از افتتاح یک گالری تازه تا نمایشگاه آثار حسین زنده رودی و مریم حیدرزاده

به گزارش ایران عکس، تهران (پانا)- هر جمعه فرصت های گالری گردی بسیاری در مرکز برای علاقمندان به آثار هنری فراهم است که در ادامه تعدادی از آنها را بر می شماریم.

از افتتاح یک گالری تازه تا نمایشگاه آثار حسین زنده رودی و مریم حیدرزاده

گالری گردی همانند از جمله عادت های فرهنگی هنری است که هنردوستان را برای دیدنی هنر به گالری ها می کشاند، البته با پاندمی کووید19 این جریان فرهنگی هنری نیز همانند سینما و تئاتر رفتن، کمی به حاشیه کشیده شد اما گالری های آنلاین راه اندازی شدند تا تنور هنرهای تجسمی همچنان داغ بماند. بیشتر افتتاحیه نمایشگاه ها در گالری ها را در روز آدینه شاهد هستیم. در اولین آدینه بهمن ماه نیز فرصت هایی برای گالری رفتن در مرکز وجود دارد که تعدادی از آنها را در ادامه برمی شمریم.

در هفته ای که پیش رو گذاشتیم، نمایشگاه آینه در آینه که یکی از بخش های چهاردهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر است، عصر سه شنبه 28 دی ماه در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شد که این هم یکی از فرصت های گالری گردی برای علاقمندان به شمار میرود.

گالری آرت سنتر

نمایشگاه برگزیده ای از سیلک اسکرین های حسین زنده رودی از تاریخ یکم بهمن تا پنجم بهمن 1400 در آرت سنتر برگزار خواهد شد. این سیلک اسکرین ها مربوط به آثارِ فراوری شده از سوی زنده رودی در دهه پنجاه شمسی هستند. مراسم افتتاحیه این نمایشگاه آدینه یکم بهمن 1400 در آرت سنتر و از ساعت 16 تا 21 برگزار خواهد شد.

در بیانیه نوشته شده است: حسین زنده رودی را بی تردید باید یکی از برجسته ترین هنرمندان نوگرای ایران دانست. بسیاری از نخستین های هنر مدرن معاصر ما با نام او پیوند دارد؛ از سقاخانه و نقاشیخط تا بسیاری اتفاق های دیگر.

هنر او را باید در نقطه سرشروعها و در جریان سازی تحول ها دید و درک کرد. زنده رودی برای هنرِ ایرانیِ هفتاد - هشتاد سال گذشته، شاید چون شاملو برای شعر سپید ادبیات نوین پارسی است.

در دنیای شگفت انگیز هنریِ زنده رودی، گنجی پنهان شده را نیز می توان سراغ گرفت. آنجا که سیلک اسکرین های او نشان و جانی تازه در قامت حرف و عدد دمیده و از اتفاق تا به امروز کمتر بدان توجه شده است.

آرت سنترِ با تأکید روی سیلک اسکرین های دستی، زاویه دیگری از هنر این هنرمند پیشکسوت را به نمایش گذاشته است. رستاخیزی از حروف و فرهنگ ایرانی با بیانی مدرن در سیلک اسکرین ها و نقاشی خط های چارلز زنده رودی....

علاقه مندان به هنرهای تجسمی می توانند برای حضور در افتتاحیه این نمایشگاه، آدینه یکم دی از ساعت 16 تا 21 در آرت سنتر حضور یابند. بعلاوه از دوم بهمن تا پنجم بهمن می توانند از ساعت 11 تا 21 برای دیدنِ آثار سیلک اسکرین هایِ حسین زنده رودی به باغ انجمن خوشنویسان، دزاشیب آرت سنتر مراجعه نمایند.

گالری پریا

گالری پریا همراه با آثار داود حیدری مجری، صداپیشه و خواننده پیشکسوت و با حضور جمعی از هنرمندان عرصه تجسمی، یکم بهمن افتتاح می گردد.

در این نمایشگاه قرار است 21 اثر نقاشی به نمایش عموم گذاشته گردد که خالق این آثار چهره های قاجار را به همراهی خط نستعلیق بر بوم نقاشی ترسیم نموده است.

داود حیدری پیش از این، آخرین نمایشگاه آثار نقاشی خود را در اردیبهشت سال 97 در گالری گویا برپا کرد و پیش از آن نیز شاهد حضور وی در نمایشگاه های گروهی و انفرادی دیگری نیز بوده ایم.

افتتاحیه این گالری آدینه یکم بهمن 1400 برگزار می گردد و علاقه مندان می توانند برای حضور و دیدنی آثار این نمایشگاه از ساعت 17 تا 20 به نشانی میدان آرژانتین، خیابان الوند، بن بست برمک، پلاک 10، واحد 4 مراجعه نمایند.

گالری آ

نمایشگاه بیگانه با دیگری در رشته های عکس، ویدئو، هنرهای محیطی، چیدمان و حجم از روز آدینه یکم تا 11 بهمن در گالری آ به نشانی خیابان کریم خان زند، خیابان عضدی(آبان جنوبی)، کوچه ارشد، پلاک 7 برگزار می گردد.

در این نمایشگاه که پیرامون کرونا و معضلاتی که برای هم نشینی ها و دید و بازدیدها به وجود آورده است، برگزار می گردد آثار هنرمندانی چون بهاره اصلانی، سارا ساسانی، افسانه سلیم بیاتی، زهره سلیمی، زهره صولتی و نازلی عباس پور به نمایش گذاشته می گردد.

گالری ایوان

نمایشگاه نقاشی های بیتا وکیلی با عنوان این باغ، تاریخ است عصر آدینه اول بهمن ماه در گالری ایوان گشایش می یابد.

در این نمایشگاه، 16 تابلو که همگی در دو سال اخیر خلق شده اند با مقدار های مختلف به نمایش درمی آیند.

در متن استیتمنت نمایشگاه نوشته شده است:

- خانم! شما تنهایی توی این باغ، تمام روز، چه کار می کنید؟

- مثل تو، پرسه می زنم! گربه، آن زن-تاریخِ باستانی را بو کشید و گفت: می خواهید چیزی را فراموش کنید؟ زن گفت: نه! برعکس! می خواهم به یاد بسپارم گربه گفت: پس بهتر است با من به قلب باغ بیایید

این نمایشگاه انفرادی بیتا وکیلی پس از 5 سال در ایران برگزار می گردد؛ این نقاش شناخته شده انتزاعی با عبوری نرم و نازک از تم شناخته شده اش جلوه های تصویری آرامش بخش و چشم نوازی را پدید آورده است.

بیتا وکیلی، متولد 1352 تهران، نقاشی را از دوران دبیرستان شروع و حدود 28 سال است که به طور حرفه ای مشغول نقاشی است، تحصیلات او کارشناسی نقاشی از دانشکده هنر دانشگاه آزاد و کارشناسی ارشد نقاشی از دانشکده هنر تهران است.

آثار او در 9 نمایشگاه انفرادی، هفت دوره حراج تهران، چندین دوره حراج کریستیز و بیش از 80 نمایشگاه گروهی در ایران، دبی، کانادا، آمریکا، فرانسه، چین، مالزی، موناکو، ارمنستان، عمان و انگلستان ارائه شده است.

گالری ایوان تا 15 بهمن نقاشی های بیتا وکیلی را به دیدن دارد. ایوان در نشانی الهیه، مریم شرقی، خیابان مهدیه، خیابان جبهه، کوچه لسانی، بن بست حمید، شماره یک واقع است.

گالری مژده

ملاقات به قیامت عنوان جدیدترین مجموعه نقاشی علیرضا آسانلو و شامل 10 اثر با موضوع سیری در تفکر صادق راهنمایی است که از روز آدینه اول بهمن ماه در گالری مژده گشایش می یابد.

بهناز رضایی فرد، پژوهشگر هنر در متنی برای معرفی مجموعه ملاقات به قیامت نوشته است: در این مجموعه با اندکی تأمل می توان دریافت، پرتره های صادق راهنمایی با تخّیل، احساس و تجسم هنرمند و با گفته پردازی خاص او به صورت های مختلف و با بیانی متفاوت، بدون ارجاع بیرونی، از نو خلق شده اند، گوئی می خواهند فکر مخاطب و بیننده، با سیری پیوسته و مداوم، بین دو عالم تخیل و عالم واقع، در تکاپو باشد و همراه با لذت این سیر و تکاپو، خود مخاطب، به شناختی نمادین از سوژه دست یابد.

علیرضا آسانلو متولد 1353 در حیطه نقاشی، طراحی و مجسمه، بیش از ده نمایشگاه انفرادی وجمعی داشته که بیشتر آن ها برای فروش ارائه نشده و تأکید هنرمند بر مضامین ارزشی یعنی زندگی به عنوان اصلی ترین موضوع و انسان، عالی ترین پرسوناژ برای پرداختن بوده و ثمره این کوشش شش نمایشگاه انفرادی طراحی و نقاشی است. در حوزه مجسمه سازی، شاخص ترین آثار وی، ساخت مجسمه های فیگوراتیو مفهومی با بیانی منحصر به فرد است و بعلاوه از دیگر فعالیت های وی در این زمینه ساخت سردیس هایی از بزرگان فرهنگ و هنر سرزمین مان است.

سهراب احمدی، منتقد هنری، در بخش هایی از استیتمنت نمایشگاه نوشته است: در مجموعۀ ملاقات به قیامت چهره از بیانی روشن و واضح تا کارکردی محو و مخدوش شبکه های معنایی تابلو را می سازد. شیوۀ رنگ گذاری و ترکیب مواد در رسیدن به چهره هایی گسسته، تکه تکه شده و مخدوش ورود به دنیای یک دیگری با جنبه هایی ناشناخته و وهم انگیز است. این ورود ما را با پرسش هایی هستی شناسانه روبرو می نماید. تکه تکه شدن دلالت های چهره و مرکزیت زدایی از عنصر صورت در تعریف چهره وجهی تازه از ناشناخته ماندن دیگری و روبرو با دنیایی به جز دنیای روبرو است. این دیگری همان کسی است که نقاش نه در یک زمان روایی و خطی بل در فضا-زمانی درونی و زیسته شناخته و به آستانۀ ادراک و شناخت او رسیده است... شور نقاش در پرداخت های رنگی خود، دخالت مستقیم دست بدون قلم مو در تعدادی از تابلو ها، حجم رنگ و عوامل دیگر اثبات می نمایند که چگونه نقاش نیرو های حسی را به حرکت مبدل نموده و شور درونی را به شوری بیرونی و بی زمان مبدل می نماید.

نمایشگاه ملاقات به قیامت علیرضا آسانلو عصر آدینه اول بهمن ساعت 16 تا 20 در گالری مژده افتتاح و تا 12 بهمن به دیدن خواهد بود.

گالری بهارین

مریم حیدرزاده، ترانه سرا و نقاش هفتمین نمایشگاه نقاشی انفرادی خود را با عنوان پس از آن همه حسرت عصر آدینه اول بهمن افتتاح می نماید.

در این نمایشگاه 30 تابلوی نقاشی با تکنیک اکریلیک و آبرنگ روی بوم و در سبک های ناتورالیسم و اکسپرسیونیسم روی دیوار گالری در معرض دید علاقه مندان قرار می گیرد؛ این مجموعه تازه ترین آثار این هنرمند است که با موضوع طبیعت به ویژه فصل پاییز خلق شده اند.

این نمایشگاه عصر آدینه اول بهمن ماه در گالری بهارین به نشانی تهران، خیابان کریمخان، خیابان حافظ، نبش ورشو، پلاک509، طبقه اول شروع به کار می نماید و تا ششم بهمن ماه هر روز از ساعت 16: 30 تا 19: 30 با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و الزامی بودن استفاده از ماسک برای بازدید و استفاده عموم برقرار و پذیرای علاقه مندان خواهد بود.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 16 اسفند 1400 بروزرسانی: 16 اسفند 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1981

به "از افتتاح یک گالری تازه تا نمایشگاه آثار حسین زنده رودی و مریم حیدرزاده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از افتتاح یک گالری تازه تا نمایشگاه آثار حسین زنده رودی و مریم حیدرزاده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید