پدیده میس کینزیا، چیزی که از هر سه نفر یکی تحملش را ندارند: تماشای بیقراری و لول خوردن دیگران!

به گزارش ایران عکس، برخی از عادات و مسائل با اینکه شیوع زیادی دارند، کمتر مورد آنالیز آماری یا علمی قرار گرفته اند. مثلا ما اختلالی به نام میس فونیا داریم misophonia داریم که در آن با شنیدن یک سری صدای تکراری، احساس ناخوشایندی به ما دست می دهد.

پدیده میس کینزیا، چیزی که از هر سه نفر یکی تحملش را ندارند: تماشای بیقراری و لول خوردن دیگران!

اما مشابه این یک اختلال یا مشکل به نام میس کینزیا هم وجود دارد. این مشکل وقتی ایجاد می گردد که جنبیدن تکراری و لول خوردن شخصی را ببینیم. در این اوضاع شخص مشاهده گر دچار استرسی ناخودآگاه می گردد.

بیشتر این حالت وقتی ایجاد می شد که حرکات تکراری را با چشم ببیند و مثلا اگر صدای ضرب پای را بشنود، کمتر تحت تاثیر قرار می گیرد.

شاید برایتان پیش آمده باشد که در کتابخانه نشسته باشید و ببینید که شخصی جلویتان مرتب پایش را تکان می دهد و به صورت ناخوشاینید با پایش ضرب گرفته. در این حالت شدت استرس ایجاد شده ممکن است آنقدر زیاد باشد که کلا آن جلسه مطالعاتی شما را نابود کند!

اما به تازگی گروهی از پژوهشگران دانشگاه کلمبیا، تحقیقی در خصوص این اختلال ظاهرا کم اهمیت انجام داده اند.

آنها 4100 نفر را انتخاب کردند تا مقدار بروز میس کینزیا را در آنها معین نمایند. سوژه های آزمایش دانشجویان دانشگاه و مردم جمعیت عمومی بودند.

این تحقیق معین است که درصد زیادی، یعنی یک سوم آدم ها درجاتی از میس کینزیا را دارند.

گرچه ظاهرا میس کینزیا و میس فوینا، بایستی ساز و کاری شبیه هم داشته باشند، اما همواره هم این طور نیست. یعنی بعضی از آدم ها ممکن است حساسیت بیشتری روی یکی از اینها داشته باشند.

تحت شرایط میس کینزیا، احساسات مختلفی ممکن است القا گردد، چیزهایی مانند خشم، اضطراب، فرسودگی، کاهش احساس لذت در موقعیت های اجتماعی. حتی بعضی ممکن است از بیم مواجهه با میس کینزیا، از بعضی موقعیت هایی که ممکن باشد با اشخاص اینچنینی برخورد نمایند، اجتناب نمایند.

اما چرا چنین چیزی رخ می دهد و چرا بعضی نمی توانند رفلکس های بین قشر دیداری و احساسی خود را کنترل نمایند؟

یک توجیه می تواند سلول هاص عصبی یا نورون های آینه ای باشد. یعنی مغز توجیه می نماید که علت لول خوردن و جنبش شخصی که می بیند اضطراب است و به صورت آینه ای حس اضطراب را در شخصی مشاهده گر فعال می نماید.

نتایج، شیوع تحقیق و روش تحقیق در نشریه نیچر به چاپ رسیده است.

منبع: یک پزشک
انتشار: 12 شهریور 1400 بروزرسانی: 12 شهریور 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1783

به "پدیده میس کینزیا، چیزی که از هر سه نفر یکی تحملش را ندارند: تماشای بیقراری و لول خوردن دیگران!" امتیاز دهید

1 کاربر به "پدیده میس کینزیا، چیزی که از هر سه نفر یکی تحملش را ندارند: تماشای بیقراری و لول خوردن دیگران!" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پدیده میس کینزیا، چیزی که از هر سه نفر یکی تحملش را ندارند: تماشای بیقراری و لول خوردن دیگران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید