از آزادی منشی مخصوص من تا هایلایت شدن خون شد

به گزارش ایران عکس، این روزها حرف و حدیث فراوانی برای فیلم های در راه اکران آنلاین به گوش می رسد که در این قسمت از پرونده سینما در خانه به بررسی شرایط این طرح نوپا و معرفی گزینه های جدی اکران آنلاین پرداخته ایم که بخش نخست آن از نظرتان می گذرد.

از آزادی منشی مخصوص من تا هایلایت شدن خون شد

گروه فرهنگ و هنر خبرنگاران: عباس اسماعیل گل

هر سال با نزدیک شدن به ایام برگزاری جشنواره فیلم فجر که از آن به عنوان بهار سینمای ایران یاد می شود، یکی از بحث های اصلی درباره عدم اکران شماری از آثار باقیمانده از جشنواره سال گذشته و سنگین تر شدن بار چرخه اکران در این زمینه است. این چرخه هر سال سنگین تر می شود و شمار بیشتری از آثار اکران نشده به قطار طولانی آثار اکران نشده سینمای ایران اضافه می شود. قطاری که تنها راه رهایی از آن، یا گسترش چشمگیر ظرفیت های ناوگان اکران آثار سینمایی است که در عمل به واسطه هزینه های سنگین آن امکان پذیر نیست یا استفاده راه حل های جایگزینی همچون اکران آنلاین است. روشی که سال هاست در سینمای جهان هم در حال انجام است.

شیوع بیماری کرونا، اتفاقی بود که چرخه نیمه جان اکران در سینمای ایران را به سمت مرگ بود. چرخه ای که اگر تا پیش از این با هر زحمتی که بود که کار خود را پیش می برد، با ماجرای کرونا به شکلی زمین گیر شد که حالا شمار آثاری که در نوبت اکران هستند، از شمارش در رفته است!

تصمیم ابراهیم حاتمی کیا و سازندگان فیلم سینمایی خروج برای اکران آنلاین این فیلم، تصمیمی جسورانه برای کمک به این چرخه در حال فروپاشی بود. اتفاقی که با اکران آنلاین فیلم طلا به کارگردانی شهبازی و تهیه کنندگی رامبد جوان ادامه یافته است و اگر در ادامه با حمایت مردم و عدم استفاده آن ها از نسخه های قاچاق همراه شود، می تواند جهتی تازه پیش روی سینمای ایران قرار دهد. این جهت نه فقط در ایام شیوع بیماری کرونا بلکه حتی پس از باز شدن سینما ها نیز می تواند ادامه پیدا کند و به چرخه اکران آثار سینمایی کمک کند.

اکران آنلاین فیلم های خروج وطلا قطعاً در مرحله اجرا دارای ایرادات و مسائلی خواهد شد با این همه آنچه که می توان به شکل قطعی درباره این اتفاق تازه سینمای ایران گفت آن است که با وجود همه این نقدها، باز هم آغاز اکران آنلاین با اثری مهم همچون خروج گامی رو به جلو برای سینمای ایران است که می تواند نه فقط در دوره شیوع بیماری کرونا بلکه پس از آن نیز بخشی مهم از مسائل اقتصادی سینما به ویژه در حوزه چرخه اکران را حل نماید و البته عدالت در توزیع محصولات سینمایی را تا حدودی برقرار سازد و به همه سینماگران این شانس را دهد تا راحت تر آثارشان را به دست مخاطبان برسانند.

بر همین اساس طی این مدت حرف و حدیث های فراوانی برای فیلم هایی که سازندگان آن برای حضور در طرح اکران آنلاین مشغول مذاکرات هستند به گوش میرسد که اکران آنلاین برخی از این آثار قطعی به نظر میرسد و برخی برای نهایی شدن، همچنان مشغول مذاکرات و رایزنی هستند که در ادامه گروه فرهنگی خبرنگاران نگاهی داشته است به آثاری که با برخورداری از شانس بالای پیوستن به اکران آنلاین، باید بجای پرده نقره ای سالن های سینماها برای نخستین بار در خانه های مردم اکران شود که در ادامه این گزارش از نظرتان میگذرد:

فیلم سینمایی خون شد مسعود کیمیایی چند ماه پیش در جشنواره فیلم فجر اکران شد و به هیچ وجه مورد اقبال منتقدان و اهالی سینما قرار نگرفت و به زعم بسکمک از منتقدان این فیلم هم همانند آثار چند سال اخیر مسعود کیمیایی سیر نزولی داشته است و از سوی دیگر هم حواشی این کارگردان قدیمی سینما در خصوص طرح شکست خورده تحریم جشنواره فیلم فجر به بهانه های واهی به دیده شدن فیلم ضعیف خون شد کمکی نکرد، اما همه این عوامل سبب نمیشود که اکران آنلاین احتاقتصادی جدیدترین ساخته مسعود کیمیایی را موضوعی غیرمهم تلقی کنیم.

جواد نوروزبیگی تهیه کننده فیلم خون شد با حمایت از اکران آنلاین فیلم های سینمای ایران گفت: تصمیم من برای اکران فیلم سینمایی خون شد پابرجاست و همانطور که گفتم در حال مذاکره هستیم و همکارانم هم مشغول بررسی سیستم اکران آنلاین فیلم ابراهیم حاتمی کیا و رامبد جوان و اشکالات احتاقتصادی اش هستند تا بتوانیم با نتیجه بهتری نسبت به اکران سایر فیلم ها اقدام کنیم و مطمئنم که خیلی کمتر از یک ماه به نتیجه خواهیم رسید.

اما درباره فیلم خون شد باید گفت، انتخاب بازیگران مسعود کیمیایی برای آخرین فیلمش کنجکاوی بر انگیز است. سعید آقاخانی، سیامک انصاری، هومن برق نورد و نسرین مقانلو جزو بازیگران فیلم هستند. مسعود کیمیایی درباره فیلمش گفته است: داستان خون شد به مثابه خانه ای قدیمی است که همه چراغ هایش خاموش بوده و هیچ کس نیز در اتاق هایشساکن نیست در این میان یکی از ساکنین این خانه می آید و همه چراغ ها را روشن می کند.

فیلم سینمایی هایلایت به کارگردانی اصغر نعیمی و تهیه کنندگی ساسان سالور که دو سال پیش در جشنواره فیلم فجر حضور داشته است هنوز رنگ پرده نقره ای سینما را به خود ندیده است و این روزها یکی از گزینه های جدی اکران آنلاین است.

ساسان سالور تهیه کننده هایلایت گفته است، در صورت حمایت سازمان سینمایی تمایل دارد فیلم سینمایی هایلایت را به صورت آنلاین اکران کند.

وی گفت: قصد ما بر این است که فیلم سینمایی هایلایت را به صورت آنلاین در همین روزها اکران کنیم اما اکران آنلاین همانطور که شاهد هستیم خطراتی مثل قاچاق فیلم را در پی دارد که باید ببینیم چه تمهیداتی برای آن اندیشیده می شود. البته بحث تبلیغ نیز مطرح است که نیاز به حمایت سازمان سینمایی و وزارت ارشاد داریم که امیدوارم با حمایت سازمان سینمایی شرایط اکران هایلایت به صورت آنلاین فراهم شود.

وی اضافه کرد: فیلم سینمایی خروج به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا در شرایط بسیار خوبی اکران شد. همه مردم امروز از اکران این فیلم خبر دارند و تبلیغات خوبی در جهت معرفی این فیلم صورت گرفت. بیلبوردهای بسکمک در سطح شهر دیده می شود که از اکران آنلاین خروج خبر می دهد. امیدوارم این شرایط برای فیلم ما نیز فراهم شود و البته جلوی قاچاق فیلم های اکران شده به صورت آنلاین نیز گرفته شود که فکر می کنم نیاز به یک هماهنگی بین ارگان های مختلف دارد.

گفتنی است، فیلم سینمایی هایلایت روایتگر درامی عاشقانه با مضمون اجتماعی است که پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، یزدان فتوحی، شیوا طاهری و جمشید هاشم پور به عنوان بازیگران اصلی در آن ایفای نقش کرده اند.

در خلاصه داستان فیلم آمده است: یک تصادف اتومبیل، آدم هایی را رو در روی یکدیگر قرار می دهد. مراقبت از مصدومین و انتظار برای به هوش آمدن آنها، انتظاری طولانی و جان کاه است.

طرح اکران آنلاین گویا راه را برای برخی فیلم های توقیفی هم باز کرده است و این بار یکی از فیلم های کمدی -سیاسی سینمای ایران پپس از 6 سال توقیف آماده اکران آنلاین میشود.

منشی مخصوص من در صورت نهایی شدن برنامه اکران آنلاین، سومین فیلمی است که در ایام شیوع کرونا به صورت آنلاین نمایش داده خواهد شد.

منشی مخصوص من به کارگردانی و نویسندگی صالح دلدم در سال 92 تولید شده و تا به امروز نتوانسته بود مجوز اکران دریافت کند. این فیلم مضمونی کمدی اجتماعی با درون مایه سیاسی دارد.

حسام نواب صفوی، سیروس گرجستانی، ساناز سماواتی، مجید شهرکمک، سپیده ذاکری، شهرام تیموریان، سیاوش قاسمی، ساناز نام دوست، اردشیر کاظمی، امیرحسین داودی و هاوار قاسمی در این فیلم ایفای نقش کرده اند.

منشی مخصوص من همچنین اولین فیلم توقیفی است که به دلیل شرایط کرونا و تعطیلی سینماها، بعد از رفع توقیف به جای پرده سینماها، از طریق سامانه آنلاین اکران عمومی می شود.

اما صالح دلدم، کارگردان این فیلم اظهار نظری جالب در خصوص انگیزه هایش برای حضور در اکران آنلاین داشته است، وی درباره اکران آنلاین فیلم منشی مخصوص من می گوید: 100 درصد فیلم قاچاق می شود اما با وجود شش سال توقیف و سنگ اندازی های بسیار برای جلوگیری از اکران، چاره ای جز اکران فیلم ندارم. در واقع به مرگ گرفته اند که به تب راضی شدم.

ادامه دارد...

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1020

به "از آزادی منشی مخصوص من تا هایلایت شدن خون شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از آزادی منشی مخصوص من تا هایلایت شدن خون شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید