امکان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط کاخ آپادانا فراهم شد

به گزارش ایران عکس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، امکان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط کاخ آپادانا فراهم شد.

امکان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط کاخ آپادانا فراهم شد

قضیه چیست؟

حمید فدایی در مورد این یافته و اقدام جدید شرح داد: حیاط مشرف به ایوان شرقی کاخ آپادانا بدلیل وجود نقوش برجسته ارزشمند موجود در این محوطه، از پر تردد ترین فضاهای تخت جمشید بشمار می رود و همین موضوع در فصول بارندگی مشکلاتی را برای بازدیدکنندگان مجموعه بوجود می آورد.

فدایی گفت: وسعت این حیاط از یکسو و تعداد اندک دریچه های راهنمایی و دفع آب که به شبکه آبراهه ای تخت جمشید منتهی می گردد. از سوی دیگر باعث می شد که آبهای حاصل از بارندگی در این مکان به روانی منتقل و دفع نگردد.

او با بیان اینکه در گذشته به دلایل گفته شده آب سقف روی پلکان نیز به داخل حیاط این محوطه جاری می شد، گفت: دلایل گفته شده باعث شده بود که آب های حاصل از بارندگی به مسئله ای همیشگی در راستا تردد بازدیدکنندگان بدل گردد.

فدایی اضافه نمود: آنالیز های اجرا شده در راستا آبراهه های این حیاط، شواهدی مبنی بر وجود یک دریچه منتهی به آبراهه در محوطه شرقی کاخ آپادانا در اختیار کاوشگران قرار داد و شناسایی و بازگشایی آن در دستور کار نهاده شد. همکاری همزمان دو واحد باستان شناسی و فنی و ساماندهی پایگاه از نکات شاخص این پروژه بود.

علی تقوی، کارشناس دفتر فنی پایگاه میراث جهانی تخت جمشید نیز گفت: حیاط شرقی کاخ آپادانا از مکانهای پر بازدید این مجموعه تاریخی محسوب می گردد و به نوعی کانون ایست و رفت و آمد گردشگران است و جمع شدن آب در فصول بارانی، امکان بازدید را محدود نموده بود.

تقوی، به نتیجه رساندن عملیات مذکور را برای دفع آبهای سطحی حیاط شرقی کاخ آپادانا مهم ارزیابی و اضافه نمود: با توجه به پایش و مانیتورینگ این محوطه، احتیاج به دفع آبهای سطحی حیاط مربوطه توسط دریچه به شدت احساس می شد، لذا با توجه به فعالیت های اخیر گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید در فصل چهارم، با درخواست کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان شناسی این مجموعه، عملیات بازگشایی دریچه موجود در دستور کار نهاده شد.

وی ادامه داد: مکان قرارگیری دریچه به نحوی است که بخش عمده ای از آب های سطحی حیاط آپادانا، به کانالهای آبراهه تخت جمشید راهنمایی خواهد نمود.

علی اسدی، سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید نیز گفت: با درخواست مجموعه کارشناسان دفتر فنی و گروه باستان شناسی، حفاظت از این محوطه توسط گروه کاوش آبراهه ها انجام شد که به همین منظور، یک دریچه هخامنشی در حیاط شرقی کاخ آپادانا، بازگشایی و در فرآیند کاوش نهاده شد.

سرپرست گروه کاوش آبراهه های تخت جمشید، شرح داد: با شناسایی دقیق محل دریچه مذکور در سطح این حیاط، کارگاهی به ابعاد یک در یک متر، ایجاد و کاوش اجرایی شد و در حین انجام کار، سنگی تراش خورده و منقوش به نقوش مربوط به ساقه ستون ها و درگاه های معماری برخورد کردیم و با برداشت آن، در عمق 40 سانتیمتری حیاط، دریچه خروجی آب آشکار شد.

اسدی با بیان اینکه عملیات مستندنگاری و همچنین ثبت و ضبط ویژگی های معماری دریچه، اجرا شده است، گفت: حفاظت و ساماندهی این محوطه با شیب بندی فضای اطراف دریچه برای راهنمایی آبهای سطحی به سمت کانالهای زیرزمینی تخت گاه تخت جمشید اجرا شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 4 آبان 1399 بروزرسانی: 4 آبان 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1211

به "امکان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط کاخ آپادانا فراهم شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امکان تخلیه آب ناشی از بارندگی در حیاط کاخ آپادانا فراهم شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید