پاسخ به ابهامات سخنان وزیر ارتباطات درباره 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی و ثبت نام اینترنت VDSL

به گزارش ایران عکس، دیروز، وزیر ارتباطات در یک توییت خبر از حداقل 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی داد.

پاسخ به ابهامات سخنان وزیر ارتباطات درباره 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی و ثبت نام اینترنت VDSL

محمد جواد آذری جهرمی در این توییت خود گفت:

امروز عملیات اجرایی ارتقای اینترنت خانگی از ADSL به VDSL در استان تهران و قم شروع شده است. در هفته آینده، سایت ثبت نام شروع به کار خواهد نمود. اولویت توسعه با مناطقی است که سرعت نسل 4 موبایل در آن ها از متوسط کشوری پایین تر است.

با این توییت وزیر، دوباره یک ولوله در میان کاربران افتاده و همه به تکاپو افتادند که چه خبر است و چگونه می توان سرعت اینترنت خانگی را 4 برابر کرد و چه طور باید در سایت ثبت نام کرد و احتیاج است مودم ADSL را عوض کنیم یا خیر.

برای نمونه، یک پیغام خواننده سایت شبکه چی را مشاهده کنید:

من مودم adsl دارم. وزیر گفتن سرعت چهار برابر میکنم. حالابرای من سوال اینجاست: باید adsl تبدیل بشه vdssl تا سرعت بره بالا؟ یا adsl چهار برابر میکنه. یعنی هفته بعد که سایت ثبت نام.کنیم برای اینترنت adsl یا vdsl؟

سعی می کنم در قالب پرسش و پاسخ بعضی ابهامات توییت دیروز وزیر ارتباطات را توضیح دهم:

منظور از حداقل چهار برابر شدن سرعت اینترنت خانگی چیست؟

حداکثر سرعت اینترنت ADSL در ایران 16 مگابیت است که هم اکنون بسیاری از شرکت های اینترنتی و IPS آن را به کاربران ارائه می دهند.

سرعت اینترنت ADSL امکان 4 برابر شدن را ندارد.

پس، منظور وزیر ارتقای و تبدیل اینترنت ADSL به اینترنت VDSL است که حداقل سرعتی برابر با 50 مگابیت دارد. در وی دی اس ال سرعت می تواند تا 300 مگابیت هم افزایش پیدا کند که بستگی به سرویس دهنده و فاصله شما از کابین های مخابراتی و عوامل دیگر دارد. درباره تفاوت های اینترنت ADSL با اینترنت VDSL در این مطلب بیشتر بخوانید.

برای 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی چه کار انجام دهیم؟

تقریبا کاربران احتیاجی نیست کاری انجام دهند. فعلا، مشکل در سمت شرکت مخابرات و وزارت ارتباطات و سرویس دهنده های اینترنتی است.

آن ها باید کابل های فیبرنوری را تا نزدیکی خانه شما بیاورند و بعد اعلام نمایند آمادگی عرضه اینترنت VDSL را دارند. در این صورت، کاربر می تواند برای خرید سرویس اقدام کند.

احتیاجی به هیچ گونه کابل کشی جدید در خانه ندارید. در طرح اینترنت سورینو که از سوی وزیر ارتباطات در نمایشگاه الکامپ 98 مطرح شد؛ قرار بود مخابرات به طور رایگان سرویس های ADSL خانگی را به تدریج تبدیل به VDSL کند.

هنوز معین نیست منظور وزیر از توییت اخیر همان طرح سورینو است یا خیر!

باید مودم ADSL خود را به مودم VDSL تبدیل کنیم؟

در بسیاری از طرح ها از جمله طرح های اینترنت VDSL مخابرات و شاتل، خود این شرکت ها مودم VDSL به زور به شما می دهند و احتیاجی به خرید مودم VDSL هم نیست. در مقاله آیا فروش اجباری مودم همراه با سرویس اینترنت قانونی است؟ درباره فروش زورکی مودم به کاربران حرف زدم.

به علاوه، در مقاله آنالیز مودمی که یک سرویس دهنده اینترنت VDSL کاربران را وادار به خریدش می نماید یک نمونه مودم vdsl شرکت ها را آنالیز کردم که عمودتا قدیمی و تاریخ مصرف گذشته هستند.

اما اگر مودم VDSL قدرتمند و بهتری احتیاج دارید یا هم اکنون تصمیم دارید یک مودم ADSL بخرید؛ بهتر است یک مودم ADSL/VDSL خوب انتخاب کنید تا بعدا احتیاج نباشد دوباره هزینه کنید.

پیشنهادم این است کمی دست نگه دارید و هیچ مودمی نخرید تا زمانی که مطمئن شوید می توانید از سرویس اینترنت وی دی اس ال بهره ببرید.

در آن موقع، با مشاوره با شرکت سرویس دهنده اینترنت خود و اطلاع از نوع مودمی که به شما می دهند؛ برای خرید یا تعویض مودم تصمیم گیری کنید.

با اینترنت و مودم ADSL چه کار کنیم؟

وزیر ارتباطات در چندین نوبت گفتند مخابرات به طور رایگان سرویس اینترنت و مودم ADSL کاربران را به VDSL ارتقا می دهد؛ البته برای کاربرانی که مشترک مخابرات هستند نه سرویس های دیگر!

اگر کاربر مخابرات نیستید؛ سرویس اینترنت ADSL شما از بین رفته و مودم ADSL هم دیگر به درد شما نمی خورد و باید سرویس اینترنت VDSL و مودم جدید از شرکت اینترنتی بخرید.

اگر کاربر مخابرات هستید؛ منتظر بمانید تا اینترنت VDSL به شهر و منطقه و محل شما برسد و بعد مخابرات شرایط ارتقا یا تعویض یا هر شرایط دیگر را به شما خواهد گفت.

برای ثبت نام اینترنت VDSL چه کنیم؟

وزیر ارتباطات گفتند برای کاربران تهرانی و قمی هفته آینده سایتی راه اندازی می گردد تا ثبت نام نمایند.

در سال های اخیر بارها صحبت از ارائه اینترنت VDSL از سوی وزیر و معاونان ایشان در وزارت ارتباطات شده است ولی مسائل زیرساختی و توسعه ظرفیت های پهنای باند در کشور به همراه بحث های قانونی و انحصاری و غولی به نام مخابرات مانع شده است.

حالا باید ببینیم این دفعه اینترنت VDSL چه سرانجامی پیدا خواهد نمود؟

فعلا نه سایتی معرفی شده و نه معین است کدام شهرها و مناطق اینترنت VDSL دریافت می نمایند.

واقعا سرعت اینترنت خانگی چهار برابر می گردد؟

یک بحث جدی کاربران روی همین موضوع است. اینکه نکند اینترنت VDSL با هزینه های بیشتری نسبت به ADSL بگیریم ولی دوباره همان آش و همان کاسه!

سرعت اینترنت وی دی اس ال ما به هر دلیلی هیچ تفاوتی با ADSL نکرده باشد و مسائل پابرجا بمانند.

در جواب باید گفت ماهیت سرویس VDSL این طوری است که سرعت چند مگابیت نمی دهد و سرعت اینترنت باید 20 الی 30 مگابیت به بالا باشد. یعنی در بدترین حالت هم شما باید سرعتی بهتر از ADSL داشته باشید.

شرکت شاتل در بعضی شهرها مانند شهر دزفول در استان خوزستان سرعت 70 مگابیت خانگی می دهد. تصورم این است که در هر شرایطی سرعت VDSL بسیار بهتر از ADSL به خصوص برای دانلود و بازی و مصارف مشابه باشد.

چگونه بفهمیم اینترنت VDSL به ما تعلق می گیرد؟

با شرکت مخابرات و سرویس دهنده های اینترنت منطقه و شهر خود تماس بگیرید و با ذکر محل و نقطه خانه خود، متوجه می شوید آیا می توانید از اینترنت VDSL بهره ببرید یا خیر و کدام شرکت ها به شما سرویس می دهند.

پس از توییت محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات درباره 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی کاربران تهرانی و قمی، شرکت شاتل اعلام نمود این پروژه…

وزیر ارتباطات در توییتی از حداقل 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی کاربران تهرانی و قمی اطلاع داد. با ارتقای سرویس های اینترنت ADSL به سرویس…

بعضی شرکت های اپراتور اینترنتی، مهلت استفاده از بسته 100 گیگابایت اینترنت رایگان خود را تا هفته اول فروردین ماه 99 تمدید کردند. امروز، وزیر ارتباطات…

هفته ها ماندن در خانه از ترس کرونا و جلوگیری از شیوع این ویروس خطرناک و منحوس، بدون اینترنت غیرممکن است. تازه اگر دورکاری، کار در…

از عصر دیروز خبری در رسانه ها دست به دست شده و باعث سردرگمی مردم می گردد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات عصر دیروز در یک گفت وگوی…

فکر می کنم هدیه ای که قرار بود برای کاربران شادی آور باشد؛ تنها سرگرمی آن ها را گرفت. از سه روز پیش که بسته اینترنت 100 گیگابایت رایگان…

امروز وزیر ارتباطات از یک بسته اینترنتی 100 گیگابایت رایگان و هدیه به کاربران اینترنت ثابت اطلاع داد. قرار است برای تشویق کاربران و مردم…

اگر استفاده شما از اینترنت به گونه ای است که آپلودهای با حجم و سرعت بالا دارید؛ کدام نوع اینترنت برای شما مناسب است؟ داستان سرعت…

منبع: شبکه چی
انتشار: 31 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 929

به "پاسخ به ابهامات سخنان وزیر ارتباطات درباره 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی و ثبت نام اینترنت VDSL" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پاسخ به ابهامات سخنان وزیر ارتباطات درباره 4 برابر شدن سرعت اینترنت خانگی و ثبت نام اینترنت VDSL"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید