مقبره عالم بابا و چوپان عطا یکی از دیدنی های استان گلستان به شمار می رود

به گزارش ایران عکس، جاذبه ها/ براساس آخرین خبرهای منتشر گشته، مقبره عالم بابا و چوپان عطا یکی از دیدنی های استان گلستان به شمار می رود.

مقبره عالم بابا و چوپان عطا یکی از دیدنی های استان گلستان به شمار می رود

مقبره عالم بابا و چوپان عطا نزدیک مقبره خالد نبی و کمی پایین تر از آن دو بقعه دیگر و البته کمی کوچکتر از بقعه اصلی قرار دارند. مردم محلی معتقدند اولی متعلق به عالم بابا و دیگری متعلق به چوپان عطا است. مشهور هست که اولی پدر همسر خالد نبی و دومی چوپان گوسفندان او بوده و هر دو از مقربین بوده اند و اکنون هم مورد احترام اهالی منطقه هستند. دره پایین دست گوگجه داغ پن جشیر نام دارد که چشمه معروف به خضر دندان در بهار در آن می جوشد.

بقعه چوپان آتا بصورت بنایی ساده، مسقف با پلان چهار ضلعی است که در هر ضلع آن یک پنجره با طاق هلالی می باشد. در داخل بقعه صورت قبری ساده بدون سنگ قبر دیده می شود. بقعه عالم بابا همانند بقعه چوپان عطا از حیث شکل و پلان ساخته شد. این بقعه بصورت بنایی ساده چهار ضلعی بوده که در هر ضلع آن یک پنجره وجود دارد. پنجره ضلع جنوبی آن تبدیل به مدخل و در ورودی با طاق هلالی شده است. سقف و گنبد این بقعه نیز مشابه گنبد بقعه چوپان عطا هست. در داخل بقعه فقط صورت قبری ساده بدون کتیبه دیده می شود. ساختهای مرقد عالم بابا و چوپان عطا از سنگهای لونه محلی بوده است.

منبع: همگردی
انتشار: 13 مهر 1401 بروزرسانی: 13 مهر 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2148

به "مقبره عالم بابا و چوپان عطا یکی از دیدنی های استان گلستان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقبره عالم بابا و چوپان عطا یکی از دیدنی های استان گلستان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید