اختصاص تسهیلات جدید به اقامتگاههای بوم گردی در روستاها

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران، نشست خبری اولین همایش نقش اقامتگاه های بومگردی در توسعه پایدار روستایی و عشایری عصر روز دوشنبه 6 اسفند ماه در ساختمان معاونت توسعه روستایی ریاست جمهوری برگزار گردید.

اختصاص تسهیلات جدید به اقامتگاههای بوم گردی در روستاها

قرار است این همایش روز شنبه (یازدهم اسفندماه) در دانشکده تربیت بدنی دانشگاه تهران با حضور جمعی از فعالان بومگردی، مسئولان سازمان میراث فرهنگی و معاونت روستایی ریاست جمهوری برگزار گردد.

در نشست خبری این همایش، محمد امید معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: یکی از برنامه هایی که می تواند در پایداری روستاها تأثیرگذار باشد، اقتصاد روستایی است که هم ایجاد اشتغال برای روستاییان می نماید و هم اینکه زمینه را برای بازگشت افراد به روستاها فراهم خواهد نمود.

وی اضافه کرد: در سال های اخیر اتفاقات خوبی در حوزه بومگردی افتاده است. همچنین 1.5 میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی معادل 18 هزار میلیارد تومان برای اشتغال در روستاها اختصاص داده شده است که تاکنون 6 هزار میلیارد تومان آن برای اشتغال روستایی هزینه شده است. 10 درصد از این رقم معادل یک هزار و 800 میلیارد تومان به اقامتگاههای بومی اختصاص داده شده است.

معاون توسعه روستایی ریاست جمهوری توضیح داد: حدود 1308 باب از اقامتگاه های بومگردی در حدود 1200 روستا در کشور فعال شده که گردشگران خارجی نیز از آنها استقبال نموده اند.

امید بیان نمود: 6000 میلیارد تومان در اختیار طرح های اشتغال نهاده شده است. 190 هزار نفر نیز در کنار این موضوع مشغول به کار شده اند.

منوچهر رزمجو معاون سرمایه گذاری توسعه روستایی ریاست جمهوری در این جلسه گفت: جشنواره های فرهنگی ورزشی روستاها یا رویدادهای استارت آپی در کشور با موضوع گردشگری روستایی را در نظر داریم که برگزار کنیم. در حوزه مربوط به تسهیلات و ایجاد اشتغال روستاییان در چهار دهه اخیر اقدامات خوبی شده است اما واقعیت این است که این خدمات به رغم ضرورت نتوانسته موجب پایداری روستاییان گردد. ترک روستاییان از شهرها تنها به روستاها آسیب نزده است بلکه حاشیه نشینی در شهرها را به وجود خواهد آورد. در دولت دوازدهم این ضرورت احساس شد و اعتبارات و تسهیلات مناسبی در اختیار روستاییان نهاده شد.

وی گفت: اقامتگاه های بومگردی در مناطق مرزی، با 6 درصد و اقامتگاه های بومی در سایر روستاها با 4 درصد سود، وام خواهند گرفت.

رزمجو ادامه داد: حدود 450 هزار متقاضی در سامانه کارا ثبت نام نموده اند. بر اساس آخرین آمار، حدود 83 هزار طرح بالغ بر 83 هزار میلیارد تومان مصوب شده است. از طرح های مصوب 77 هزار و 600 طرح آن با بانک ها وارد انعقاد قرارداد شده اند و برای 75 هزار طرح، پرداخت صورت گرفته است. بر اساس اطلاعاتی که داشتیم، سرانه هر طرح حدود 159 میلیون تومان هزینه داشته است.

امید در تکمیل صحبت های معاون سرمایه گذاری توسعه روستایی ریاست جمهوری گفت: از دی ماه سال گذشته تا تیرماه امسال تنها 10 درصد اعتبارات جذب شده بود. از آن موقع تا آذرماه 100 درصد اعتبار ابلاغی جذب شد.

وی اضافه کرد: ما خانه مسافرها را در کشور داشتیم. بعضی از افراد که می خواستند کم هزینه سفر نمایند، از آنها استفاده می کردند، ولی ما معتقدیم که بحث بومگردی قابل تغییر است. دوستان ما در جامعه بومگردی، شاخص هایی را تدوین نموده اند که تنها برای اقامتگاه های بومی دارای مجوز، این وام ها اختصاص داده خواهد شد. ممکن است در آینده کلیات طرح را به اعضای جامعه بدهیم حتی نظارت آن را خودشان انجام دهند.

امید توضیح داد: این نکته باید در نظر گرفته گردد که اختیارات این تسهیلات در چارچوب قانون مقرر و آئین نامه های موجود به استانداران داده شده است. کارگروه ملی کشور در این حوزه کار خود را انجام داده و تسهیلات را آماده نموده و اختیارات نیز به استان ها داده شده است؛ حتی نظارت هم در بخش هایی به استان ها واگذار شد. بنابراین از مجموعه دست اندرکاران این تسهیلات انتظار می رود که دقت لازم را داشته باشند تا این وام ها در روستاها هزینه گردد و ایجاد اشتغال کند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 30 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 158

به "اختصاص تسهیلات جدید به اقامتگاههای بوم گردی در روستاها" امتیاز دهید

1 کاربر به "اختصاص تسهیلات جدید به اقامتگاههای بوم گردی در روستاها" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختصاص تسهیلات جدید به اقامتگاههای بوم گردی در روستاها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید