انتشار تصویر سه بعدی خیره کننده از سحابی چشم گربه

به گزارش ایران عکس، فوران پرپیچ و خم یک ستاره در حال مرگ پایان با تمام شکوه خود به صورت سه بعدی به تصویر عایدی. گروهی از دانشمندان اخیراً یکی از اسرار امیزترین سحابی های کیهان، یعنی سحابی چشم گربه را در یک مدل سه بعدی بازسازی کردند.

انتشار تصویر سه بعدی خیره کننده از سحابی چشم گربه

به گزارش خبرنگاران به نقل از rahnamato، مدل این دانشمندان مکانیسم هایی را آشکار کرد که بعضی از جنبه های غیرقابل شرح ساختار سحابی را نشان می دهد. دانشمندان می گویند نتایج این دستاورد تازه به ما یاری کند تا سحابی های دیگر از این نوع را درک کنیم، و به ما بینشی درباره آنچه ممکن است برای خورشید خودمان اتفاق بیفتد، می دهد.

سحابی چشم گربه که با نام NGC 6543 نیز شناخته می گردد، بیشتر به عنوان یک سحابی سیاره ای شناخته می گردد. با این حال، هیچ سیاره ای در آن وجود ندارد. این اصطلاح به این علت به وجود آمد که شکل گرد آن ها شبیه سیارات است. این سحابی ها در اصل همان چیزی هستند که پس از اتمام سوخت ستاره ای، از فرآیند در حال مرگ ستاره باقی می مانند.

اگرچه سحابی های سیاره ای ویژگی های مشترکی دارند، اما سحابی چشم گربه یکی از پیچیده ترین نمونه هایی است که تا به امروز کشف شده است. این سحابی اگرچه به طور کلی شکلی گرد دارد، اما درون آن یک ساختار لوزی شکل مانند مردمک چشم گربه وجود دارد. این ساختار عجیب با فرآیند منجر به شکل گیری سحابی های سیاره ای مطابقت ندارد و همین موضوع مدتهاست فکر دانشمندان را به خود مشغول نموده است.

اخترشناسان از نرم افزار مدل سازی اخترفیزیکی SHAPE برای تشخیص آنچه در ناحیه مرکزی سحابی چشم گربه می گذرد استفاده کرد. تلسکوپ فضایی هابل، که مشاهدات بسیار دقیقی از این سحابی در سال 2008 انجام داد، بعضی از داده های مورد استفاده در این مطالعه را تامین کرد. آن ها بعلاوه از داده های طیفی رصدخانه ملی سن پدرو مارتر در مکزیک استفاده کردند که حرکات گاز را در داخل سحابی نشان می دهد.

انتها مدل سه بعدی اخترشناسان چیز جالبی را نشان داد؛ حلقه های مارپیچی از گاز با چگالی بالا که تا حدی دور پوسته بیرونی سحابی پیچیده شده و به طور متقارن در اطراف دو لوب آن قرار گرفته اند.

این تقارن نشان می دهد که حلقه ها نتیجه جت های پرسرعتی هستند که از قطب های ستاره در مرکز چشم گربه به بیرون پرتاب می شوند. از آنجا که ستاره ای که آن ها را فراوری نموده بود مانند یک فرفره می چرخید، این امر باعث شد که فواره ها به شکل مارپیچی بیرون بیایند.

جت های پرسرعت در سحابی های سیاره ای نسبتاً نادر هستند، بنابراین مهم است که بدانیم چگونه به شکل دهی سیستم های پیچیده تر مانند سحابی چشم گربه یاری می نمایند. در نهایت، درک نحوه شکل گیری آن ها بینشی را در خصوص سرنوشت نهایی خورشید ما فراهم می نماید، که خود روزی به یکی از این سحابی های سیاره ای تبدیل خواهد شد. نتایج این تحقیق در مجله Monthly Notices of the Royal Astronomical Society به چاپ رسیده است.

منبع: فرارو
انتشار: 5 مهر 1401 بروزرسانی: 5 مهر 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2145

به "انتشار تصویر سه بعدی خیره کننده از سحابی چشم گربه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتشار تصویر سه بعدی خیره کننده از سحابی چشم گربه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید