ممانعت از تحصیل دانش آموزان افغانستانی در رشته گرافیک، آموزش وپرورش پاسخ می دهد

به گزارش ایران عکس، جمعی از دانش آموزان افغانستانی شهرستان پاکدشت پس از ثبت نام در رشته گرافیک در نخستین روز سال تحصیلی جدید با خبر اجازه نداشتن برای تحصیل در رشته گرافیک از سوی مدرسه روبرو می شوند.

ممانعت از تحصیل دانش آموزان افغانستانی در رشته گرافیک، آموزش وپرورش پاسخ می دهد

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات تحصیل در دبیرستان های کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی کانادا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی کانادا، بهترین مسیر را به سوی مدارو، کالج ها و دانشگاه های کانادا انتخاب کنید.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرنگاران، هیچ کودک افغانستانی، حتی مهاجرینی که به صورت غیرقانونی و بی مدرک در ایران حضور دارند، نباید از تحصیل بازبمانند و همه آنها باید در مدارس ایرانی ثبت نام شوند.، این دستوری بود که از سوی رهبر معظم انقلاب برای تحصیل دانش آموزان مهاجر افغانستانی در ایران ابلاغ شد.

اگرچه پس از دستور رهبر معظم انقلاب، آموزش وپرورش و وزارت کشور با برگزاری جلسات مختلف، سازوکار ثبت نام دانش آموزان افغانستانی را ابلاغ کردند و آموزش وپرورش سال گذشته پیروز به جذب 46 هزار نفر از اتباع افغانستانی غیرقانونی شد اما بعضی دانش آموزان مهاجر به دلیل تکمیل بودن ظرفیت مدارس از تحصیل بازماندند.

سال جاری نیز در راستای حمایت ایران از بحث تحصیل مهاجران مقرر شد شهریه تحصیل دانش آموزان افغانستانی حذف و آنها نیز همانند دانش آموزان ایران درنظر گرفته شوند یعنی در بحث یاری های مردمی به مدرسه که مصوب انجمن اولیا و مربیان است مشارکت داشته باشند.

در حالی که این تصمیمات از سوی نهادهای بالادستی کشور اخذ شده است بعضی مدارس و ادارات آموزش وپرورش با بی توجهی به این تصمیم، ثبت نام دانش آموزان افغانستانی را مشروط به دریافت شهریه کردند.

اخیراً نیز جمعی از دانش آموزان افغانستانی از اجازه ندادن به آنها برای ادامه تحصیل در رشته گرافیک خبر می دهند.

طبق اعلام این دانش آموزان، آنها برای تحصیل در رشته گرافیک در یکی از هنرستان های پاکدشت ثبت نام نموده بودند اما مدرسه در روز سوم مهرماه عذر دانش آموزان افغانستانی رشته گرافیک را خواست و به آنها خاطرنشان کرد که صرفاً می توانند در رشته طراحی دوخت و طراحی فرش تحصیل نمایند.

مدرسه نیز اعلام می نماید که این موضوع به صورت بخشنامه به آنها ابلاغ شده است.

سیدمحسن حسینی مقدم مدیرکل دفتر آموزش فنی و حرفه ای وزارت آموزش وپرورش در گفت وگو با خبرنگاران در این رابطه می گوید: مسئول ثبت نام دانش آموزان افغانستانی مرکز امور بین الملل آموزش و پرورش است و در این بخشنامه در شاخه فنی وحرفه ای و کاردانش رشته هایی در زمینه صنعت، کشاورزی، هنر و خدمات برای پذیرش دانش آموزان افغانستانی معین شده است.

وی می افزاید: جلساتی میان آموزش وپرورش و دستگاه های متولی مانند وزارت کار و وزارت کشور در حال برگزاری است تا برای افزایش ظرفیت پذیرش دانش آموزان افغانستانی مذاکره گردد. در بخشنامه معین شده است در یک رشته خاص دانش آموزان افغانستانی تا 20 درصد می توانند ثبت نام نمایند و این تصمیمات بر اساس مجموعه کارشناسی میان آموزش وپرورش و دستگاه های متولی در زمینه مهاجران انجام شده است.

همچنین آذرکیش مدیرکل دفتر آموزش کاردانش وزارت آموزش وپرورش به خبرنگاران می گوید: رشته گرافیک جزو رشته هایی است که شورای عالی آموزش وپرورش مصوب نموده در هنرستان های وابسته که تحت پوشش وزارت ارشاد و سایر وزارتخانه ها است توسعه یابد و ممکن است علت عدم ثبت نام از دانش آموزان این باشد.

وی می افزاید: دانش آموزان افغانستانی می توانند در رشته هایی همچون نوازندگی ساز ایرانی، نوازندگی ساز جهانی، نمایش، نقاشی، امور دامی، زراعی و باغی، تربیت بدنی، صنایع دستی، معدن و طراحی دوخت در بخش فنی وحرفه ای و در رشته هایی همچون هتلداری، نقاشی ایرانی، کشت و دوزندگی در بخش کاردانش ثبت نام نمایند.

آذرکیش با اشاره به اینکه در دستورالعمل ثبت نام اتباع افغانستانی درصد ورود آنها به هر یک از رشته ها معین شده است، می گوید: این سهمیه بندی براساس تصمیمات مقامات مسئول در این رابطه انجام می گردد و یک نوع سیاستگذاری است.

منبع: تسنیم
انتشار: 30 خرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 990

به "ممانعت از تحصیل دانش آموزان افغانستانی در رشته گرافیک، آموزش وپرورش پاسخ می دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ممانعت از تحصیل دانش آموزان افغانستانی در رشته گرافیک، آموزش وپرورش پاسخ می دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید