چرا بچه ها نباید دیر بخوابند؟

به گزارش ایران عکس، دیر خوابیدن بچه ها می تواند ناشی از ترس آنان از تاریکی و یا تنهایی باشد و عوارضی مثل کوتاه قدی و افسردگی و عدم تمرکز در زمان درس خواندن داشته باشد.

چرا بچه ها نباید دیر بخوابند؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ،انسان در سنین مختلف ساعات خواب متفاوتی دارند مثلا بچه ها به خواب بیشتری نسبت به بزرگسالان نیاز دارند البته مقدار خواب بچه ها نیز با یکدیگر متفاوت است به طوری که یک کودک 4ساله باید 11.5 ساعت بخوابد و یک کودک 11 ساله به 9 ساعت خواب نیاز دارد .

دیر خوابیدن بچه ها

برخی از بچه ها مسائل خواب فراوانی دارند و در اوایل شب برای به خواب رفتن دچار مشکل می شوند و بی خوابی های شبانه را تجربه می کنند. این مسائل خواب در بچه ها کوچکتر سبب بهانه گیر شدن و بد اخلاق شدن آن ها می شود و در بچه ها بزرگتر موجب می شود که آنان بیشتر احساس خستگی کنند و در یادگیری دروس کند شوند.

مشکل والدین در دیر خوابیدن بچه ها

پس بهتر است راهکارهایی که در ادامه برای این مشکل در بچه ها اجرا کنید زیرا خواب برای کودک همانند تغذیه لازم و ضروری است.

سوالاتی در رابطه با مسائل خواب بچه ها وجود دارد که می توانید با پاسخ دادن به آن ها به حل این مشکل در کودکتان کمک کنید این سوالات عبارتند از :

1- آیا کودکتان در ساعت معینی به خواب می رود ؟

2- آیا تخت کودک شرایط لازم مانند تشک خوب برای خواب او را فراهم می کند؟ ویا محل خواب کودک از نظر دما و روشنایی مطلوب است؟

3- آیا محل خواب بچه هاتان با یکدیگر مشترک است و آن ها باعث بی خوابی یکدیگر می شوند؟

4- آیا مسائل روز کودک مانند :هیجانات، دعوا و درگیری، فیلم های مهیج یا تولد بچه دیگرباعث درگیری فکر او می شود ودر خواب شبانه کودک اثر دارد؟

5- آیا وجود صداهای زیاد موجب اختلال در خواب کودک شما می شود؟

6- آیا کودک دوست دارد همراه میهمانان بیدار بماند؟

7- آیا کودکتان از تنهایی در اتاق خواب هراس دارد؟

عوارض دیر خوابیدن بچه ها

مطمئن شوید بچه هاتان به اندازه کافی می خوابند زیرا برای رشد کلی آن ها مهم است خواب با کیفیت به اندازه تغذیه خوب مهم است. اهمیت داشتن خواب با کیفیت کم تر از تغذیه برای رشد کلی بچه ها نیست. اگرچه این موضوع ممکن است واضح به نظر برسد، اما بسکمک از مردم به برنامه خواب بچه ها و دیر وقت خوابیدن آنها فکر نمی کنند.

سبک زندگی مدرن ما تاثیر زیادی بر این موضوع گذاشته است؛ افراد کم تر و کم تر می خوابند چون والدین بسیار مشغول کار هستند، بچه ها فعالیت های مدرسه زیادی دارند و با وسایل الکترونیکی خیلی کار می کنند . موضوع نگران کننده این است که بسکمک از عواقب آن بی اطلاع هستند. اگرچه چرت نزدن یا دیر به خواب رفتن ممکن است به نظر بی ضرر برسد، اما این چیزها واقعا اثرات منفی دارند که می تواند یک عمر طول بکشد.

چرا دیر خوابیدن بچه ها این قدر بد است ؟ چه کاری می توانید برای تغییر آن انجام دهید ؟

با توجه به اینکه بسکمک از والدین به این مساله توجه چندانی نمی کنند، در این بخش از نمناک تصمیم گرفتیم خطرات بزرگ و برخی نکات برای کمک به تغییر عادت های خواب بچه ها را به اشتراک بگذاریم.

چرا مهم است بچه ها خوب بخوابند ؟ عوارض بی خوابی بچه ها چیست ؟

قبل از این که جزئیات مربوط به عواقب دیر خوابیدن را به تفصیل شرح دهیم، مهم است به یاد داشته باشید چرا بچه ها باید خوب بخوابند. اگرچه برخی از بچه ها از زود خوابیدن امتناع می کنند، این عادت بسیار مهم تر از آن است که به نظر می رسد.

استراحت خوب شب یکی از بهترین روش ها برای افزایش انرژی است، خوابیدن باتری مغز را شارژ می کند به این ترتیب می توانید عملکرد ذهنی بهینه در طول روز داشته باشید. بنابراین، ذهن کودک پس از خواب خوب شبانه هوشیار و آرام خواهد بود.

از طرف دیگر، خواب نیز بر توانایی های فیزیکی تاثیر می گذارد. وقتی استراحت می کنید، ماهیچه ها تنش های روز را آزاد میکنند و آماده هستند تا با چالش های جدیدی روبرو شوند. البته کلیدی برای فعالیت های ورزشی و مدرسه بچه ها است.

خواب سالم چه معنایی دارد:

خواب سالم نه تنها زود خوابیدن است بلکه :

به اندازه کافی خوابیدن (کم تر از 10 ساعت در شب)

بدون وقفه خوابیدن

چرت زدن به اندازه کافی

برنامه خوابی که با ریتم شبانه روزی کودک (ساعت زیستی داخلی) هماهنگ است.

اگر یکی از موارد ذکر شده در بالا مورد بررسی قرار گیرد، می تواند علائم محرومیت از خواب را تحریک کند . خبر خوب این است که چندین عادت وجود دارند که می توانند به نگه داشتن آن ها در جهت کمک کنند.

دلایل اینکه چرا دیر خوابیدن برای بچه ها بد است

یکی از سخت ترین کارها برای والدین این است که بچه هایشان را زودتر بخوابند. با این همه حواس پرتی، بچه ها نمی خواهند به رختخواب بروند اما نپرداختن به این موضوع می تواند به رشد آن ها آسیب برساند. اگرچه ممکن است بی ربط به نظر برسد، اما خواب بی کیفیت شب ممکن است باعث بسکمک از مسائل آینده شود.

دیر خوابیدن بچه ها باعث سختی تمرکز می شود :

خواب بی کیفیت تاثیرات منفی روی سلامت روانی کودک دارد. خواب ناکافی کودک باعث می شود هوشکمک و تمرکز پایین بیاید ؛ خواب بد شبانه شایع ترین علت کم توجهی در کلاس است. هم چنین می تواند کودک را کم تر فعال و تنبل سازد.

دیر خوابیدن بچه ها موجب خواب آلودگی می شوند :

دیر خوابیدن ممکن است دلیلی باشد که بچه ها از خواب آلودگی روز رنج ببرند. خوابیدن به اندازه کافی (کم تر از 10 یا 12 ساعت، بسته به سن آن ها) باعث می شود آن ها تمام روز احساس خستگی و خواب آلودگی کنند.

دیر خوابیدن بچه ها موجب احساس خستگی می شود :

خواب آلودگی با خستگی مرتبط است برخلاف آنچه برخی فکر می کنند، نه تنها بزرگسالان از این مساله رنج می برند. بچه ها نیز از ضعف و خستگی به دلیل پیامد خواب بی کیفیت رنج می برند.آن ها همچنین می توانند در حالت هوشیار قرار بگیرند که می تواند باعث اختلالات خواب شود. به این دلیل است که این حالت ترشح هورمون ها مانند آدرنالین که مغز را بیدار نگه می دارد را افزایش می دهد.

دیر خوابیدن بچه ها خطر چاقی را افزایش می دهد :

براساس شواهد حاصل از تحقیقات علمی جمع آوری شده از 29 مطالعه در 16 کشور نشان می دهد ، الگوهای خواب بی کیفیت می توانند ریسک چاقی بچه ها را افزایش دهند .این تحقیق بیان می کند دیر خوابیدن ممکن است عامل خطر چاقی باشد.

مشکل تجمع سموم با دیر خوابیدن بچه ها :

دیر خوابیدن و دیر بلند شدن از خواب باعث می شود تجمع مواد سمی در بدن میشود و باعث می شود آمادگی جسمی و مغزی دچار مشکل شود .

دیر خوابیدن بچه ها دلیل اختلال رشد قد :

علاوه بر این کاهش میزان رشد قدی در بچه های که شبها دیرترمی خوابند بیشتر دیده می شوند . همچنین بچه های که شبها دیر می خوابند رشد تحصیلی کمتری نسبت به سایر بچه ها دارند .

افسردگی بچه ها بخاطر دیر خوابیدن :

در بچه های که دیر به رختخواب میروند احتمال بروز افسردگی بیشتر از بچه های است که خواب منظم و دقیقی دارند.

چگونه عادات خواب بچه ها را بهبود دهید:

والدین باید درک کنند بچه ها از مسائل خواب آگاه نیستند و در نتیجه به کمک برای حل آن ها نیاز دارند. برای انجام این کار باید الگوهای خواب خود را زیر نظر داشته باشید و به خاطر داشته باشید آن ها باید از ساعت 7:30 تا 8:30 شب به رختخواب بروند.

تمام افراد خانواده باید در این فرآیند مشارکت داشته باشند؛ برای کودک آسان تر است زمانی که می بینند والدین و خواهر و برادر به اندازه کافی استراحت می کنند. همچنین برای اطمینان از اینکه خواب آن ها بی وقفه خواهد بود ، آن ها باید در اتاق هایی که بدون عوامل حواس پرتی مانند تلویزیون، کامپیوتر یا تبلت باشند ، بخوابند.

برای معین زمان خواب کودک باید با او صحبت کنید وزمانی را انتخاب کنید که به زمان انتخابی کودکتان نزدیک باشد و هنگامی که این زمان فرا رسید با یک برخورد قاطعانه او را آماده خوابیدن کنید.

کودک خودتان را مجبوربه خوابیدن نکنید زیرا اجبار کردن کودک به خواب باعث ایجاد تنش در کودک می شود و آرامش او را سلب می کند پس سعی کنید به کودکتان بگویید می توانی نخوابی فقط به تخت برو و استراحت کن.

برای خوابیدن به موقع کودکتان می توانید به او جایزه دهید و از شیوه تشویق برای این کار استفاده کنید مثلا می توانید جایزه ای مانند یک لباس خواب زیبا و یا خوراکی های مورد علاقه کودک را به اوبدهید.

از جمله عواملی که باعث ایجاد خواب آرام در بچه ها می شوند قصه گفتن ، لالایی خواندن ، حمام کردن ،ماساژ قبل از خواب و تکان آرام بچه ها است .

عوامل زیادی موجب برهم خوردن خواب بچه ها می شود که برخی از این عوامل مربوط به اتاق خواب و وسایل مربوط به خواب بچه ها مانند لباس نامناسب خواب ، لحاف های سنگین و اتاق خواب دارای هوای نا مطبوع است .

خوابیدن در طول روز سبب می شود که برخی از بچه ها شب دیر بخوابند بنابر این به آن ها اجازه خواب روز را ندهید.

مصرف برخی مواد غذایی مانند چای و نوشابه در بچه ها علاوه بر خطراتی که برای آن ها دارد سبب می شود خواب شبانه آن ها نیز دچار اختلال شود.

برای بازی کردن کودکتان برنامه ریزی کنید و بازی های پر تحرک مانند بازی کردن در پارک، برنامه های ورزشی را مخصوص روزاو قرار دهید و فعالیت های کم تحرک مانند مطالعه کردن و شنیدن قصه و یا تماشای تلویزیون را به شب کودک اختصاص دهید زیرا انجام بازی های پر تحرک سبب اختلال در خواب شبانه کودک می شود.

برخی از بچه ها از محل خواب خود می ترسند که شما باید علت ترس کوکتان را ریشه یابی کنید و اگر مسایلی در روز سبب این هراس بچه ها می شود بهتر است بگذارید کودکتان درباره این مسایل با شما صحبت کند .همچنین برخی از بچه ها تخیلات زیادی را در ذهن می پرورانند که این تخیلات سبب ترس شبانه آن ها می شود برای حل این مشکل بگذارید کودکتان داستانی برای شما بگوید و شما با او درباره این داستان صحبت کنید و تخیلات را از ذهن او دور کنید این مسائل به خواب کودکتان کمک می کند و سبب می شود که خواب راحتی داشته باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 22 آذر 1399 بروزرسانی: 22 آذر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1315

به "چرا بچه ها نباید دیر بخوابند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا بچه ها نباید دیر بخوابند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید