؤسسه فرهنگی اکو ادامه داد: امروز شاید کمتر کسی باشد که آرزو نکند فرزندش برای ادامه تحصیلات به سوربن برود اما نیم بیشتری از همان افراد تا کنون هیچ نامی از گندی شاپور نشنیده اند.

خوشحال باشیم همه میراث مان از زیرخاک درنیامده

رییس کمیسیون ملی یونسکو در ادامه اظهار کرد: گاهی باید خوشحال باشیم که میراث فرهنگی ما زیر خاک مانده است، چون اگر تا امروز مثلا همه گندی شاپور از زیر خاک درآمده بود، شاید امروز به تلی از خاک تبدیل شده بود.

او با تاکید بر این که نباید گذشته را به مثابه رفتن به قبرستان تعبیر کرد، اضافه کرد: ملتی به فردا فکر می نماید که دیروز را پاس بدارد.

ایوبی همچنین با بیان این که تمدن و فرهنگ در خلأ و پول فراوری نمی گردد، اضافه کرد: کشورهای اطراف ما کوشش می نمایند با نفت این کار را انجام دهند اما نمی توانند، چون تمدن تاریخ می خواهد که خوشبختانه ایران آن را دارد، امیدوارم گذشته ما باعث خودباوری ما گردد، بنابراین با همه توان باید سعی کنیم گذشته پر افتخارمان را زنده کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 22 فروردین 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 97

به "قول رییس کمیسیون ملی یونسکو برای میراث فرهنگی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قول رییس کمیسیون ملی یونسکو برای میراث فرهنگی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید