این حبوبات سحرآمیز هستند ، تا حالا دانه هایی به این پرخاصیتی دیده بودید؟

به گزارش ایران عکس، اگر به غذاهای سنتی ما ایرانی ها نگاهی بیندازید می بینید که در بیشتر آنها یکی از انواع حبوبات وجود دارد. حبوبات منبع خوبی از انواع مواد معدنی، فیبر، هیدرات های کربن پیچیده و پروتئین ها هستند که می توانند جایگزین خوبی برای پروتئین های حیوانی مانند انواع گوشت ها باشند.

این حبوبات سحرآمیز هستند ، تا حالا دانه هایی به این پرخاصیتی دیده بودید؟

خبرنگاران، در اینجا فرصت خوبی است تا با خواص این خانواده گیاهی بیشتر آشنا شوید و علاوه بر غذاهای سنتی در پی خوراک های تازه ای باشید که در آنها از حبوبات استفاده می گردد.

چشم سفیدها در آبگوشت

یکی از مشهورترین غذاهایی که با استفاده از لوبیاهای سفید پخته می گردد، آبگوشت است. پس اگر فرزند شما از این غذای سنتی خیلی خوشش نمی آید، از خواص لوبیا سفید برایش بگویید تا دفعه بعد به این غذا جور دیگری نگاه کند. لوبیا سفید هم خواصی مشابه لوبیاهای قرمز و چیتی دارد؛ یعنی فیبرش زیاد است، دوستدار قلب و عروق شماست، به رفع شدن کم خونی و تامین انرژی مورد احتیاج بدن یاری می نماید. جدای از اینها با مصرف لوبیا سفید مغز شما بهتر عمل می نماید و هوشیارتر می شوید. این را هم بدانید که هر 100 گرم از این لوبیا حدود 258 کالری دارد و غذای انرژی زای خوبی است. لوبیا چشم بلبلی هم از همین خانواده است و خواص مشابهی دارد.

پای ثابت آش رشته

لوبیا چیتی یکی از حبوباتی است که در ترکیب برخی از آش ها ازجمله آش رشته دیده می گردد و مانند سایر لوبیاها فیبر پایین آورنده کلسترول خون دارد. تحقیقات پژوهشگران نشان می دهد مصرف حبوبات مختلف ازجمله لوبیا چیتی در رژیم غذایی، سبب می گردد که خطر بروز حمله قلبی تا 80 درصد کاهش پیدا کند و بدین ترتیب شما را از ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی دور نگه می دارد. این لوبیا علاوه بر آهن، مقادیر قابل توجهی مس و منگنز هم دارد. این مواد معدنی با فراوری آنزیم هایی از ایجاد رادیکال های آزاد سرطان زا جلوگیری می نمایند. اگر می خواهید اندازه گوشت رژیم غذاییتان را کم کنید، برترین جایگزین، لوبیاچیتی است.

رفیق قورمه سبزی

هر وقت نام لوبیا قرمز می آید به سرعت یاد قورمه سبزی می افتیم، چون دو یار قدیمی و جدا نشدنی هستند. خارجی ها به شکل این لوبیا بیشتر توجه نموده اند و به همین علت به آن لوبیای کلیه می گویند، چون شبیه یک کلیه کوچک است.

لوبیاهای قرمز منبع خیلی خوبی برای فیبر پایین آورنده کلسترول خون هستند. علاوه بر این، فیبر زیاد موجود در این لوبیا از بالارفتن سریع قند خون بعد از خوردن غذا جلوگیری می نماید و این موضوع برای بیماران دیابتی، یک ویژگی مثبت محسوب می گردد. این لوبیاها انرژی مورداحتیاج بدن شما برای فعالیت های روزانه را تامین می نمایند. اگر کم خونی دارید، به شما توصیه می کنیم که حتما از لوبیاهای قرمز بهره ببرید؛ چون کمبود آهن خون شما را جبران می نمایند. این لوبیا با داشتن ویتامین ب 1 کارایی مغز شما را افزایش می دهد و از ابتلا به آلزایمر پیشگیری می نماید.

دانه های عدس

عدس هایی که معمولا در غذاهای مختلف از آنها استفاده می کنیم دو نوع هستند: یک نوع عدس قهوه ای که آن را می شناسیم اما نوعی عدس قرمز هم وجود دارد که به آن دال عدس می گویند و شاید کمتر شناخته شده باشد. به هر حال هر دوی این عدس ها از لحاظ خواص شبیه هم هستند اما چیزی که عدس را از سایر خانواده حبوبات کمی مجزا می نماید، این است که بر خلاف سایرین دیرپز نیست و به سرعت می توانید با آن غذا بپزید. این دانه کوچک یک منبع غنی از پروتئین به شمار می رود.

لپه های قیمه و دلمه

این عضو خانواده حبوبات هم مانند بقیه، پروتئین زیادی دارد و احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش می دهد. اندازه سدیم موجود در لپه بسیار کم است و با داشتن اسیدفولیک و ویتامین ب 6 یک ماده غذایی مفید برای بیماران مبتلا به فشار خون محسوب می گردد. لپه برخلاف سایر حبوبات پوسته ندارد و به همین علت احتیاجی نیست آن را خیلی خیس کنید. زودتر پخته می گردد و کمتر نفخ می آورد. مصرف این پروتئین گیاهی برای بچه ها یا افرادی که دچار سوءتغذیه شده اند هم توصیه می گردد. علاوه بر این می تواند به درمان کم خونی هم یاری کند.

نخودهای آسیایی

نخود اولین بار در کشور ترکیه کشف شد و امروزه کشورهای پاکستان، ترکیه و هندوستان از جمله بزرگ ترین فراورینمایندگان نخود در جهان محسوب می شوند. با وجود این همسایه های نخوددوست، عجیب نیست که ما ایرانی ها هم در انواع آش ها از این نخودهای پرخاصیت استفاده می کنیم. قدیمی ها بر این باور بوده اند که نخود برای درمان سنگ کلیه مفید است. امروزه هم ثابت شده که نخودها منبع خوبی از اسید فولیک، منگنز، آهن، مس، منیزیوم و مولیبدن هستند. فیبر موجود در نخود از یبوست و سایر اختلالات دستگاه گوارش پیشگیری می نماید. نخود هیچ گونه چربی ای ندارد، حاوی اندازه زیادی پروتئین است و مانند سایر اعضای خانواده حبوبات خطر بروز بیماری های قلبی را کاهش می دهد.

ماش های کم هوادار

بیشتر از آنکه با خود ماش آشنایی داشته باشیم جوانه آن را می شناسیم و از این جوانه ها در تهیه سالاد استفاده می کنیم اما این عضو دور افتاده خانواده حبوبات هم برای خودش ارزش غذایی دارد. ماش چربی های اشباع خیلی کمی دارد و سرشار از فیبر است. ویتامین ث، ویتامین کا، ریبوفلاوین، فولات، آهن، منگنز، فسفر، پتاسیم و مس هم در ماش پیدا می شوند. در مجموع می توان گفت که خواص ماش به حفظ سلامت بدن شما یاری می نماید و در کاهش وزن تاثیر دارد.

نکته آشپزی

نخود و لوبیا، جزو حبوبات دیر هضم هستند و از سوی دیگر دیر پخته می شوند. برای اینکه زمان آشپزی با این مواد غذایی را کاهش دهید و هضم شان برای دستگاه گوارش شما آسان تر گردد بهتر است این حبوبات را قبل از پخت خیس کنید. بنابراین آنها را در ظرفی بریزید و به ازای هر فنجان از حبوبات، دو تا سه فنجان آب اضافه کنید. این کار را هشت ساعت پیش از آشپزی یا از شب قبل انجام دهید. بعد از این مدت حبوبات را در آبکش بریزید و با آب تمیز بشویید؛ حالا برای پخت و پز آماده اند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 22 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 22 اردیبهشت 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2243

به "این حبوبات سحرآمیز هستند ، تا حالا دانه هایی به این پرخاصیتی دیده بودید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این حبوبات سحرآمیز هستند ، تا حالا دانه هایی به این پرخاصیتی دیده بودید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید