نقاشان: عامل مهار بحران کرونا در ایران همبستگی دیرینه مردم است

به گزارش ایران عکس، یک حقوقدان گفت: با توجه به بافت قومی و مذهبی مردم ما یکی از عوامل مهار بحران کرونا در جهت حفظ امنیت سلامت روانی جامعه ایران نسبت به سایر کشورها، همین همبستگی دیرینه مردم این دیار بوده است.

نقاشان: عامل مهار بحران کرونا در ایران همبستگی دیرینه مردم است

مریم نقاشان در گفت وگو با خبرنگاران در رابطه با رزمایش یاری به نیازمندان اظهار کرد: در این خصوص باید گفت که این امر زیرساخت های متفاوتی را در بر می گیرد که دارای ابعاد فرهنگی، اجتماعی، اعتقادی، مذهبی و قانونی در یک جامعه می باشد که همه آن ها حول محور مهمی به نام همبستگی می چرخد و اصل همبستگی از تئوری اجتماعی نشات می گیرد که بیانگر اعتقاد به این است که جامعه کل واحدی است که اعضای تشکیل دهنده آن بقای کل را تامین می کنند و موتور محرکه اجزا به سوی یاری به همدیگر است.

وی با بیان این که این یاری ها گاهی به واسطه پذیرش اجتماعی صورت می گیرد، اعلام کرد: به عنوان مثال برای اینکه شخص از حمایت قوم و قبیله خود در مواقع لزوم برخوردار باشد باید سهمی از دارایی خود را برای رفع کردن نیاز خویشاوندان اعم از نسبی و سببی در نظر بگیرد که هنوز رگه هایی از این همبستگی عشیره ای در روستا یا شهرستان به چشم می خورد. گاهی نیز یاری ها برای پذیرش گروهی مانند تایید شدن در دایره دوستان و آشنایان است که شخص برای اینکه از گروه طرد نشود باید از حمایت های مادی و معنوی خویش نسبت به اعضای گروه دریغ نکند.

وی با اشاره به این که در مواردی یاری افراد به واسطه باورها و اعتقادات مذهبی است گفت: با توجه به آموزه های دینی افرادی که گرایشات مذهبی دارند، حال از هر نوعی که باشد، لزوم یاری به نیازمندان برای پذیرفته شدن اعمال فرد اصل مشترک است؛ حال چه به عنوان خمس، زکات و صدقه باشد و چه به عنوان سهم کلیسا و غیره و حتی در باورهای غیر دینی به صورت تشکل های نوعدوستی که این یاری ها را موجب آرامش روحی افراد می دانند.

این حقوقدان اضافه نمود: در هر دو مورد فوق افراد برای پذیرفته شدن در اجتماع و دریافت تایید از سوی گروه، به پرداخت مبلغی(که تلویحا گویا حق عضویت می باشد) مبادرت می کنند که هم به مصرف نیازمندان می رسد و هم باعث حمایت گروه از شخص پرداخت کننده می شود، اما باید به یاد داشته باشیم که در هر دوی این موارد، شخص به اختیار بنا به مصلحت خویش از بخشی از دارایی اش می گذرد و در واقع اجبار بیرونی وجود ندارد بلکه جبر درونی عامل آن است که در گروه های کوچک اجتماعی قابل تصور است، اما در کلانشهرها که ارتباطات بین فردی و گروهی افراد محدودتر است، نیاز به تمهیداتی از سوی قانونگذار می باشد.

وی با مطرح کردن عامل دیگر یاری به نیازمندان به واسطه وضع قانون، گفت: یعنی ضرورت یاری به نیازمندان به واسطه اغنیا از سوی کنندگان مردم در مجلس تبیین شود و به منظور مصلحت اجتماعی چند جانبه که آثار آن هم شامل گروه کم درآمد و هم پر درآمد و همچنین کل جامعه شود، قوانین کارشناسی شده ای وضع شود. به عنوان مثال وضع قانون در خصوص ایجاد صندوق مالیات کالاهای لوکس در کشورهای اروپایی.

وی در تبیین صندوق مالیات کالاهای لوکس، اعلام کرد: هرگاه شخصی کالای لوکسی خریداری کند باید پنجاه درصد قیمت آن کالا را به عنوان مالیات به این صندوق بپردازد. به این صورت که به عنوان مثال هنگام خرید کالای هزار یورویی باید هزار و پانصد یورو به فروشگاه پرداخت کند و فروشگاه همان موقع قیمت جنس خود را بر می دارد و پانصدتای به جامانده را به حساب صندوق کالاهای لوکس واریز می نماید، در نتیجه موجودی این صندوق بستگی به میزان خرید قشر مرفه جامعه دارد.

نقاشان در خصوص این که درآمد صندوق کجا خرج می شود؟ اضافه نمود: موجودی صندوق هر ماه بین افراد کم درآمد جامعه تقسیم و به حساب بانکی آنها ریخته می شود که مسلما هر ماه متغیر است. حال اینکه پیامد مالی آن معین است اما در رابطه با اینکه پیامد اجتماعی آن چیست باید گفت که حس نفرت نسبت به قشر مرفه از بین می رود و اقشار کم درآمد از دیدن روزافزون کالاهای لوکس در جامعه خرسند می شوند چون می دانند که واریزی بیشتری در حسابشان خواهد آمد و همچنین روی ماشین های لوکس با خشم خط نمی اندازند!

وی اعلام کرد: در واقع فقرا هم از لذت خرید ثروتمندان بهره مند می شوند و اغنیا نیز از خشم و غضب بعضی اقشار کم درآمد در امان هستند و آمار بزه اجتماعی ناشی از فقر نیز به حداقل می رسد. با توجه به مراتب فوق، اثر بخشی رزمایش یاری به نیازمندان در بخش های مختلف جامعه ما بنا به میزان تاثیر گروه ها بر افراد که شامل نهادهای قومی، سیاسی، احزاب، مذهبی (مساجد، هیئات، انجمن های اقلیت های دینی) اجتماعی و فرهنگی متغیر می باشد، اما با توجه به بافت فرهنگی قومی و مذهبی مردم ما در این دو گروه همواره خوش درخشیدند و یکی از عوامل مهار بحران کرونا در جهت حفظ امنیت سلامت روانی جامعه ایران نسبت به سایر کشورها همین همبستگی دیرینه مردم این دیار بوده است.

وی در سرانجام گفت: در نهایت امید است با وضع قوانین کارآمد به تقویت همبستگی بیشتر اجتماعی پرداخته شود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 6 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1003

به "نقاشان: عامل مهار بحران کرونا در ایران همبستگی دیرینه مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نقاشان: عامل مهار بحران کرونا در ایران همبستگی دیرینه مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید