کشف خمره سفالی دوره قاجار در گرمه

به گزارش ایران عکس، در پی عملیات ساخت و ساز و خاک برداری در محل ساختمان قدیمی زینبیه سرای سفید گرمه، یک خمره قدیمی دوره قاجار از دل خاک بیرون آمد.

کشف خمره سفالی دوره قاجار در گرمه

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، بلافاصله عملیات خاک برداری متوقف و مسئول میراث فرهنگی شهرستان گرمه به همراه معاون میراث فرهنگی استان برای بازدید و پیگیری موضوع در محل حاضر شدند.

وحدتی، معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی خراسان شمالی در این باره گفت: با توجه به بافت معماری و قدمت بنای زینبیه سرای سفید و همجواری با بنای تاریخی نظرگاه علی (ع)، این خمره در محل مطبخ بنا بوده و جهت نگهداری مواد غذایی در آشپزخانه کاربرد داشته است.

وحدتی اضافه کرد: در بسیاری از بناهای تاریخی که کاربری عمومی داشته اند مانند مساجد، تکایا، کاروان سراها و قلعه ها، بسیاری از این نوع خمره ها برای نگهداری مایعات (آب، سرکه، شیره و...) و همچنین غلات و حبوبات استفاده می شده که با توجه به وجود بستر خاکستر و یک پیه سوز در اطراف خمره مذکور، به طور قطع این خمره در محل مطبخ بنا بوده و برای نگهداری غلات و مایعات کاربرد داشته است.

ملاصالحی، مسئول میراث فرهنگی شهرستان گرمه نیز در این باره گفت: از این نوع خمره های بزرگ در بسیاری از بافت های تاریخی یافت میگردد که مخصوص نگهداری مواد غذایی ساکنان بوده و کاربرد دیگری نداشته است.

او اضافه کرد: انتظار می رود حین عملیات خاک برداری با ظاهر شدن اشیای تاریخی، بلافاصله به نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی شهرستان اعلام گردد تا با حضور در محل و در اوردن سالم اشیا از دل خاک جهت حفظ و سلامت اشیای ارزشمند تاریخی یاری و همکاری گردد.

خمره و پیه سوز کشف شده از زینبیه سرای گرمه مربوط به اواخر دوره قاجار بوده و حدود 110 سال قدمت دارد.

منبع: میراث آریا
انتشار: 25 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 271

به "کشف خمره سفالی دوره قاجار در گرمه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف خمره سفالی دوره قاجار در گرمه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید