ماسک اجباری از در منزل

به گزارش ایران عکس، سه روز از تعطیلی تقریبی تهران می گذرد. قرار بود پروتکل هایی اجرا گردد و مراکز تعطیل شوند و کارمند هایی که می توانند، با دورکاری کار را پیش ببرند. کار و فعالیت بعضی مشاغل هم تنها یک هفته تعطیل یا محدود شد، اما این ها فقط در بخش نامه رخ داد و تقریبا همه آن هایی که محدودیت ها شامل حالشان می گردد، چراغ خاموش یا حتی علنا مشغول به کارند. مسئله، اما جدای از همه این اتفاقات این است که یک هفته تعطیلی یاریی به تهرانی نمی نماید که آمار مرگ روزانه کرونایی اش بیش از صد نفر است. اپیدمیولوژیست ها می گویند حداقل دو هفته تعطیلی واقعی و محدودیت عبور و مرور از تهران به شهر های دیگر شاید بتواند یاری کننده باشد. اما چرخ لنگ اقتصاد و شاید هم سفیدنمایی بیش از حد رئیس جمهوری اجازه نمی دهد کار ستاد کرونا پیش برود. آیا واقعا تعطیلی یک هفته ای دردی از تهران دوا می نماید؟ این سؤالی بود که در گفت وگوی خبرنگار شرق با ایرج حریرچی، قائم مقام وزارت بهداشت مطرح شد.

ماسک اجباری از در منزل

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

حریرچی در پاسخ به این سؤال گفت: دولت ها در کشور های مختلف، برای تعطیلی ها از سیاست متفاوتی استفاده کردند؛ بعضی کشور ها از تعطیلی تا اطلاع ثانوی استفاده می نمایند، بعضی از کشور ها از تعطیلات کوتاه مدت و میان مدت استفاده می نمایند، بعضی از کشور ها از تعطیلات شدید مقطعی استفاده می نمایند. یعنی چهار، پنج روز را کامل تعطیل می نمایند و هیچ رفت وآمدی در شهر اتفاق نمی افتد و...؛ به بیان دیگر تعطیلی ها متفاوت و نتایج آن هم متفاوت است. قاعدتا هم تصمیمی که توسط ستاد ها گرفته می گردد، قابل تمدید است. یعنی این یک هفته می تواند مجددا تمدید گردد. این نکته را هم در نظر داشته باشید که این تعطیلی ها براساس اختیاراتی که به استاندار ها تفویض شده معین می شوند و این یک هفته را هم اگر لازم باشد خود استان ها می توانند مجددا تمدید نمایند.

وی در پاسخ به این سؤال که خود شما چه نگاهی به این میزان تعطیلات به عنوان پزشک دارید، گفت: بالاخره این آیین نامه ای است که تصویب شده. معمولا با توجه به دوره نهفتگی بیماری، ترجیح روی تعطیلات دوهفته ای است. البته باید در نظر گرفت ما سطوح چهارگانه تعطیلی داریم. حتی اگر تعطیلی کامل باشد، یک سری اماکن و مشاغل حتما باید کار نمایند. برای مثال نانوایی را نمی گردد تعطیل کرد، بیمارستان، پلیس، آتش نشانی، داروخانه، سوپرمارکت باید کار نمایند. این ها جزء سطوح یک هستند. در حال حاضر در تهران تصمیم گرفته شده که سطح سه تعطیل شوند. البته باید توجه داشت که متأسفانه ما تجربیاتی در دوران قبلی تعطیلات داشتیم که خوب نبود. وقتی می گوییم تعطیل، یعنی افراد در خانه بمانند، تردد ننمایند تا تماس اجتماعی کم گردد. اما با افزایش تعطیلات سفر ها و پاساژگردی و میهمانی ها افزایش پیدا می نماید. در واقع گاهی از این تعطیلات نتیجه مناسبی دریافت نمی گردد.

235 نفر دیگر جان باختند

روز گذشته سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی سه هزارو 902 مورد جدید کرونا در کشور طی 13 تا 14 مهر ماه اطلاع داد. سیماسادات لاری گفت گفت: متأسفانه 235 نفر نیز به دلیل این بیماری جان خود را از دست دادند. از 13 تا 14 مهر 1399 و بر اساس معیار های قطعی تشخیصی، سه هزارو 902 بیمار جدید مبتلا به کووید19 در کشور شناسایی شد که هزارو 953 نفر از آن ها بستری شدند. وی ادامه داد: مجموع بیماران کووید19 در کشور به 475 هزارو 674 نفر رسید. متأسفانه در طول این 24 ساعت، 235 بیمار کووید19 جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به 27هزار و 192 نفر رسید. خوشبختانه تا به امروز 392هزارو 293 نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند. چهارهزارو 167 نفر از بیماران مبتلا به کووید19 در شرایط شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند. تا به امروز چهار میلیون و151هزار و 445 آزمایش تشخیص کووید19 در کشور اجرا شده است. سخنگوی وزارت بهداشت در شرح استان های در شرایط قرمز بیماری گفت: استان های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان و یزد در شرایط قرمز قرار دارند. همچنین استان های کردستان، هرمزگان، فارس و گلستان نیز در شرایط هشدار قرار دارند.

تعطیلی یک هفته ای جواب نمی دهد

شرایط کرونا جدی تر از آن است که به نظر می رسد. حال تهران خوب نیست و رئیس مقابله با کرونای تهران می گوید اوضاع تهران با یک هفته تعطیلی روبه راه نمی گردد. فرمانده ستاد مقابله با بیماری کرونا در کلان شهر تهران، با اشاره به شرایط بحرانی تهران، گفت: تعطیلی یک هفته ای از لحاظ اپیدمیولوژیک تأثیری در فرایند کاهش شیوع بیماری ندارد.

علیرضا زالی اظهار کرد: بر اساس مطالعات، بیماری کرونا از زمان ظهور تا به امروز از لحاظ علائم بالینی، بافت های متکثرتر و متعددتری از بدن را نسبت به سایر ویروس ها درگیر می نماید.

وی ادامه داد: برای اینکه این ویروس بتواند اثر بیماری زایی خود را در بدن بیمار اعمال کند، باید قبل از اینکه وارد سلول گردد، اتصالی با سطح سلول میزبان برقرار کند. برای برقراری این اتصال، گیرنده های روی سطح سلول میزبان با عنوان ACE 2 نقش اصلی را بر عهده دارند؛ بنابراین تمام بافت های بدن انسان که در جداره و غشای سلول هایشان این گیرنده را داشته باشند، می توانند میزبان سلولی این ویروس باشند. بافت ریه مملو از گیرنده های ACE 2 است. به همین دلیل ریه یکی از مهم ترین اندام های درگیر به شمار می رود. زالی توضیح داد: کرونا از سه طریق می تواند مغز و اعصاب فرد مبتلا را درگیر کند، تهاجم مستقیم خود ویروس یکی از این روش هاست که شایع ترین علائم آن اختلال در حس بویایی و چشایی است. این اختلال بر اثر حمله ویروس به پایانه های عصبی موجود در بینی و دهان رخ می دهد.

زالی شایع ترین علامتی را که نشان از بروز اختلال در سیستم مغز و اعصاب بر اثر ابتلا به کرونا دارد، سردرد دانست و گفت: در دوران اپیدمی کرونا بروز هر سردرد شدیدی که پیش از این تجربه اش را نداشته اید، جای شک دارد.

مطالعات در کشور نشان می دهد که 32 درصد از بیمارانی که به مراکز درمانی تهران مراجعه نموده اند، از سردردی شکایت می کردند که با تست مثبت کرونا هم زمان شده بود. همچنین بین 12 تا 15 درصد از مراجعه نمایندگان به مراکز درمانی استان تهران با سرگیجه دست به گریبان بودند و حدود پنج درصد از مراجعان دچار سکته مغزی شده بودند. این اعداد تقریبا با آمار جهانی نیز مطابقت دارد. فرمانده مقابله با بیماری کرونا در تهران، توضیح داد: در حال حاضر در تهران میزان استفاده از ماسک حدود 55 درصد است. در بعضی مناطق پرتراکم استان و مراکزی از جمله مترو امکان رعایت فاصله گذاری اجتماعی وجود ندارد. به همین دلیل معتقدیم باید محدودیت های جدی تر با زمانی طولانی تر اعمال گردد. از طرفی پیشنهاد برای طول مدت اعمال محدودیت ها دو هفته است؛ چراکه کمتر از این زمان، معنایی ندارد و تعطیلی های کنونی تا یک هفته دیگر باید استمرار داشته باشد. یک هفته از لحاظ اپیدمیولوژیک تأثیری در فرایند کاهش شیوع بیماری ندارد.

ما تعطیل نمی کنیم

مطابق آنچه به نظر می رسد و شاهدان عینی می گویند، بخش نامه ستاد ملی مقابله با کرونا آن طور که باید و شاید اجرا نمی گردد. نغمه یکی از کسانی است که مطابق پروتکل های اعلام شده باید مرکزش را تعطیل نموده باشد، اما خبری نیست. او که در منطقه اکباتان تهران، مرکز خدمات ناخن دارد، در تماس با خبرنگار شرق می گوید: ما باز هستیم. برای اینکه اگر تعطیل کنیم چه کسی اجاره ماهی پنج میلیون تومان ما را پرداخت می نماید. بعد از شیوع کرونا، درست در روز های اسفند که اوج کار و به قول معروف بره کشان ماست، به خاطر مردم و خودمان تعطیل کردم. پول همه آن هایی هم که برای شب عید رزرو نموده بودند، پس دادند. من با کسب وکار کوچکم حدود 40 میلیون تومان ضرر کردم؛ چون این تعطیلات من تا اردیبهشت ادامه پیدا کرد. ما حرف گوش کردیم و مشتری هایمان را از دست دادیم. مشتری هایم می آمدند و ناخن های مصنوعی شان را برمی داشتند. صد مشتری من شدند 40 نفر، اجاره سوییتی که اجاره کردم دو میلیون تومان افزایش پیدا کرد. با این وجود باز آغاز کردم. ماسک و روپوش و لوازم بهداشتی به مشتریانم دادم و با جوراب پلاستیکی وارد مرکز شدند و می شوند. حالا هم باز زورشان به من رسیده و می گویند تعطیل کن. تعطیل نمی کنم. اما در هر یک ساعت دو مشتری می گیرم و پروتکل ها را رعایت می کنم.

افراد مانند نغمه کم نیستند. ایثار، صاحب یکی از باشگاه های بدن سازی غرب تهران است. او هم تعطیل نیست و می گوید: ما تعطیل نیستیم، اما کسی نمی آید. در روز دو، سه مشتری دارم که زنگ می زنند و برای آن ها در باشگاه را باز می کنم. در باشگاه 500 متری چهار ورزشکار که هر کدام گوشه ای ورزش می نمایند، کرونا نمی گیرند. اما کسب وکار من کرونا گرفت و به خاک سیاه نشستم. اگر همان هفته های اول دولت رضایت می داد و 10 روز کل کشور مطلق تعطیل می شد، هم شر کرونا کم شده بود، هم ما هر روز خدا تعطیل نبودیم، دولت بلد نبود برنامه ریزی کند و با شل کن و سفت کن ما را به خاک سیاه نشاند. اگر یک هفته، 10 روز کامل همه چیز تعطیل گردد، نه کسب وکاری آسیب می بیند نه بیماری رشد می نماید. اما هفت ماه آزگار است ما سه روز تعطیلیم، یک روز باز. خب مشتری این طوری سراغ ما نمی آید. ما هم به شیوه خودمان عمل می کنیم، مثل دولت که شبیه هیچ کشوری نبود و فقط به شیوه خودش عمل کرد.

اجباری شدن استفاده از ماسک از جلوی در منازل

استاندار تهران گفت: هفته آینده استفاده از ماسک از در منازل در استان تهران اجباری خواهد شد و بر اجرای این قانون به شدت نظارت می گردد.

انوشیروان محسنی بندپی با بیان اینکه از هفته آینده استفاده از ماسک از در منازل اجباری خواهد شد، اضافه نمود: بر فرایند استفاده از ماسک از در منازل به دقت نظارت می گردد، پیشنهاد دورکاری و همچنین شیفت بندی در استان تهران به وزارت کشور داده شده است که در حال آنالیز در کمیته امور اداری و استخدامی ستاد ملی کرونا است. محسنی بندپی همچنین خواهان نظارت شهرداری بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی در مترو شد و گفت: مترو روزانه بیش از یک میلیون مسافر را جابه جا می نماید و باید شهرداری تهران بر رعایت فاصله گذاری اجتماعی و تداوم استفاده از ماسک در مترو نظارت کند.

حکایت رعایت پروتکل های بهداشتی در کشور، شبیه به طرح ترافیک و کوشش برای کاهش آلودگی هوا شده. این دستورالعمل ها که درباره کاهش آلودگی هوا مؤثر نبود، کاش دوایی بر درد بی درمان کرونا گردد.

منبع: فرارو
انتشار: 14 آبان 1399 بروزرسانی: 14 آبان 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1234

به "ماسک اجباری از در منزل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماسک اجباری از در منزل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید