هیچ ارگانی مسئولیت زباله های هزارپیچ را قبول نمی کرد

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری گلستان، سید مناف هاشمی، در مراسم اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا استان، اظهار کرد: در شرایطی که کشور ما با مشکل انتقال زباله از شهری به شهر دیگر روبرو است، کشورهای پیشرفته جهان به دلیل بهره مندی زیاد از مزایای طرح تفکیک و فراوری انرژی و محصولات متنوع، از زباله های بیشتر استقبال می نمایند.

هیچ ارگانی مسئولیت زباله های هزارپیچ را قبول نمی کرد

وی از غیبت محیط زیست و سازمان های مردم نهاد در مراسم اجرای طرح تفکیک پسماند از مبدا انتقاد کرد و گفت: حل مشکل زباله بدون یاری و حضور این گروه ها سخت بوده و انتظار می رفت آن ها به واسطه مسئولیت و اهداف ذاتی خود، پیشتاز اجرای این طرح باشند.

استاندار گلستان بر فرهنگ سازی تفکیک زباله از مبدا (محل فراوری) اشاره نمود و اضافه کرد: این طرح، اقدام عمرانی و دارای چشم انداز ظاهری نیست و بر همین اساس ممکن است از آن استقبال نگردد.

هاشمی ادامه داد: در ابتدای حضور در گلستان با معضل بزرگ دفن زباله و نخاله ها و فاضلاب در منطقه زیبا و جنگلی هزارپیچ گرگان روبرو شدم اما هیچ ارگان و شخصی پاسخگوی این اقدام نبود و مسئولیت آن را بر عهده نمی گرفت.

وی گفت: این محل در اقدامی ضربتی و کوتاه مدت از وجود زباله ها پاک و در آستانه تبدیل شدن به پارکی زیبا و جنگلی برای مردم است که امیدواریم این اقدام به نمونه ای قابل اجرا برای همه شهرهای گلستان و دیگر استان های کشور تبدیل گردد.

استاندار گلستان با بیان این که چرا به خود جرات داده ایم که 37 سال همه زباله و فاضلاب ها را در بهترین و بکر ترین منطقه جنگلی استان دفن نموده و نسبت به عواقب آن بی توجه باشیم، اضافه کرد: یکی از موضوعاتی که در راستای کاهش آسیب زباله های استان باید مورد توجه قرار بگیرد، کمتر شدن فراوری پسماند است.

هاشمی ادامه داد: فراوری زباله روزانه هر گلستانی حدود 600 گرم و کمتر از میانگین کشوری است، اما همچنان از استانداردهای جهانی بیشتر بوده و به فرهنگ سازی مستمر برای کاهش فراوری و همچنین تفکیک آن از مبدا نیاز داریم.

وی اضافه کرد: هم اینک وضعیت نهرها و رودخانه های گلستان و بخشی از پارک ملی گلستان به دلیل انباشت زباله ها نامناسب و نیازمند توجه بیشتر برای پاکسازی است.

استاندار گلستان حرکت استان را به سمت توسعه گردشگری با شتاب فراوان مطرح کرد و یاد آور شد: ولی این گونه مسائل مانع جدی رسیدن به اهداف بلند و توسعه پایدار است که باید با توجه بیشتر و اجرای مستمر طرح های پاکسازی و ارائه آموزش های متعدد این آسیب ها را تا حد امکان کاهش داد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 5 آذر 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 30

به "هیچ ارگانی مسئولیت زباله های هزارپیچ را قبول نمی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هیچ ارگانی مسئولیت زباله های هزارپیچ را قبول نمی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید