بازی و قدم زدن با چیتاها در آفریقا

به گزارش ایران عکس، بازی کردن با یک چیتا در آفریقا طی سافاری یکی از منحصر به فردترین کارهایی است که در طول سفرهایم به دور دنیا نموده ام

از زمان جوانی احساس پیوستگی خاصی با این حیوان باشکوه داشتم. آنقدر این ارتباط غیرعادی پررنگ بود که بد نیست بدانید از کودکی یکی از سریع ترین بچه ها در زمین فوتبال آمریکایی بودم. به دلایلی همیشه با این گربه سانان منحصر به فرد احساس قرابت می کردم. نام مستعارم را چیتا گذاشتند؛ چون انقدر سریع بودم که به هر هدفی در زمین به سرعت حمله می کردم. شتاب، عکس العمل سریع و سرعت استارت انفجاری، همه دلایلی بودند برای ارتباط دادن من با این حیوان. شاید مقداری بچگانه به نظر برسد؛ ولی همیشه به این فکر می کردم که این حیوان چقدر بسیار باشکوه و منحصر به فرد است. ابتدا که به زامبیا رسیدم و دیدم بازدید از استخر شیطان میسر نیست، فورا تصمیم گرفتم ببینم چطور می توانم چیتاها را ببینم.

بازی و قدم زدن با چیتاها در آفریقا

با خبرنگاران همراه باشید تا تجربه سافاری در دل حیات وحش از زبان یک جهانگرد را بشنویم.

به لطف مدیریت خوب انجمن بک پکرهای در زامبیا، از وجود برنامه سافاری پارک مطلع شدم. برنامه صرفا گام زدن همراه با چیتاها نبود، قدم زدن کنار شیرها و فیل ها هم جزو برنامه بود. این شرکت فعالانه پی گیر ماموریتی است برای حمایت از کاهش جمعیت چیتاها. آنها برنامه ای تعریف نموده اند برای به دام انداختن و فراوری مثل کنترل شده این حیوانات به منظور حصول اطمینان از تداوم بقای چیتاها در طبیعت.

وقتی توله ها بزرگ شدند، در حیات وحش آزاد می شوند.

به نظر من در حمایت از این برنامه نباید تردید کرد؛ چون جمعیت چیتاها اخیرا با چالش های بزرگی روبرو بوده است. مسائلی چون نبود تنوع نژادی، تجاوز به زیستگاه و شکارغیرقانونی، تبدیل به تهدیدهایی برای جمعیت چیتاها شده است. مساله بغرنج جمعیت چیتاها از کاهش شدید 10 هزار سال پیش آغاز شد. دلیل اصلی آن حرکت زمین بود. این حادثه باعث شد بحران تنوع نژادی به وجود آید و حیوانات بسیار به هم شبیه شوند. تنوع نژادی برای بقای گونه ها، از وجوه مختلف، مهم و حیاتی است. بیشتر توله های چیتا هنگام تولد مشکلاتی دارند که همین دلیل دیگری است برای اینکه شرکتی مثل Mukuni Big 5 Safaris باید به خاطر آن مورد تشویق واقع گردد. آنها با مراقبت های ویژه از همه توله ها، اطمینان حاصل می نمایند که توله ها در برترین شرایط سلامتی بزرگ شوند و سپس در حیات وحش رهایشان می نمایند. کمپانی Mukuni Big 5 Safaris به حدی به من لطف داشت که اجازه داد به طور رایگان کنار چیتاها و شیرها راه بروم. برای من که تا به امروز به 40 تا 50 کشور سفر نموده ام، این مورد یکی از ذی قیمت ترین تجربیاتی بود که تا آخر عمرم در یاد خواهم داشت. جالب است بدانید، صدای خرخر چیتاها، این مخلوقات مجذوب کننده، صدبرابر بلندتر گربه ها است. در مقایسه با زندگی اجتماعی شیرها آنها معمولا تنها زندگی می نمایند ولی به همان میزان وحشی هستند. در عین حال، مشابه گربه ها وقتی بخواهند محبت خودشان را نشان بدهند، هر چیزی را که جلویشان باشد، لیس می زنند.

زبانشان نرم نیست؛ بلکه مثل کاغذ سنباده زبر است. بارها سعی کردم از آنها حین لیس زدن گونه ام عکس بگیرم اما متاسفانه نتوانستم درد زبری زبانشان را تحمل کنم.

زمانی که با این مخلوقات زیبا سپری کردم، واقعا به یادماندنی بود و تا ساعت ها گذشت زمان را حس نمی کردم. شرایط توله ها طوری بود که امید می رفت تا بهار دوام بیاورند. با این حال متاسفانه زمان محدودی می توانستم با سه چیتای زیبا سپری کنم.

تجربه لذت بخش

از آنجا که چیتاها اکنون تحت مراقبت برای فراوری مثل هستند، خیلی به انسان ها عادت نموده اند و آرامند. همه پرسنل کمپانی Mukuni Big 5 Safari مشغول مراقبت های ویژه از این حیوانات بودند و خیلی لذت بخش بود که ببینی برای یک شرکت، زندگی این حیوانات اولویت نخست است. تماشای بازی چیتاها با یکدیگر فوق العاده بود. وقتی آغاز به دویدن با یک گلوله کاموایی دور پارک کردیم، فهمیدم که این حیوانات به شدت اهل بازی اند. اخیرا شرکت Mukuni Big 5 safari برنامه جدیدی هم برای داوطلبان جدیدش هم در مجموعه متعلق به خود واقع در لیوینگستون زامبیا، به راه انداخته است.

منبع: الی گشت
انتشار: 3 خرداد 1401 بروزرسانی: 3 خرداد 1401 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2044

به "بازی و قدم زدن با چیتاها در آفریقا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی و قدم زدن با چیتاها در آفریقا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید