برنده پولیتزر جایزه فولیو 2023 را به خانه برد

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، مارگو جفرسون، منتقد و نویسنده، برنده جایزه راثبون فولیو 2023 برای کتاب خاطراتش شد. ساختن یک سیستم عصبی نخستین برنده ساختار تازه جایزه فولیو است که در آن، سه جایزه در بخش های مختلف اهدا و برنده کلی از بین آنها انتخاب می گردد.

برنده پولیتزر جایزه فولیو 2023 را به خانه برد

ساختن یک سیستم عصبی برنده بخش غیرداستانی شد، در حالی که جایزه بخش داستان برای هیولاهای ترسناک به میشل د کرتسر رسید. جایزه شعر را هم ویکتوریا آدوکوی بولی برای نخستین مجموعه اش با عنوان آرام دریافت کرد.

در ساختن یک سیستم عصبی جفرسون- که در سال 1995 جایزه پولیتزر را برای نقد دریافت نموده است- زنان سیاهپوست را به وسیله آنالیز نمادهای فرهنگ پاپ که با آنها بزرگ شده، به تصویر می کشد و خاطره و نقد را با هم ترکیب می نماید.

داوران این جایزه از میان اعضای آموزشگاه فولیو در انگلستان انتخاب می شوند و پنل سال جاری از نویسندگان، علی اسمیت، جکی کی و گای گوناراتنه تشکیل شده است. دیگر کتاب های نامزد جایزه در بخش ادبیات غیرداستانی مسافران اثر ویل اشون، عاشق اثر امی بلوم، هنرمند فراری اثر جاناتان فریدلند و فاصله اجتماعی بین ما اثر دارن مک گارویس بودند.

هیولاهای ترسناک اثر د کرتسر، برنده بخش داستان، شامل دو روایت اول شخص است، یکی در سال 1981 و دیگری در آینده ای نزدیک دیستوپیایی. شکوه اثر نوویولت بولاوایو، رنگ خالص اثر شیلا هتی، اورژانسی از دیزی هیلدیارد و لوسی در ساحل اثر الیزابت استراوت، رقیبان هیولاهای ترسناک در لیست نامزدهای جایزه ادبیات داستانی جایزه فولیو بودند.

در بخش شعر نیز ویکتوریا آدوکوی بولی، برنده سال جاری، با افمرون اثر فیونا بنسون، انگلستان سبز اثر زفار کونیال، مانوریسم از یومی سوده و نیشکر، ذرت و کاریز اثر صفیه کاماریا کینشاسا، رقابت نموده بود.

برندگان هر بخش 2 هزار پوند دریافت می نمایند و به جفرسون به عنوان برنده کلی 30 هزار پوند دیگر داده خواهد شد. جایزه راثبون فولیو هر سال به یک اثر ادبی برجسته اهدا می گردد که در آن، موضوعات مطرح شده به کامل ترین و هیجان انگیزترین شیوه بیان می شوند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 8 فروردین 1402 بروزرسانی: 8 فروردین 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2225

به "برنده پولیتزر جایزه فولیو 2023 را به خانه برد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برنده پولیتزر جایزه فولیو 2023 را به خانه برد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید