5 پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار آنالیز می گردد

به گزارش ایران عکس، معاون میراث فرهنگی استان هرمزگان گفت: پنج پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار آنالیز می گردد.

5 پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار آنالیز می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان هرمزگان، عباس نوروزی با بیان این مطلب افزود: پرونده های قایق شاشک، مهارت اشتروک سازی، سوند بافی، نقش حنا و کمه دوزی در کمیته ثبت ملی آثار آنالیز می شوند.

او با اشاره به اینکه میراث ناملموس قایق شاشک از قایق های قدیمی در هرمزگان که تماماً از ساقه های درخت خرما ساخته شده، افزود: یکی دیگر از پرونده های ارسالی مهارت اشتروک سازی است که اُشتُروک به معنای شتر می باشد و مجسمه این شتر گاهی با سوار و گاهی بی سوار ساخته می شد و نقش ها و رنگ های بکار رفته در آن نیز متناسب با شرایط زمان دچار تغییر شده و به علت رواج شتربانی و اهمیت فراوان شتر در زندگی مردم منطقه، اشتروک سازی نیز در گذشته بین اهالی مرسوم بوده است.

نوروزی افزود: جنس اُشتُروک از خاک رُس و گل می باشد که توسط یک سفالگر و یک نقاش ساخته می گردد که ظرافت بکار رفته در رنگ ها و نقش های این مجسمه کار دست و سلیقه دست بانوان است.

معاون میراث فرهنگی با اشاره به اینکه پرونده میراث ناملموس سوند بافی نیز به کمیته ثبت ملی آثار ارسال شده، افزود: سوند بافی یکی از رشته های صنایع دستی هرمزگان با قدمت پنج هزار ساله بوده که با استفاده از برگ و مشتقات درخت نخل و هنرنمایی هنرمندان و صنعتگران هرمزگانی ساخته می گردد.

او ادامه داد: در گذشته های دور که تکنولوژی به صورت کنونی پیشرفت نکرده بود، سوندها نقش مهمی در ساختن سایبان، خانه های روستایی، انباری، کپر، آغل احشام و حریم باغها داشته است.

نوروزی تاکید نمود: کمیته ثبت آنالیز آثار 4 و 5 تیرماه در اردبیل به آنالیز پرونده های ارسالی می پردازد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 235

به "5 پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 پرونده میراث ناملموس هرمزگان در کمیته ثبت ملی آثار آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید