برج آزادی ، عروسی در وسط میدان

به گزارش ایران عکس، وقتی به عکس های هوایی گرفته شده از برج آزادی نگاه می کنیم، شبیه به عروسی است که دامن خود را روی زمین گسترده است.

برج آزادی ، عروسی در وسط میدان

یکی از کهن ترین و زیباترین نمادهای شهر تهران که مقصدی بی نظیر برای گردشگران خارجی است، برج آزادی تهران است. به عنوان یکی از نمادهای تهران و حتی ایران شناخته می گردد، معماری منحصربه فردی داشته و اهمیت بسیاری در وقایع سیاسی-اجتماعی دارد.

با وجود عمر کوتاهش در خاطره جمعی تهرانی ها و حتی کل مردم کشور صندلی ویژه ای دارد. جالب است به شما بگویم در نظرسنجی های مختلف، که بین برج میلاد و برج آزادی برپا شد، بیشتر مردم تهران برج آزادی را به عنوان نماد شهر انتخاب نموده اند.

سازه باشکوه

بنایی بی نظیر و تماشایی با معماری حیرت انگیز که در یکی از مهم ترین میدان های تهران جا خوش نموده برج آزادی است. وقتی به عکس های هوایی گرفته شده از برج آزادی نگاه می کنیم، به عروسی می ماند که دامن خود را روی زمین گسترده است.

این برج و میدان برای یادبود جشن های 2500 ساله شاهنشاهی، توسط حسین امانت ساخته شد. تا پیش از انقلاب با نام های میدان و برج شهیاد آریامهر بین مردم شهرت داشت. بعد از انقلاب این نام ها به برج و میدان آزادی تغییر پیدا کردند.

معماری شگفت انگیز این برج آن را تبدیل به جاذبه گردشگری بسیار زیبا برای گردشگران ایرانی نموده است. هر توریست که پایش به تهران برسد، صددرصد با این بنای زیبا عکس خواهد گرفت. جایی که معماری اش الهامی از معماری دوران هخامنشی، ساسانی و اسلامی است. این سازه از تاریخ 26 اسفندماه سال 1350 هجری شمسی در فهرست آثار ملی ایران قرارگرفته است.

آزادی فقط برج نیست

شب های میدان آزادی با نورپردازی های روی برج بسیار زیبااست. می توانید تصاویر زیبایی را در آلبوم خاطرات خود ثبت کنید. همچنین بدانید برج آزادی دارای بخش های مختلفی است که مختصر به آن ها پرداخته ایم.

طبقه زیرزمین

ورودی برج آزادی در ارتفاع 5 متری پایین تر از سطح زمین می توانید وارد برج شوید. این ورودی شما را به درِ ضلع شمالی، نگهبانی، بلیت فروشی؛ درِ ضلع شرقی، سالن ایران شناسی، گذرگاه پیشینیان؛ درِ ضلع جنوبی و سالن تشریفات می رساند.

سالن ایران شناسی

نخستین بخش برج آزادی با ورودی مجزا، سالن ایران شناسی است با ماکتی از استان های مختلف کشور که با نورپردازی های مختلف در فضایی تاریک به نمایش درآمده اند.

گذرگاه پیشینیان

این بخش شامل چند ویترین می گردد که در آن به صورت دوره ای اشیای مختلف تاریخی و آثار هنرمندان به نمایش درمی آید.

تالار کهن

درست زیر برج قرار گرفته است و ویترین هایی برای نمایش آثار مختلف هنری و تاریخی به چشم می خورد. مجموعه ای از عروسک های نمایشی کشورهای مختلف در این تالار به نمایش درآمده اند.

تالار آینه

پلانی مستطیل شکل که در دیواره های غربی و شرقی آن 6 ویترین به چشم می خورد. طراحی این ویترین ها به گونه ای بوده است که در سطح کناری شان آینه هایی قرار داده گردد و به این ترتیب اشیای داخلشان جلوه ای تا بی نهایت پیدا نمایند.

نگارخانه و کتابخانه

در بخش بالایی تالار آینه نگارخانه قوام قرار گرفته است، شبیه راهروی نیم دایره است که 8 ویترین برای نمایش آثار هنری یا صنایع دستی ایران. در شرق نگارخانه اقوام، کتابخانه عمومی برج آزادی قرار گرفته است؛ با ظرفیت پانزده هزار جلد کتاب.

سالن نمایش

سالن نمایش با ظرفیت 300 نفر در عمق پانزده متری از سطح زمین ساخته شده است. با هجده سکو برای نمایش های مختلف تئاتری.

حرف آخر

حتماً به بام برج آزادی بروید. داخل برج، دو آسانسور وجود دارد که از دیواره های آن بالا می فرایند و شما را به بخش های بالایی و تا بام برج می رساند. می توانید عکس های زیبایی از این گردشگری با خود ببرید.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 16 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 722

به "برج آزادی ، عروسی در وسط میدان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج آزادی ، عروسی در وسط میدان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید