کشف خمره سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی در کردکوی

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان، سارا اخوت اظهار کرد: یک خمره سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی در حوالی شهرستان کردکوی کشف شد.

کشف خمره سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی در کردکوی

وی اضافه نمود: این اتفاق روز گذشته زمانی روی داد که یکی از کشاورزان منطقه در حال شخم زمین زراعی خود برای انجام فعالیت های کشاورزی بود که بلافاصله به محض رؤیت این ظرف سفالی، نیروی انتظامی و اداره میراث فرهنگی را از این امر آگاه کردند.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گلستان توضیح داد: با اعلام گزارش کارشناسان میراث فرهنگی استان با حضور در منطقه موردنظر، عملیات آزادسازی، مستند نگاری، حفاظت اولیه و انتقال این خمره سفالی به موزه باستان شناسی گرگان انجام شد.

اخوت اضافه نمود: طبق مطالعه اولیه؛ کاربرد این خمره ها که محل ذخیرۀ آذوقه بوده، بر اساس فرم شناسی و تزئینات نقش کنده روی بدنه آن قابل مقایسه با خمره های سفالی به دست آمده از لایه 8 تورنگ تپه و متعلق به قرون میانی اسلامی است.

به گفته وی، مرمت و وصالی قسمت های شکسته این خمره و تهیه پرونده ثبت این محوطه باستانی دوران اسلامی در فهرست آثار ملی، از دیگر اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان گلستان در این زمینه است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 72

به "کشف خمره سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی در کردکوی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف خمره سفالی متعلق به قرون اولیه اسلامی در کردکوی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید