12 درصد آب شرب مازندران از آبهای سطحی تامین می گردد

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران، ذبیح الله ذاکری عصر یکشنبه در مراسم کلنگ زنی تصفیه خانه دراسله سوادکوه، یکی از خطوط قرمز وزارت نیرو و شرکت آبفا را مسئله سلامت و کیفیت آب شرب مطرح نمود و اضافه نمود: با وجود هزینه چندبرابری افزایش کیفیت آب، یکی از اهداف ما ایجاد کیفیت در آب است، چرا که این امر به طور مستقیم با سلامت انسان در ارتباط است.

12 درصد آب شرب مازندران از آبهای سطحی تامین می گردد

مدیرعامل آب وفاضلاب شهری استان مازندران، با اشاره به اهمیت انعکاس اقدامات انجام گردیده به مردم، از جمله اقدامات در حیطه آب و فاضلاب در استان مازندران، در طی 5 سال گذشته، به 726 کیلومتر اصلاح و توسعه شبکه، ایجاد 12 هزار متر مکعب مخزن، حفر و تجهیز 24 دهنه چاه، افزایش 2هزار لیتر در ثانیه به منابع آبی اشاره نمود.

وی با بیان اینکه در گذشته 100درصد منابع آب شرب مازندران از طریق منابع زیرزمینی تامین می شد، اضافه نمود: در حال حاضر 12 درصد از آب شرب از طریق آب های سطحی تامین می گردد و سیاست ما در راستای ایجاد منابع پایدار آب بر این است تا این میزان را در افق 1420 و 1445 به 85 درصد آب سطحی و 15 درصد منابع زیرزمینی برسانیم.

ذاکری با اشاره به اهمیت کیفیت آب، مسئله عمده کیفیت آب شرب در استان مازندران را وجود آهن و منگنز در آن، برشمرد و گفت: هرچند افزایش کیفیت آب امری بسیار هزینه بر است اما برآنیم تا این دو عنصر را از آب شرب استان حذف کنیم و کیفیت آب را ارتقا دهیم.

وی حضور گردشگر در مناطق بالا دست و سیلاب های ناشی از بارندگی ها را از جمله عوامل کدورت آب در شهرستان های سوادکوه و سوادکوه شمالی بیان کرد و اضافه نمود: تصفیه خانه دراسله به منظور برطرف کدورت آب و مسائل شیمیایی احداث می گردد.

مدیرعامل آبفا مازندران با اعلام اینکه مازندران در موضوع فاضلاب، دچار یک عقب ماندگی است، اضافه نمود: میانگین برخورداری کشور از فاضلاب 49 درصد اما این میزان در مازندران 13 درصد است که تا انتها برنامه ششم این میزان به 35 درصد خواهد رسید.

وی با بیان اینکه تاکنون 380 میلیارد تومان برای فاضلاب استان هزینه گردیده که از این میزان 180 میلیارد تومان در دولت تدبیر و امید بوده است، اضافه نمود: تا کنون فاضلاب 6 شهر (ساری، جویبار، بابلسر، نوشهر و چالوس و بابل) به بهره برداری رسیده و 4 شهر (بهشهر، نکا، گلوگاه و امیرکلا) نیز در حال اجرا است و برای چهار شهر نور، ایزدشهر، رویان و فریدونکار نیز به دنبال ردیف بودجه هستیم.

ذاکری با بیان اینکه تا کنون بشر نتوانسته است، جایگزینی برای آب خلق کند، مدیریت مصرف بهینه آب را یک ضرورت اساسی دانست و اضافه نمود: میانگین استاندارد مصرف روزانه هر نفر در دنیا برابر با 150 لیتر است اما این میزان در کشور برابر با 162 لیتر و در استان مازندران حدود 184 لیتر است.

این مسئول با اشاره به 450 لیتر کمبود و قطعی آب در پیک مصرف در شهرهای گروه الف استان (مانند بابل، امیرکلا و بابلسر)، بر مدیریت مصرف آب و حفظ آن برای آیندگان تأکید کرد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 25 مهر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 20

به "12 درصد آب شرب مازندران از آبهای سطحی تامین می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "12 درصد آب شرب مازندران از آبهای سطحی تامین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید