سهم هر توریست در بودجه بازاریابی

به گزارش ایران عکس، برای بازاریابی و جذب هر یک گردشگر از 8/ 7میلیون گردشگر خارجی که در سال 97 وارد ایران شده اند، تنها 3هزار و 840 تومان در نظر گرفته شده بود.

سهم هر توریست در بودجه بازاریابی

در حالی که قرار بود 265 میلیارد ریال برای برگزاری و شرکت در نمایشگاه ها، جشنواره ها و رویدادهای تخصصی مرتبط ، 375 میلیارد ریال هزینه تبلیغات رسانه ای و محیطی داخلی و خارجی ، 147میلیارد و 500 میلیون ریال برای تهیه و توزیع اقلام تبلیغاتی و 25 میلیارد ریال یاری به فعالان غیردولتی گردشگری در جذب گردشگران بودجه در سال 97 برای جذب گردشگر ورودی به کشور در نظر گرفته گردد اما مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام نموده که برای این منظور در سال گذشته تنها 30 میلیارد تومان مصوب شد؛ رقمی که البته هنوز کاملا تخصیص پیدا ننموده است. این به آن معنا است که برای بازاریابی و جذب هر یک گردشگر از 8/ 7میلیون گردشگر خارجی که در سال 97 وارد ایران شده اند، تنها 3هزار و 840 تومان در نظر گرفته شده بود.

سهم هر توریست در بودجه بازاریابی

تبدیل این رقم به دلار شاید شدت موضوع را به شکلی دیگر نشان دهد. 30میلیارد تومان براساس نرخ دلار آزاد (13هزار تومان) رقمی معادل 2میلیون و 307هزار و 692 دلار خواهد بود و این یعنی برای بازاریابی هر گردشگر ورودی به کشور حدود 30 سنت در نظر گرفته شده!

در شرایطی که فشارهای رسانه ای سنگینی علیه ایران وجود دارد و بسیاری از فعالان گردشگری معتقدند بدون برنامه ریزی و سرمایه گذاری مناسب برای بازاریابی و تبلیغات نمی توان انتظار درآمدهای شگفت انگیز از گردشگری کشور داشت، انتشار این ارقام ناچیز سوالات مهمی را در خصوص سیاست واقعی دولت در خصوص توسعه گردشگری ایجاد می نماید.

در همین حال، محمد ابراهیم لاریجانی، مدیر دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری در این خصوص اعلام نموده که گزارشی درباره مقایسه بودجه دولتی تبلیغات و بازاریابی کشورها در بخش گردشگری و سهم آن از کل بودجه تبلیغات در این دفتر تهیه شده؛ گزارشی که علی اصغر مونسان، رئیس سازمان میراث فرهنگی را درخصوص وضعیت بودجه تبلیغات ایران به اعتراض واداشته است.

لاریجانی همچنین یادآوری نموده که نسخه ای از این گزارش به خواست مونسان برای رئیس جمهوری نیز فرستاده شده است. او همچنین خاطرنشان نموده که دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در سال 96 نیز گزارشی را به منظور متقاعد کردن مجلس و سازمان برنامه و بودجه برای افزایش رقم بودجه بازاریابی و تبلیغات تهیه نموده بود؛ گزارشی که پیشنهاد می کرد با توجه به شرایط مالی کشور، در گام نخست باید رقم 13 دلار به عنوان معیار عمل برای هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین المللی گردشگری ایران در نظر گرفته گردد که با فرض هدف گذاری جذب 5/ 6 میلیون گردشگر خارجی در سال 1397 باید حداقل مبلغی در حدود 5/ 84 میلیون دلار بودجه به این امر اختصاص داده می شد؛ براساس گزارش مذکور، پایین ترین هزینه سرانه بازاریابی و تبلیغات بین المللی گردشگری در میان کشورهای خواستار موفقیت 8 دلار و بالاترین آن 40 دلار برای هر گردشگر ورودی است.

دفتر برنامه ریزی و بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در آن گزارش اعلام نموده بود که طبق بودجه مصوب این سازمان در سال 96، سرانه جذب هر گردشگر خارجی رقمی در حدود 40 سنت بوده است. با وجود این به نظر می رسد دستگاه های تصمیم گیرنده درباره ضرورت افزایش بودجه تبلیغات متقاعد نشده اند. شواهد نشان می دهد دولت در سیاست خود در امر گردشگری، یک بام و دو هوا عمل می نماید؛ درحالی که تمایل به جذب گردشگر و درآمدزایی از این بخش دارد در عمل هیچ اقدامی برای این هدف نمی نماید. کارشناسان و فعالان گردشگری بر این باورند مادامی که حرف های مسئولان رنگ عمل به خود نبیند، توریسم نیز در کشور رنگ توسعه نخواهد دید.

منبع: دنیای سفر
انتشار: 3 مهر 1398 بروزرسانی: 28 فروردین 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 292

به "سهم هر توریست در بودجه بازاریابی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم هر توریست در بودجه بازاریابی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید