چاووش اوغلو: انتظار داریم روسیه، حفتر را به آتش بس راضی کند

به گزارش ایران عکس، وزیر خارجه ترکیه با ابراز امیدواری برای یاری روسیه در اقناع گروه موسوم به ارتش ملی لیبی برای آتش بس، گفت فرانسه اما به آشوب ها در این کشور دامن می زند.

چاووش اوغلو: انتظار داریم روسیه، حفتر را به آتش بس راضی کند

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه امروز (شنبه) از سنگ اندازی های فرانسه در راستا حصول توافق صلح در لیبی انتقاد کرد.

چاووش اوغلو در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه غنا در آنکارا، گفت ترکیه از روسیه انتظار دارد خلیفه حفتر (سرکرده نیروهای موسوم به ارتش لیبی مستقر در طبرق) را به تن دادن به توافق آتش بس با دولت وفاق ملی به ریاست فائز السراج مستقر در طرابلس، مجبور کند.

به نوشته خبرگزاری آناتولی وی با بیان اینکه ترکیه مسئله ای با مشارکت طرف های مختلف در راه حل سیاسی لیبی ندارد، شرح داد اما حفتر ابتدا باید توافق بین رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در مذاکرات استانبول را بپذیرد.

چاووش اوغلو سپس به انتقاد از دخالت های فرانسه در مذاکرات صلح لیبی پرداخته و گفت پاریس کوشش می نماید هر طرحی را که خودش بخشی از آن نیست، تخریب کند.

وی همچنین توضیح داد فرانسه با اقدامات مختلفی از جمله صادرات سلاح برای حفتر و نیروهایش، در حال دامن زدن به آشوب و تنش ها در لیبی است.

دولت وفاق ملی لیبی و ترکیه روز 27 نوامبر (چهارشنبه ششم آذر) دو یادداشت تفاهم در زمینه همکاری امنیتی و مناطق دریایی امضا کردند که با واکنش شدید مصر، قبرس و یونان روبرو شد. لیبی در حال حاضر بین دو مرکز قدرت تقسیم شده است. یکی از آن ها دولت مستقر در طرابلس که از سوی سازمان ملل متحد به رسمیت شناخته شده و مورد حمایت ترکیه واقع شده است و دیگری دولتی که در شهر طبرق در شرق لیبی مستقر است و از سوی امارات عربی متحده، عربستان سعودی و چند کشور اروپایی حمایت می شود.

وزیر خارجه ترکیه در بخش دیگری از صحبت هایش ابراز امیدواری کرد که توافق آتش بس در منطقه کاهش تنش ادلب امشب اعلام شود و از سوی طرف ها رعایت شود.

توافق آتش بس در ادلب سوریه در حالی قرار است اجرایی شود که رؤسای جمهور روسیه و ترکیه طی بیانیه ای مشترک بر ضرورت اجرای توافق های به عمل آمده بین طرفین در خصوص سوریه و کوشش برای مقابله با تروریسم و مقابله با جدایی طلبان در سوریه و حفظ تمامیت ارضی این کشور عربی تأکید کردند.

م

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 11 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 710

به "چاووش اوغلو: انتظار داریم روسیه، حفتر را به آتش بس راضی کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چاووش اوغلو: انتظار داریم روسیه، حفتر را به آتش بس راضی کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید