شناسایی محوطه های شاخص پارینه سنگی تا اسلامی

به گزارش ایران عکس، به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، محمد معصومیان با اعلام این خبر گفت: وجود دشت های غنی میان کوهی، رودخانه های دائمی، دریاچه زریبار و شرایط زمین ریخت منطقه موجب شده که پیش از این مطالعات باستان شناسی در این منطقه بیشتر معطوف به دشت مرکزی شهرستان مریوان شده و توجه کمتری به ارتفاعات این شهرستان و سایر بخش ها نظیر گلچیدر، سرشیو، خاوومیرآباد و کوماسی نسبت به دشت مریوان شود.

شناسایی محوطه های شاخص پارینه سنگی تا اسلامی

او اضافه کرد: لذا نظر به اهداف کوتاه و بلند مدت این پروژه، بررسی تکمیلی شهرستان مریوان با تمرکز به این بخش ها به سرپرستی مشترک نگارنده و نعمت حریری در حال انجام است.

معصومیان اظهار داشت: با توجه به پیشینه بررسی ها و کاوش های باستان شناسی در شهرستان مریوان، انجام بررسی تکمیلی در این شهرستان از جهت تکمیل مطالعات صورت گرفته و کمک به تهیه نقشه باستان شناسی کشور در این منطقه لازم و ضروری است.

این باستان شناس در تشریح شیوه کار در این فصل از بررسی گفت: با توجه به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه زیست محیطی کار در این فصل به صورت پیمایشی آغاز شده و در این میان تا به امروز محوطه هایی از دوران پارینه سنگی تا دوران اسلامی مورد شناسایی و مطالعه قرار گرفته اند که تعداد قابل توجهی از این محوطه ها شاخص و کلیدی هستند.

او اظهار کرد: بررسی تکمیلی باستان شناسی شهرستان مریوان استان کردستان با مجوز ریاست پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، همکاری پژوهشکده باستان شناسی و اداره کل میراث فرهنگی استان کردستان در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، این بررسی در پی یافتن پاسخی برای سوالاتی همچون گذرگاه طبیعی دشت مریوان چه نقشی در انتقال گروه های انسانی و فرهنگ آنها به داخل فلات ایران داشته است؟ و شرایط داده های فرهنگی در ارتفاعات و منطقه ها دیگر به غیر از دشت مرکزی مریوان چگونه بوده است؟ صورت می گیرد.

شیوه کار در این بررسی با توجه به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه منطقه برای زندگی در ادوار مختلف به صورت پیمایشی و بیشتر با پای پیاده انجام می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مریوان هم پیشتر در گفتگویی اظهار داشته بود که مرحله تکمیلی پروژه باستان شناسی این شهرستان از طریق تیم کارشناسی آغاز شده و تا اواسط تابستان سال جاری ادامه دارد.

فریاد حدادیان اظهارداشت: این بررسی در پی یافتن پاسخی برای سوالاتی همچون گذرگاه طبیعی دشت مریوان چه نقشی در انتقال گروه های انسانی و فرهنگ آنها به داخل فلات ایران داشته است؟ و شرایط داده های فرهنگی در ارتفاعات و منطقه ها دیگر به غیر از دشت مرکزی مریوان چگونه بوده است؟ صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: شیوه کار در این بررسی با توجه به موقعیت ویژه و استعداد بالقوه منطقه برای زندگی در ادوار مختلف به صورت پیمایشی و بیشتر با پای پیاده انجام می شود.

رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مریوان گفت: این پروژه به سرپرستی دکتر نعمت حریری و دکتر محمد معصومیان از کارشناسان خبره در این زمینه، با هدف دریافت درک روشنی از دوره های مختلف تاریخی و پیش از تاریخی محوطه های باستانی شهرستان مریوان اجرا خواهد شد.

وی یادآور شد: با توجه به برنامه ریزی های اجرا شده این طرح که از تاریخ 27 خرداد آغاز شده است، تا 15 مرداد ماه سال جاری ادامه می یابد.

مریوان با دارا بودن دریاچه زریبار به نام بزرگ ترین چشمه آب شیرین دنیا و همچنین به دلیل شرایط طبیعی و آب و هوایی، فرهنگ مردم و موقعیت جغرافیایی و پیشینه تاریخی از منطقه ها مورد پسند گردشگران است.

شهر مریوان با 136 هزار نفر جمعیت در 125 کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.

استان کردستان دارای یک هزار و 524 اثر تاریخی شناسایی شده و 915 اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی بوده که 915 اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل 778 اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 25 مورد میراث طبیعی، 93 مورد میراث معنوی و 29 مورد میراث منقول است.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 مرداد 1400 بروزرسانی: 1 مرداد 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1725

به "شناسایی محوطه های شاخص پارینه سنگی تا اسلامی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شناسایی محوطه های شاخص پارینه سنگی تا اسلامی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید