پیش بینی13 بانک بین المللی درباره نفت در فصل اول 2020

به گزارش ایران عکس، خبرنگاران : تازه ترین پیش بینی بانک های سرمایه گذاری نشان می دهد آن ها انتظار دارند رشد قیمت نفت تحت تاثیر عوامل مختلف در سال 2020 به طور محدود ادامه داشته باشد.

پیش بینی13 بانک بین المللی درباره نفت در فصل اول 2020

به گزارش خبرنگاران کشورهای عضو و غیرعضو اوپک در نشست رسمی اوایل این ماه تصمیم گرفتند به منظور کنترل مازاد عرضه نفت خام در بازار، توافق خود برای کاهش فراوری 2/ 1 میلیون بشکه ای را در سه ماه نخست سال 2020 به 6/ 1 میلیون بشکه در روز افزایش دهند.

با این حال آن طور که نظرسنجی وال استریت ژورنال از 13 بانک جهانی نشان می دهد، این بانک ها انتظار دارند معاملات آینده شاخص نفت خام برنت در فصل نخست 2020 به طور میانگین روی قیمت 23/ 61 دلار بر بشکه قرار داشته باشد. این پیش بینی تنها 9/ 0 درصد بالاتر از پیش بینی ماه قبل واقع شده است که در مقایسه با خروجی تصمیم اوپک برای عمیق تر کردن کاهش فراوری، ناچیز به شمار می رود. همچنین این بانک ها انتظار دارند قیمت شاخص نفت خام آمریکا در سه ماه اول سال جدید میلادی، به طور متوسط روی 56 دلار بر بشکه قرار داشته باشد. این بانک ها همچنین انتظار خود از بهای نفت در کل سال 2020 را نیز عنوان نموده اند. از نگاه آنها متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جدید میلادی 65/ 60 دلار بر بشکه و متوسط نفت خام آمریکا نیز 68/ 55 دلار بر بشکه خواهد بود. یکی از پیش بینی هایی که برای نفت در سال آینده میلادی وجود دارد این است که عوامل و اتفاقات قابل پیش بینی یا غیرقابل پیش بینی بر قیمت نفت تاثیر محدودتری خواهند داشت. برای مثال انتظار می رود بروز اختلال ناگهانی در عرضه نفت خام، مانند گذشته منجر به جهش قیمت ها نگردد و رشد محدود قیمت ها را در پی داشته باشد.

کمترین و بیشترین پیش بینی ها

بین 13 بانکی که در نظرسنجی وال استریت ژورنال شرکت نموده اند، سه بانک آی ان جی بانک، آربی سی و استاندارد چارتر قیمت نفت را نسبت به سطوح کنونی افزایشی پیش بینی نموده اند. استاندارد چارتر که بیشترین برآورد را از قیمت نفت در 2020 داشته بر این باور است که در اوایل نیمه دوم این سال قیمت نفت برنت تا سطح 73 دلار بر بشکه افزایش خواهد یافت.از سوی دیگر چهار بانک، سوسیته ژنرال، سی تی گروپ، دویچه بانک و جی پی مورگان جهت کاهشی برای نفت خام در سال پیش رو پیش بینی نموده اند. این بانک ها همگی بر این باورند که قیمت نفت برنت در سال 2020 زیر 60 دلار بر بشکه معامله خواهد شد. دویچه بانک کمترین برآورد را از قیمت نفت برنت در این سال داشته و پیش بینی نموده است که در فصل دوم و سوم سال 2020 قیمت این نفت شاخص تا حدود 53 دلار بر بشکه کاهش خواهد یافت. با این حال تعداد بانک هایی که قیمت نفت در سال آینده میلادی را در سطوح کنونی پیش بینی نموده اند، بیشتر است. 6 بانک بارکلیز، کامرز بانک، بی ان پی پاریباس، جفریز، مورگان استنلی و مریل لینچ بر این باورند که متوسط قیمت نفت در سال 2020 تفاوت چندانی نسبت به سطوح کنونی (بین 60تا65 دلار بر بشکه) نخواهد داشت. با این حال این بانک ها نیز ظاهرا برآوردی مانند موسسات اوپک، آژانس بین المللی انرژی و اداره اطلاعات انرژی آمریکا از مازاد عرضه در سال 2020 دارند. این سه موسسه در آخرین گزارش ماهانه خود اعلام کردند که در سه ماه اول و به خصوص دوم سال آینده بازار با مازاد عرضه شدیدی روبرو خواهد بود. 6 بانک نامبرده نیز قیمت نفت را در نیمه اول سال کاهشی پیش بینی نموده اما بر این باورند که قیمت ها در نیمه دوم سال افزایشی خواهد بود و در مجموع متوسط قیمت نفت در سطوح بیش از 60دلار باقی خواهد ماند.

دامنه اثر اوپک و جنگ تجاری

قیمت نفت خام برنت و آمریکا در ماه دسامبر به ترتیب 3/ 6 درصد و 7/ 9 درصد رشد داشته اند. این رشد در پی تصمیم اوپک برای عمیق تر کردن کاهش فراوری به دست آمد و با توافق آمریکا و چین بر سر فاز نخست صلح تجاری ادامه پیدا کرد. عدم اطمینان هایی که در پی جنگ تجاری دو غول مالی بر سر اقتصاد جهانی و رشد تقاضای نفت خام سایه افکنده بود، در پی گام های موثر در راستای توافق تجاری کم رنگ تر شدند. احتمال می رود آمریکا و چین پس از عبور از مذاکرات اولیه، در نخستین هفته ژانویه به طور رسمی فاز اول توافق تجاری را به امضا برسانند. در اوایل دسامبر اوپک و آژانس بین المللی انرژی اعلام نموده بودند که احتمالا کند شدن فرایند تجارت جهانی، بهبود خواهد یافت.

با این حال تحلیلگران در موسسه BNP Paribas عقیده دارند تاثیرات منفی ناشی از تعرفه های موجود برای کالاهای چینی و آمریکایی همچنان ادامه خواهد داشت. در کنار این موضوع، این واقعیت از چشم بانک ها و موسسات سرمایه گذاری دور نمانده که ائتلاف کشورهای عضو و غیرعضو اوپک به زودی برای کاهش فراوری وارد چهارمین سال اجرای خود خواهند شد. در کنار این واقعیت سیگنال هایی که از احتمال کاهش تدریجی سهمیه های فراوری به بازار ارسال می گردد نیز وجود دارد. الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه به عنوان یکی از اعضای اثرگذار بر تداوم توافق کاهش فراوری به تازگی اعلام نموده که در نشست آینده اوپک پلاس در مارس 2020، هر موضوعی از جمله آنالیز خروج تدریجی از توافق کاهش فراوری می تواند مورد بحث قرار گیرد. نواک تاکید نموده است تصمیم گیری برای ادامه یا قطع همکاری بر سر توافق کاهش فراوری به شرایط بازار نفت در روزهای منتهی به برگزاری نشست بستگی دارد.

مارتین ریتز، تحلیلگر بازارهای کالایی در موسسه مورگان استنلی در رابطه با توافق اوپک می گوید: اوپک مقدار زیادی از نفت را به طور غیرمعمول و طی دوره ای که آن هم به طور غیرمعمول طولانی بوده از بازار خارج نموده و این کاهش طولانی و عمیق هنوز موردنیاز است. این اظهارنظر نشان می دهد نسبت به اینکه اوپک و همراهانش بتوانند به طور پیروزیت آمیز کاهش فراوریهای عمیق تر را اجرایی نمایند و به این واسطه میزان عرضه اعضای اوپک را تحت تاثیر قرار دهند، تردید وجود دارد. نشست 176 اوپک در وین که در هفته نخست دسامبر برگزار گردید، صحنه تنش میان اعضای کوچک تر اوپک و وزیر نفت عربستان سعودی به عنوان کسی بود که برای اطمینان از عرضه اولیه پیروز سهام آرامکو در بورس عربستان (تداول) تحت فشار قرار داشت. این درگیری و تنش اگرچه به نفع شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان تمام شد و کشورهای ناقض توافق کاهش فراوری از جمله عراق و نیجریه مجبور به پایبندی به کاهش عمیق تر فراوری شدند، اما با این حال تحلیلگران همچنان به اعلام پایبندی این اعضا با دیده تردید نگاه می نمایند. از همین رو این تحلیلگران انتظار دارند کاهش فراوری بیشتر که از سوی اوپک وعده داده شده است، در فصل اول 2020 محقق نگردد. آنها می گویند کاهش فراوری 167 هزار بشکه ای در روز از سوی عربستان سعودی و تعهدی که برای کاهش فراوری 400 هزار بشکه بیشتر در روز داده است، قبلا از سوی این کشور رقم خورده بود. این درحالی است که تهدید انتها یافتن توافق کاهش فراوری بعد از انتها ماه مارس بر جای خود باقی است. از دیگر سو رشد فراوری شیل و سایر کشورهای غیرعضو اوپک نیز به عنوان تهدیدی جدی، اثربخشی توافق کاهش فراوری اوپک در سال جدید میلادی را در سایه ای از ابهام قرار داده است.

نقش آمریکا در بازار نفت 2020

بانک هایی که در نظرسنجی وال استریت ژورنال شرکت نموده اند نسبت به اثرگذاری کاهش فراوری اوپک بر رشد فراوری نفت خام آمریکا ابراز تردید نموده اند. این تردید زمانی جدی تر به نظر می رسد که بدانیم با بهره برداری از خطوط لوله جدید انتقال نفت در آمریکا، فراورینمایندگان نفت این کشور با سهولت بیشتری به صادرات نفت خود خواهند پرداخت. طبق پیش بینی ها، صادرات نفت خام و گاز مایع طبیعی آمریکا در سال جدید میلادی با افزایش ظرفیت زیرساخت های انتقال در حوزه های اصلی فراوری نفت شیل به خلیج مکزیک، با رشدی چشمگیر همراه می گردد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، ایالات متحده آمریکا در سپتامبر 2019 نفت خام و فرآورده های نفتی بیشتری نسبت به آنچه وارد نموده ، به بازارهای جهانی صادر نموده است. همچنین در گزارش چشم انداز کوتاه مدت انرژی اداره اطلاعات انرژی آمریکا پیش بینی شده که تراز صادرات نفت خام و فرآورده های نفتی شرکت های آمریکایی در سال 2020 در مقایسه با منفی 490 هزار بشکه ای در روز در امسال میلادی، به مثبت 570 هزار بشکه در روز برسد. افزایش صادرات نفت خام آمریکا به معنای تداوم رشد فراوری نفت خام این کشور با وجود چشم اندازهایی است که کند شدن رشد فراوری این کشور را پیش بینی می نمایند. به گزارش اویل پرایس، اگرچه سرعت رشد فراوری نفت خام آمریکا کند شده است اما تحلیلگران و موسسات پژوهشی انتظار دارند رشد فراوری نفت خام آمریکا در 2020 همچنان ادامه داشته باشد. از نگاه آنها اگرچه ممکن است از شدت رشد فراوری نفت خام آمریکا کاسته گردد، اما این کشور در سال آینده میلادی بزرگ ترین عرضه نماینده نفت در میان کشورهای غیرعضو اوپک باقی خواهد ماند. در این میان آن طور که بیکر هیوز گزارش می دهد، با وجود آنکه تعداد دکل های نفتی آمریکا تا تاریخ منتهی به 20 دسامبر امسال میلادی نسبت به همین بازه زمانی در 2018 بیش از 250 عدد کاهش داشته، اما تعداد دکل های نفتی فعال در آمریکا در هفته گذشته به میزان 18 عدد افزایش داشته است که از ابتدای آوریل نخستین رشد دو رقمی برای این دکل ها به شمار می رود.

بازیگران جدید غیراوپکی

در کنار رشد فراوری و عرضه نفت خام آمریکا به عنوان یکی از عوامل اثرگذار بر فرایند قیمت نفت در سال جدید میلادی، باید توجه داشت که این تنها آمریکا نیست که به عنوان کشوری غیراوپکی، اثربخشی توافق کاهش فراوری اوپک بر بازار را تهدید می نماید. به گزارش وال استریت ژورنال، سایر کشورهای غیرعضو اوپک مانند نروژ، برزیل و گویان قرار است سال آینده نقش آفرینی بیشتری در اشباع کردن بازار جهانی نفت داشته باشند. در دسامبر، آژانس بین المللی انرژی پیش بینی کرد رشد عرضه کشورهای غیرعضو اوپک در 2020، حدود 1/ 2 میلیون بشکه در روز خواهد بود. در این رابطه فرانسیسکو بلانچ، مدیر بخش تحقیقات کالایی و مشتقات در بانک مریل لینچ عقیده دارد: انتظار می رود رشد فراوری کشورهای غیرعضو اوپک که در زمره فراورینمایندگان شیل نیز قرار ندارند، در سال جدید میلادی به قوی ترین رشد خود در 10 سال اخیر دست پیدا کند. در این میان بلومبرگ نیز در گزارش روز گذشته خود نظری مشابه نتایج حاصل از نظرسنجی وال استریت ژورنال دارد. طبق این گزارش، تحلیلگران عقیده دارند قیمت نفت در طول سال 2020 به احتمال قوی بدون تغییر چشمگیر باقی خواهد ماند زیرا توافق اوپک پلاس برای عمیق تر کردن کاهش فراوری، به واسطه افزایش عرضه از سوی کشورهای غیرعضو اوپک و همچنین چشم انداز غیرشفافی که از رشد تقاضای نفت خام وجود دارد، توان اثرگذاری نخواهد داشت. در این میان ممکن است قیمت ها در اواسط سال جدید میلادی با رشد بیشتری همراه شوند زیرا در این بازه زمانی احتمالا تقاضای بازارهای نوظهور تقویت می گردد و از سویی ممکن است شاهد کاهش ذخایر جهانی نفت خام به واسطه اجرای توافق اوپک باشیم. بر این اساس موسسه گلدمن ساکس پیش بینی اش از متوسط قیمت نفت خام برنت در سال جدید میلادی را افزایش داده و از 60 دلار بر بشکه به 63 دلار بر بشکه رسانده است. این پیش بینی با تکیه بر انتظار کاهش ذخایر جهانی نفت خام به ویژه در نیمه نخست 2020 ارائه شده است. همچنین نظرسنجی بلومبرگ نشان می دهد متوسط بهای نفت خام آمریکا در 2020 روی 50/ 58 دلار بر بشکه قرار خواهد داشت. این پیش بینی در سطحی پایین تر از قیمت فعلی نفت خام آمریکا (73/ 60 دلار بر بشکه در روز گذشته) واقع شده است.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 24 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 665

به "پیش بینی13 بانک بین المللی درباره نفت در فصل اول 2020" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی13 بانک بین المللی درباره نفت در فصل اول 2020"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید