برج دختر استانبول بنایی به قدمت افسانه های ترک

به گزارش ایران عکس، جاهای دیدنی استانبول تمامی ندارد. هرجای آن را که نگاه کنید، آثاری می بینید پر از رمزوراز، افسانه، پچ پچ های عاشقانه و داستان هایی است که به درازای تاریخ ترکیه در ورق به ورق آن جریان داشته است. این بار می خواهیم از آب های مرمره و دریای سیاه سردرآوریم، ماجراجویی مان با بوی نمک دریا و کمی افسانه ترکیب می گردد. کجاییم؟ استانبول. مقصدمان کجاست؟ برج دختر یا کیز کولسی (Kız Kulesi)، جایی که تمام اتفاقات بعدی که برایتان تعریف می کنیم اینجا پیش آمده، پس سری به آن می زنیم.

برج دختر استانبول بنایی به قدمت افسانه های ترک

پس با مجله گردشگری خبرنگاران همراه باشید تا درباره این جاذبه گردشگری استانبول بیشتر بدانید.

برج دختر کجاست؟

برج دختر بر روی تنگه بسفر، روی جزیره ای بین دریای مرمره و دریای سیاه قرار گرفته است.

مهم ترین ویژگی برج دختر چیست؟

مهم ترین ویژگی برج دختر استانبول، وجود ایوان 360 درجه آن است. تمام شهر استانبول از این ایوان دیده می گردد و می توانید کل آن را با یک نگاه ببینید.

راحت ترین مسیر برای رسیدن به برج دختر کدام است؟

راحت ترین مسیر برای رسیدن به برج دختر، از مسیر دریایی و اسکله کاباتاش است. در اسکله از 9 صبح تا 9 شب قایق های برای عبور و گذر شما وجود دارد.

برای بازدید از برج دختر باید ورودی پرداخت کرد؟

قبل از بازدید از برج دختر استانبول ضروری است، حتما هزینه ورودی پرداخت کنید. معمولا هزینه آن 25 تا 30 لیر است. درصورتی که هزینه را پرداخت نکنید، نمی توانید بخش موزه آن را ببینید.

برترین زمان برای بازدید از برج دختر چه زمانی است؟

برترین زمان بازدید از این سازه، بهار و تابستان است.

تاریخچه برج دختر

به جرئت می توان گفت برج دختر استانبول یکی از معروف ترین جاهای تماشای ترکیه است. جایی که خیال و واقعیت باهم ترکیب شده است. داستان های زیادی را برای این برج تعریف می نمایند. از افسانه های مختلف که بگذریم، معماری شگفت انگیز و کاخ زیبای این برج، به مجذوب کنندهیت بیش ازپیش آن اضافه نموده است.

برج دختر استانبول تاریخچه پرفراز و نشیبی دارد. هزار سال پیش اولین آجرهای این بنا را گذاشتند و آغاز به ساخت آن کردند. این بنا یکی از ده ها بنای امپراتوری بیزانسی است که باقی مانده و مثل یک نگین روی جزیره کوچک استانبول می درخشد.

تاریخ می گوید این برج سال 410 میلادی بعد از پیروزی ژنرال معروف نیروی دریایی آتن، آلکیبیادس ساخته شده و در واقع یک برج بازرسی به حساب می آمده است. برج دختر پیش تر به نام برج لئون معروف بوده و اولین فانوس دریایی ترکیه هم محسوب می گردد.

کاربرد برج هم ساده بود. هر کشتی که رد می شد، اول بازرسی و بعد کامل تفتیش می شد و در کنار آن حق گمرکش را هم می گرفتند. بعد از آن هم اجازه ورودش صادر می شد؛ اما تاریخچه برج فقط به اینجا منتهی نمی گردد.

برج دختر استانبول تا سال 1110 میلادی هم کار می کرد؛ اما بخش های زیادی از آن حسابی تخریب شده بود. پادشاه آن موقع بیزانس، یعنی آلکسیوس کمننوس دوباره آن را بازسازی و نام برج کوچک را برایش انتخاب کرد.

متاسفانه با قدرت گرفتن عثمانی و تسخیر شهر، این برج هم تخریب شد و کامل از بین رفت؛ البته ساختمان دیگری جای آن ساخته شد که کاملا از چوب بود که آن هم دچار نفرین خرابی شد و سال 1721 میلادی کامل در یک آتش سوزی وحشتناک سوخت.

سال 1832 برج دوباره به دستور پادشاه محمود دوم، پادشاه عثمانی بازسازی شد و کار خود را به عنوان یک ساختمان گمرکی آغاز کرد. برج را این بار از سنگ و بتن ساختند تا به سادگی از بین نرود.

البته یک فانوس هم روی آن نصب شد تا کار هدایت کشتی ها در دریا را انجام دهد. برج در همین سال ها با آغاز بیماری وبا به بیمارستان و ایستگاه رادیویی تبدیل شد و در طی زمان جنگ عثمانی ها، از روی سازه توپ های جنگی گذاشتند تا یک سد دفاعی هم روی تنگه بسفر داشته باشند.

سال 1950 همه چیز عوض شد و برج دختر به یک مکان تفریحی تبدیل شد. سال 2000 هم یک رستوران و کافه آنجا افتتاح شد و به جایی برای بازدید گردشگران ایرانی و خارجی تبدیل شد. در رستوران آن همواره بوی خوش غذاهای اصیل ترکی و غذاهای خارجی از سراسر جهان به مشام می رسد.

حالا این برج هزارساله به یکی از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای استانبول تبدیل شده و مردم زیادی از سراسر جهان برای تماشا آن به استانبول سفر می نمایند.

کافه و رستوران آن همه روزه به جز دوشنبه ها میزبان مردم مشتاق است. راستی هر یک روز در میان هم از 12 ظهر تا 7 عصر باز است و هر شب هم موسیقی و آهنگ و پایکوبی آنجا برپاست.

برج دختر کجاست؟

برج دختر استانبول روی یک جزیره کوچک در تنگه بسفر و محله اسکودار در بخش آسیایی شهر استانبول قرار گرفته است. برای رفتن به این برج می توانید به اسکله کاباتاش یا سالاجاک بروید.

آنجا از 9 صبح تا 9 شب برای رفتن به جزیره قایق وجود دارد. این قایق ها به فاصله نیم تا یک ساعت حرکت می نمایند و 20 دقیقه بعد شما را به مقصد می رسانند.

لوکیشن برج دختر روی گوگل مپ

لوکیشن برج دختر استانبول روی گوگل مپ

دلیل نام گذاری برج دختر

سالیان پیش، درست زمانی که ترکیه زیر سلطه پادشاهی روم قرار داشت، قسطنطنیه یا کنستانتین، ترکیه فعلی بود و پادشاه بیزانس اینجا حکومت می کرد. افسانه نام برج دختر از همین جا می آید. جایی که یکی از پادشاهان بیزانس دختر زیبارویی داشته و خیلی هم دوست داشتنی و محبوب بود.

روزی پیش گویی به پادشاه می گوید که دختر محبوبش در 18سالگی با نیش مار از جهان می رود و همین هم باعث شد پادشاه روی تنگه بسفر جزیره ای پیدا کند و برجی بسازد تا دخترش آنجا بماند و از خشکی و مارها دور باشد.

تولد 18سالگی دختر از راه می رسد و دختر هنوز زنده است. پادشاه هم برای ابراز شادی جشن بزرگی برگزار می نماید و سبد بزرگی میوه هم به دخترش هدیه می دهد. دختر سبد را که باز می نماید، مار بزرگی دخل آن بود، دختر را نیش می زند و همان جا دختر جان خود را از دست می دهد.

طبق همین افسانه به این برج، برج دختر می گویند؛ البته که افسانه ها و داستان های دیگری هم برای این برج تعریف نموده اند؛ اما یکی از معروف ترین ها همین داستان شاهزاده و مار است و در واقع وجه تسمیه نام گذاری برج دختر استانبول به شمار میرود.

معماری برج دختر

معماری برج دختر استانبول یک معماری سنتی است و ترکیبی از معماری اسلامی، رومی و بخش هایی از آن معماری های مسیحی است. معمار معروف دوره عثمانی در زمان سلطان محمود دوم، یعنی معمار رحیم افندی، آن را بازسازی کرد و برای جلوگیری از آسیب های بیشتر، آن را از سنگ و بتن ساخت.

این بنا در 23 متر ارتفاع ساخته شد و چندین طبقه دارد. مهم ترین بخش آن ایوان است. ایوان آن به صورت 360 درجه نمای بزرگی از استانبول را به شما می دهد. بعد از آن اتاق هایی است که پر از نقاشی های مجذوب کننده است. بعضی از آن ها روایت افسانه هایی است که برای این برج نقل می نمایند.

در بخش پایین سازه هم یک رستوران بزرگ وجود دارد. این رستوران هم غذاهای خوش مزه محلی ترکیه را درست می نمایند و هم می توانید غذاهای بین المللی و به خصوص غذاهای مدیترانه ای را اینجا بچشید.

اتاق های مختلف این سازه هم حالا به یک موزه بزرگ تبدیل شده است. تمام کسانی که به رستوران برج دختر استانبول می روند، می توانند سری به موزه آن بزنند.

بخش های مختلف برج دختر

برج دختر در شهر استانبول شامل بخش های مختلفی است. هرکدام از این بخش ها هم در زمان مشخصی برای بازتماشامایندگان در دسترس است و می توانند به آنجا بروند. بخش های آن شامل مواردی است که در ادامه درباره آن صحبت می کنیم.

- موزه

موزه برج دختر استانبول یکی از تماشای های مجذوب کننده این ساختمان است. این بخش پر از تابلوها، نقاشی ها و آثاری است که کاملا به این برج مربوط است. چندین آثار باستانی و قدیمی هم در این موزه واقع شده است که خبرنگاران مطمئن است، نظر مخاطبان و علاقه مندان به آثار قدیمی را به خود جلب می نماید.

- ایوان

به نظر خبرنگاران ، مجذوب کننده ترین بخش این برج، ایوان آن است. جایی که تمام شهر زیر پای شماست. از آن بالا می توانید در یک نمای 360 درجه کل استانبول را ببینید. یک عصر دل انگیز تابستانی را در نظر بگیرید که استانبول و همه نور هایش دیده می گردد.

- رستوران

مهم ترین بخش این سازه رستوران آن است. این رستوران ساعات مشخصی در روز باز است و غذاهای مخصوص کشور ترکیه و غذاهای بین المللی را سرو می نماید. مهم ترین غذاهای رستوران هم غذاهای مدیترانه ای و غذاهای دریایی است.

مسیر دسترسی به برج دختر

اگر می خواهید جاهای تماشای ترکیه را کامل ببینید و برای بازدید از برج دختر وقت داشته باشید، می توانید از همان فرودگاه تازه استانبول به مقصد برج دختر حرکت کنید.

درصورتی که ترافیک نباشد یا ترافیک روان باشد، حدود یک ساعت طول می کشد تا به اسکله برسید.

اگر می خواهید سفر با قطار را انتخاب کنید، نزدیک ترین ایستگاه قطار به برج دختر استانبول، ایستگاه قطار حیدرپاشا است. این ایستگاه فقط 4.4 کیلومتر فاصله دارد و بدون ترافیک 8 دقیقه راه است.

اتوبوس هم یکی از راه های مقرون به صرفه قیمت سفر است و می توانید آن را انتخاب کنید. ایستگاه اتوبوس استانبول تنها 18 کیلومتر از برج دختر فاصله دارد و اگر مسیر بدون ترافیک باشد، می توانید در 25 دقیقه خود را به آنجا برسانید.

برترین زمان بازدید از برج دختر

برج دختر استانبول در هر فصلی زیباست؛ اما بهار و تابستان آن خیلی فوق العاده است. در این فصول می توانید به این شهر سفر کنید و حسابی از آب و هوای خوب و چشم انداز ها تماشای آن لذت ببرید.

در فصل پاییز و زمستان این محل خیلی سرد است و دیدوبازدید از آن کمی مشکل خواهد بود، به خصوص که در این فصول امکان سرمای زیاد، یخ زدگی و… وجود دارد.

امکانات رفاهی برج دختر

برج دختر روی یک جزیره کوچک قرار گرفته و بعد از ساختمان برج، جای کمی برای ساخت ساختمان های رفاهی وجود دارد؛ اما رستوران و سرویس های بهداشتی و یک عبادتگاه در گوشه رستوران، جزو امکانات رفاهی این برج است. بقیه امکانات رفاهی در فاصله های چندکیلومتری آن قرار گرفته است.

جاهای تماشای نزدیک به برج دختر

همواره که قرار نیست تنها از یک جا تماشا کنیم، می توانید با تماشا برج دختر، سری به جاهای تماشای دیگر نزدیک به این سازه هم بزنید. خبرنگاران مهم ترین جاهای تماشای استانبول که به این سازه نزدیک است، در ادامه به شما معرفی می نماید.

- کاخ دلما باغچه

این کاخ 1.7 کیلومتر از برج دختر استانبول فاصله دارد و در منطقه بی اوغلو قرار گرفته است. با پیشرفت ترکیه و افزایش بازتماشامایندگان و بازرگانان اروپایی، سلطان عبدالمجید اول، دستور ساخت یک کاخ نوین را داد تا جایگزین کاخ توپکاپی باشد. کاخ دولما باغچه در 1843میلادی تاسیس شد و 400 سال هم دوام داشت.

حالا این کاخ به یکی از مجذوب کننده ترین نمادهای استانبول و به یکی از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای ترکیه تبدیل شده است.

- موزه معصومیت

این موزه در فاصله 2کیلومتری برج قرار گرفته است. موزه معصومیت، در واقع نام رمانی از نویسنده معروف ترک، اورهان پاموک است. این موزه داستان کتاب را نشان می دهد و یکی از مجذوب کننده ترین جاهای تماشای است که گردشگران در استانبول از آن بازدید می نمایند. این موزه تداعی نماینده جهانی شگفت انگیز رمان پاموک است.

- برج گالاتا

برج گالاتا دقیقا رو به روی برج دختر است و تنها 3 کیلومتر از آن فاصله دارد. جایی که این برج قرار گرفته، فانوس دریایی از چوب ساخته بودند که به طور کامل از بین رفت.

امپراتوری بیزانس برای پرکردن جای خالی برج، یک برج دیدبانی در سال 1348 میلادی ساخته است. این برج امروزه از نظر مجذوب کنندهیت، به نمادی از استانبول تبدیل شده است.

- کاخ موزه توپکاپی

کاخ موزه توپکاپی معروف در فاصله 4.8کیلومتری برج قرار گرفته است. کاخ توپکاپی زمانی مهم ترین کاخ عثمانی و محل زندگی خانواده سلطنتی بود. این کاخ در قسمت شمالی شاخ طلایی ساخته شده و یکی از مهم ترین موزه های استانبول هم به شمار میرود.

تماشا از این مکان ها هرکدام تجربه های منحصربه فردی برای بازتماشامایندگان به همراه دارد. ما مطمئنیم لذت تکرار نشدنی را با تماشا هرکدام از آن ها تجربه می کنید؛ البته که بهار و تابستان برترین زمان بازدید از این منطقه ها و این جاهای تماشای مجذوب کننده است.

توصیه هایی برای بازدید از برج دختر

خب، قبل از هرچیز خیلی خوش حالیم که بیشتر با برج دختر استانبول آشنا شدید و حالا درباره افسانه ها و داستان های شگفت انگیز آن اطلاعاتی دارید. برترین بخش این سفر، تماشا آن از نزدیک است.

لباس خنک تابستانی، کفش های راحت و پول نقد، مهم ترین چیزهایی است که حتما به آن احتیاج پیدا می کنید تا یک بازدید شگفت انگیز از برج دختر استانبول داشته باشید. صبح ها و عصرها برترین زمانی است که می توانید به آنجا بروید.

برای ورود به این برج باید هزینه ای 25 لیری پرداخت کنید و راستی روزهای تعطیل این محل باز نیست، پس روی بازدید آن حساب نکنید. می توانید به بخش های مختلف این برج بروید؛ اما راستش را بخواهید، بخش ایوان محبوب ترین بخشی است که توصیه می کنم حتما ببینید.

اینجا تمام دریا و برج گالاتا که قبلا درباره افسانه آن صحبت کردیم، می توانید ببنید. صدای مرغ های دریایی، امواج دریا و بوی خوش شوری آب و صحبت مردم، صدای کشتی ها و هیاهوی استانبول آهنگ پس زمینه چشم انداز روبه رویتان خواهد بود. سفر به سلامت!

منبع: علی بابا
انتشار: 27 مهر 1403 بروزرسانی: 27 مهر 1403 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2342

به "برج دختر استانبول بنایی به قدمت افسانه های ترک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج دختر استانبول بنایی به قدمت افسانه های ترک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید