معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد ، راه های دسترسی و تفریحات

به گزارش ایران عکس، سفر به مشهد به عنوان مرکز معنوی ایران می تواند به غیر از اهداف زیارتی، جنبه گردشگری نیز داشته باشد. به غیر از جاهای دیدنی اطراف مشهد که به طور مفصل درباره آن صحبت خواهیم کرد، تعدادی از این جاذبه ها نیز داخل شهر مشهد هستند که به طور خلاصه به بعضی از آن ها نیز اشاره خواهیم کرد. بعد از اینکه بلیط هواپیما مشهد را خریداری کردید یا به هر طریق دیگری خودتان را به مشهد رساندید و در محل اقامتتان ساکن شدید، نوبت به برنامه ریزی دقیق برای گشت و گذارتان فرا می رسد. اگر می خواهید با جاهای دیدنی اطراف مشهد آشنا شوید، با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید.

معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد ، راه های دسترسی و تفریحات

خرید بلیط هواپیما مشهد با ارزانترین قیمت

معرفی جاهای تماشای مشهد و اطراف آن

بعد از زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) برای گشت و گذار در شهر مشهد می توانید به تماشا آرامگاه نادرشاه افشار در نزدیکی حرم رضوی بروید و در این مجموعه به غیر از مزار نادرشاه، از چند اثر دیگر نیز بازدید کنید. پارک کوهسنگی و باغ و کاخ ملک آباد از دیگر جاذبه های گردشگری مشهد هستند که در نزدیکی هم قرار دارند و فاصله آن ها تا حرم مطهر امام رضا چندان زیاد نیست.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کنیم، پارک جنگلی وکیل آباد است که مکان خوبی برای تفرج و حضور در محیطی سرشار از آرامش خواهد بود. گنبد خشتی و خانه تاریخی داروغه مشهد از اماکن تاریخی این شهر به شما می روند که فاصله کمی با یکدیگر و با حرم مطهر دارند. در آخر رفتن به پارک های آبی مشهد مانند سرزمین موج های آبی مشهد، پارک آبی ایرانیان مشهد، سرزمین موج های خروشان مشهد و پارک ساحلی آفتاب را از دست ندهید.

حال به سراغ بخش اصلی نوشته یعنی آنالیز جاهای تماشای اطراف مشهد می رویم. شهر مشهد علاوه بر جاذبه های گردشگری فراوان و متنوعی که در خود جای داده، جاهای تماشای زیبایی در اطراف نیز دارد که شاید از آن ها آگاه نباشید. در این مقاله سعی داریم به این پرسش پاسخ دهیم که اطراف مشهد کجا برویم و جاذبه های گردشگری اطراف مشهد چه مواردی هستند. با ما همراه باشید.

آرامگاه فردوسی در شهر توس

در فاصله 25 کیلومتری از شهر مشهد، آرامگاه حکیم ابوالقاسم فردوسی در شهر توس واقع شده است. با طی مسافتی حدودا 20 دقیقه ای به این مجموعه خواهید رسید. در این مجموعه می توانید از آرامگاه این شاعر بزرگ بازدید کنید، در محوطه و موزه به گردش بپردازید و بعلاوه به تماشا مزارهای مهدی اخوان ثالث و استاد محمدرضا شجریان بروید. گفتنی است برای بازدید از این مجموعه در ابتدا باید برای هر نفر هزینه ورودی پرداخت کنید.

ساعت بازدید و هزینه ورودی آرامگاه فردوسی

ساعت بازدید از آرامگاه و موزه فردوسی مشهد در نیمه اول سال از ساعت 8 صبح تا 8 شب و در نیمه دوم سال از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر و در ایام سوگواری رسمی تعطیل است. در حال حاضر، قیمت بلیط آرامگاه فردوسی 5 هزار تومان برای گردشگران ایرانی و 100 هزار تومان برای گردشگران خارجی محاسبه می گردد.

سفر به نیشابور

فیروزه نیشابور و حکیم عمر خیام اولین مواردی هستند که بعد از شنیدن نام نیشابور به فکر خواهند آمد. از دیگر جاذبه های اطراف مشهد که فاصله نسبتا زیادی هم با این شهر دارد، ولی نمی توان از آن چشم پوشید، شهر نیشابور است. این شهر سرسبز، از دیرباز به علت معادن غنی فیروزه خود، معروفیت جهانی داشته و پس از آن به آرامگاه چند تن از مشاهیر ما تبدیل شده است.

جاهای تماشای معروف نیشابور

در باغ بی نامی که در قسمت جنوب شرقی این شهر واقع شده است، در انتهای محوطه ای بسیار سرسبز و زیبا با بنای بسیار با شکوهی روبرو خواهید شد که شکل هندسی مجذوب کنندهی دارد. این بنا، آرامگاه حکیم عمر خیام بوده که به وسیله استاد هوشنگ سیحون طراحی و در سال 1341 ساخته شد. اما این، تنها بنای مهمی نیست که در این باغ وجود دارد. کمی آن سو تر بنایی با گنبد آبی رنگ، آرامگاه عطار نیشابوری است.

از بدو ورود به باغ و پس از کمی پیاده روی رد آن، سازه نسبتا کوچکی با معماری خاص و مجذوب کننده خودنمایی می نماید که آرامگاه استاد کمال الملک است و از قضا طراحی آن نیز به دست استاد هوشنگ سیحون انجام گرفت. این مجموعه علاوه بر این آرامگاه ها، موزه، رستوران سنتی و مرکز خرید دارد که توصیه می گردد برای بازدید از کل مجموعه دست کم 2 ساعت زمان در نظر بگیرید.

معرفی روستاهای اطراف مشهد

شاندیز مشهد و کباب شیشلیک

روستاهای اطراف مشهد تعدادشان کم نیست و به عنوان منطقه های ییلاقی مورد استقبال بسیار زیادی قرار گرفته اند. شهر شاندیز در 20 کیلومتری مشهد واقع شده است و برای رسیدن به بسیاری از این روستاهای خوش آب و هوا باید از این شهر عبور کنید؛ پس چه بهتر که در راستا خود از این شهر زیبا هم بازدید داشته باشید. این شهر دارای رودخانه و درختان سر به فلک کشیده بسیار زیادی است. اما علت اصلی معروفیتش به خاطر کباب شیشلیک شاندیز است که آوازه ای جهانی دارد.

روستای ابرده مشهد

با گذر از این شهر، به منظور بازدید از تماشای های اطراف مشهد به روستای زیبای ابرده خواهیم رسید. به این روستا لقب بهشت مشهد را داده اند که پس از بازدید از آن به درستی این لقب پی خواهید برد. این روستا با انبوهی از درختان میوه و آب و هوایی مطبوع مقصد بسیار خوبی برای گردشگران خواهد بود. گفتنی است اهالی این روستا در حاضرند در ازای دریافت مبلغی اندک، در باغ های خودشان پذیرای شما باشند.

زشک از روستاهای اطراف مشهد

رودخانه زشک در این روستا جاری است و سرسبزی آن را تضمین خواهد نمود. با ادامه راستا همین رودخانه به روستایی دیگر با همین نام خواهیم رسید. روستای زشک از تماشای ترین روستاهای اطراف مشهد است که به علت دارا بودن چشمه های بسیار زیاد و محصولات باغی فراوان همیشه منطقه مناسبی برای گذراندن اوقات فراغت به شمار می رود.

طرقبه از معروف ترین جاهای تماشای اطراف مشهد

از دیگر جاهای تماشای اطراف مشهد می توان به طرقبه اشاره نمود. طرقبه در کنار شاندیز دو شهری هستند که مقاصد اصلی گردشگران را در حومه مشهد تشکیل می دهند. این شهر با آب و هوای فوق العاده، طبیعت زیبا و امکانات گردشگری مناسب، روستاهای ییلاقی بسیاری را در خود جای داده است، که در ادامه به آنالیز چند مورد از آن ها خواهیم پرداخت.

تفریحات طرقبه مشهد

از امکانات گردشگری این شهر می توان به پیست اسکی طرقبه اشاره نمود که در فصل زمستان یکی از اصلی ترین جاذبه های گردشگری اطراف مشهد به شمار می آید. پیست اتومبیلرانی نیز گزینه دیگری است که می تواند چند ساعت پر هیجان را برای شما به ارمغان بیاورد. البته توجه داشته باشید که این مورد جزو تفریحات گران قیمت به شمار میرود.

سوارکاری نیز از دیگر کارهایی است که می توانید در طرقبه انجام دهید. از قلم نیاندازید در بازدید از شهر طرقبه، حتما از منطقه تفریحی چالیدره بازدید کنید که بسیاری از تفریحات هیجانی را در خود جای داده است. بعلاوه در این مجموعه می توانید از بسیاری از تفریحات آبی نظیر قایق سواری و ماهیگیری لذت ببرید.

روستای کنگ از زیباترین روستاهای اطراف مشهد

به سراغ روستاهای اطراف طرقبه برویم که همگی جزو منطقه ها ییلاقی و خوش و آب و هوا به حساب می آیند. اولین روستایی که قصد معرفی آن را داریم، روستای کنگ است که به علت معماری پلکانی و شباهت آن به شهر ماسوله، معروفیت دارد و پذیرای گردشگران بسیاری است. این روستا علاوه بر این معماری خاص دارای باغ های فراوان و رودخانه ای است که گشت و گذار در آن را بسیار لذت بخش خواهد نمود.

بازدید از روستای جاغرق و طبیعت گردی در مشهد

روستای جاغرق یکی دیگر از زیباترین جاهای تماشای اطراف مشهد است که به علت ارتفاع ریاد از سطح دریا دارای تابستان هایی بسیار خنک و زمستان هایی سخت و طاقت فرساست. این روستا به علت دارا بودن این آب و هوا و طبیعت بسیار زیبا مقصد بسیار مناسبی برای سفرهای تابستانی به شمار می رود.

دو روستایی که از آن ها نام بردیم به طور معمول بیشتر مورد توجه گردشگران واقع شده است ولی روستاهای دیگری نیز در اطراف طرقبه قرار دارند که جز جاذبه های گردشگری اطراف مشهد به شمار می آیند. بعضی از این روستاها شامل روستای نغندر، روستای دهبار، روستای مایان، روستای ازغد، روستای حصار و روستای کلاته آهن می شوند. همه این روستاها از نظر جاذبه های طبیعی بسیار غنی هستند و طبیعت فوق العاده زیبایی دارند.

قدمگاه امام رضا در مشهد

یکی دیگر از جاهای تماشای اطراف مشهد قدمگاه نام دارد که بسیاری از شما دست کم نام این مکان را شنیده اید. این زیارتگاه در باغی سرسبز واقع شد که دو قنات و یک چشمه دارد. بنای یادبود قدمگاه به وسیله شیخ بهایی طراحی شده است.

بر روی دیواری که به سمت قبله واقع شده است، تخته سنگ کوچکی نصب شده که رد پای انسان روی آن مشاهده می گردد. این رد پا برای بزرگداشت توقف حضرت امام رضا (ع) در نیشابور در جریان سفرشان از مدینه به شهر مرو، به وسیله دوستداران ایشان بر روی سنگ حک شده ولی به اعتقاد مردم، ایشان بر این سنگ ایستاده و جای پایشان روی آن حک شده است.

سخن آخر

به طور حتم جاهای تماشای اطراف مشهد فقط شامل مکان هایی که در این مقاله معرفی کردیم، نیست. مقاصد بسیار دیگری نیز وجود دارد، ولی به علت کمتر شناخته شده بودن آن ها و بعلاوه شباهت آن ها با دیگر مواردی که از آن ها نام بردیم، از شرح درباره آن ها در این متن چشم پوشی می کنیم. بعلاوه، برای سفر به این شهر زیارتی می توانید برترین و تمیزترین هتل های مشهد را در سایت خبرنگاران رزرو کنید.

اگر در اطراف مشهد جایی را می شناسید که ارزش بازدید کردن را دارد و ما به آن اشاره نکردیم، با ما به اشتراک بگذارید.

peyman dehghan

منبع: فلای تودی
انتشار: 11 مهر 1401 بروزرسانی: 11 مهر 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2147

به "معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد ، راه های دسترسی و تفریحات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاهای دیدنی اطراف مشهد ، راه های دسترسی و تفریحات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید