مدیران کمیته در فکر انتصابی کردن دبیر کل

به گزارش ایران عکس، بعد از گذشت حدود 6 – 7 سال، بار دیگر می بینیم که برنامه ای در نظر گرفته گردیده تا دبیر کل صرفا نقش اجرایی داشته باشد و اعضای مجمع دخل و تصرفی در انتخابش نداشته باشند.

مدیران کمیته در فکر انتصابی کردن دبیر کل

به گزارش خبرنگاران ، همان روزهایی که علی آبادی نفر اول کمیته ملی المپیک به حساب می آمد و بهرام افشارزاده دبیر کل کمیته بود، مشورت های مهدی قدمی و تبحرش در قوانین، هیات اجرایی وقت کمیته را تاجایی پیش برد که موضوع انتصابی کردن دبیرکل در دستور جلسه هیات اجرایی نهاده شد. اگرچه این موضوع در روز غیبت افشارزاده رخ داد اما در نهایت مخالفت افرادی مثل علی کفاشیان، ناطق نوری و چند مو سپید نموده دیگر، این موضوع را از دستور کار هیات اجرایی خارج کرد تا حالا بعد از گذشت حدود 6 – 7 سال، بار دیگر می بینیم که برنامه ای ر نظر گرفته گردیده تا دبیر کل صرفا نقش اجرایی داشته باشد و اعضای مجمع دخل و تصرفی در انتخابش نداشته باشند.

موضوعی که البته اما و اگرهای زیادی در موردش وجود دارد و باید نظر رییس کمیته ملی المپیک را درباره اش شنید تا مطمئن شد که چه اتفاقی افتاده اما چیزی که چند ماهیست شنیده می گردد حکایت از این دارد که ماه هاست برخی مدیران دنبال این موضوع بوده اند، اگرچه برخی از اعضای هیات اجرایی می گویند اطلاعی ندارند.

اساسنامه کمیته ملی المپیک مدتی قبل و در زمان مدیریت پیشین این مجموعه برای تصویب به هیات دولت ارسال گردیده اما بنا به دلایل مختلف این موضوع در دستور کار قرار نگرفته و حالا بر اساس گزارشی که مهر منتشر نموده، این اساسنامه در کمیسیون اجتماعی دولت به تصویب رسیده است. این مهر تایید در حالی به این اساسنامه زده گردیده که حالا شنیده می گردد در این نسخه موضوع انتصابی کردن دبیر کل دیده می گردد. اطلاع از اساسنامه قبلی نشان می دهد که در آن اساسنامه تغییری در نحوه انتخاب دبیر کل وجود نداشته اما در این اساسنامه که به تایید اولیه رسیده، تغییراتی در نظر گرفته گردیده است.

گفته می گردد در این اساسنامه، عنوان گردیده که دبیر کل به صورت انتصابی، گزینش می گردد که اگر این اتفاق بیفتد،نقش دبیر کل در کمیته ملی المپیک، صرفا اجرایی می گردد و دیگر او در تصمیم گیری های دخالت ندارد. البته این خیلی اتفاق عجیب و غریبی نیست و در خیلی از کشورها از این الگو پیروی می گردد اما نکته این است که آیا روند انتصابی کردن دبیر کل در مسیر درستش جلو رفته است؟

مدتی قبل برخی از اعضای هیات اجرایی گفتند از این اتفاق اطلاعی ندارند اما برخی از مدیران کمیته که این روزها تاثیرگذاری زیادی دارند، قدم برداشتن در این مسیر را تایید کردند و حتی از گزینه جانشین شاهرخ شهنازی نیز صحبت کردند اما مسئله اینست که تصویب اساسنامه روال پیچیده ای دارد و باید مرحله به مرحله جلو برود.

اگر قرار است بندی به اساسنامه اضافه گردد یا موردی حذف گردد، یا در مجموع اساسنامه کمیته ملی المپیک اصلاح گردد، باید هیات اجرایی، مجمع کمیته ملی المپیک، هیات دولت و در نهایت کمیته بین المللی المپیک این تغییرات را مصوب نمایند اما در روند اصلاح این اساسنامه، مسیر دیگری طی گردیده است. مدیران قبلی کمیته ملی المپیک، زودتر از موعد و پیش از طرح در مجمع، اساسنامه را به IOC فرستادند که روال درستی نبود و باید ابتدا در مجمع عمومی طرح می شد. حالا هم اگر موضوعی قبل از طرح در مجمع عمومی به اساسنامه موجود در هیات دولت اضافه گردیده، باز روند اشتباهی طی گردیده است؛ چراکه برخی از اعضای مجمع عمومی می گویند جلوی این اتفاق می ایستند و اجازه تصویبش را نمی دهند. مگر اینکه این بند در این اساسنامه وجود نداشته باشد و قرار است در آینده اضافه گردد.

نسبت به انتصابی شدن دبیر کلی، نگاه های مختلف وجود دارد و به همین نسبت در مجمع عمومی، واکنش های مختلفی پیش می آید و برخی از روسای فدراسیون ها از همین حالا می گویند انتصابی کردن دبیر کل، در اصل کمرنگ کردن سهم آنهاست.

به هر حال در اینکه هیات اجرایی فعلی کمیته ملی المپیک در مسیر انتصابی کردن دبیر کل قدم بر می دارد، تردیدی نیست اما باید دید در مجمع عمومی چه اتفاقی می افتد و آیا روند مثبت رییس کمیته ملی المپیک در توجه به فدراسیون ها، در تغییر نظرشان تاثیر گذار است؟

4،2

منبع: ایران ورزشی
انتشار: 4 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 53

به "مدیران کمیته در فکر انتصابی کردن دبیر کل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مدیران کمیته در فکر انتصابی کردن دبیر کل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید