بالگرد نبوغ در هفتمین پرواز به منطقه ای تازه از مریخ دست یافت

به گزارش ایران عکس، بالگرد نبوغ ناسا هفتمین پرواز خود را در مریخ انجام داد و طی آن به منطقه ای نو و دست نیافته از سیاره سرخ رفت که پیش از این تنها به وسیله مدارگرد شناسایی مریخ رصد شده بود.

بالگرد نبوغ در هفتمین پرواز به منطقه ای تازه از مریخ دست یافت

پهپاد کوچک مریخ پیمای نبوغ (Ingenuity) که اسفند سال گذشته به همراه مریخ نورد پشتکار (Perseverance) بر روی سیاره سرخ فرود آمد، اکنون تجربه ای خوب از پرواز در مریخ دارد. اکنون هفتمین پرواز این بالگرد هم با پیروزیت انجام شد اما نکته جالب توجه آن است که با انجام پرواز هفتم، بالگرد بار دیگر در منطقه ای تازه فرود آمد.

نبوغ با پرواز به منطقه ای تازه، مانور معلق ماندن را انجام داد و سپس با یاری دوربین های ناوبری خود به آرامی روی سطح مریخ فرود آمد. ناسا اطلاعات منطقه نو را پیش از این فقط بر اساس داده های مدارگرد شناسایی مریخ (Mars Reconnaissance Orbiter) در اختیار داشت که نشان می داد محلی صاف و ایمن برای فرود است.

در نهایت این ریسک نتیجه داد و بالگرد نبوغ به خوبی از عهده فرود در این منطقه برآمد. پس از دریافت داده های پرواز، ناسا ساعاتی پیش خاطرنشان کرد: یک پرواز پیروز دیگر. اگرچه آژانس جزئیاتی درباره اینکه پرواز دقیقا چه ساعت و روزی صورت گرفته ارائه نداد، اما طبق برنامه ریزی قرار بود این پرواز در روزهای پس از 6 ژوئن (16 خرداد) انجام گردد. مأموریت هفتمین پرواز بالگرد نبوغ در مجموع 62.8 ثانیه طول کشید و این ربات پرنده کوچک 106 متر را به سمت جنوب مریخ پیمود.

ناسا در ابتدا قصد ادامه مأموریت تا هفتمین پرواز را نداشت زیرا بالگرد نبوغ تنها برای پنج پرواز طراحی شده بود و با توجه به چالش های پروازی متفاوت، مهندسان انتظار داشتند که تا خاتمه پرواز پنجم، بالگرد از کار بیفتد. اما نبوغ در پروازهای اولیه خود بسیار عالی عمل کرد و باعث شد تا آژانس مأموریت آن را از فاز نمایش فناوری (Technology Demonstration) به فاز نمایش عملیات (Operations Demonstration) تمدید کند و بدین ترتیب انتظار می رود که تا زمانی که بالگرد زنده است، مأموریت های تازه ای هم در مریخ اجرا کند.

این فاز نو مأموریت امکان می دهد تا ناسا عملیاتی را با بالگرد آزمایش کند که میخواهد در مأموریت های آینده به مریخ، پیش ببرد. این عملیات، شامل جست وجو و نقشه برداری، مشاهده ویژگی های جالب توجه مریخ از هوا و کاوش در زمین های ناهموار است که ربات های مریخ نورد امکان دسترسی به آن ها را ندارند و بنابراین بالگرد نقش دستیار مریخ نوردها را برعهده خواهد داشت.

کن فارلی (Ken Farley) دانشمند پروژه مریخ نورد پشتکار گفت: توانایی پرواز بالگرد به مناطقی که مریخ نورد نمی تواند به آنجا برود و داده های علمی ارائه دهد، برای مأموریت های آینده بسیار مهم است و ترکیب مأموریت مریخ نورد با یک هلیکوپتر شناسایی، فرصت های کاوش بیشتری در اختیار می گذارد.

بالگرد آزمایشی نبوغ، نخستین پرواز خود در فاز نمایش عملیات را 22 می (1 خرداد) انجام داده بود که ششمین پرواز کلی آن محسوب می شد و طی آن با خطای سیستم لحظات دلهره آوری را تجربه کرد. اما حتی در این زمان توانایی خود را اثبات کرد و پیروز شد به سلامت به زمین بنشیند. بدین ترتیب حدود 5 متر با فاصله از نقطه معین شده فرود آمد و یک منطقه کاملا ناشناخته را لمس کرد.

عکس کاور: تصویر دوربین ناوبری بالگرد نبوغ در هفتمین پرواز مریخی

Credit: NASA/JPL-Caltech

منابع: NASA, Mars Science, Business Insider

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 30 تیر 1400 بروزرسانی: 30 تیر 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1720

به "بالگرد نبوغ در هفتمین پرواز به منطقه ای تازه از مریخ دست یافت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بالگرد نبوغ در هفتمین پرواز به منطقه ای تازه از مریخ دست یافت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید