تاریخچه لباس مشکی و تغییرات آن در طول تاریخ

به گزارش ایران عکس، در زمان رومی ها، لباس مشکی در ابتدا با عزاداری مرتبط بود. چرا که خانواده سلطنتی در مراسم های عزادارای لباس سیاه می پوشیدند. به مرور زمان این رسم به عزاداری های خانوادگی رسید و به همه جهان راه پیدا کرد. مشارکت و اتحاد بین مردم در پوشیدن لباس مشکی طبیعی بود، چرا که همه مرگ را با تاریکی و سیاهی مرتبط می دانستند.

تاریخچه لباس مشکی و تغییرات آن در طول تاریخ

در مسیحیت نیز لباس مشکی رنگ توسط راهبان انتخاب شد که به نشانه احترام و فروتنی آن ها در برابر خدا بود و برای کاتولیست ها این همسان پوشیدن و یک رنگی مهم بود. از این رو لباس مشکی عضو اساسی یونیفرم روحانی شد. در این بین درآوردن رنگ مشکی خالص و تیره در آن موقع تقریبا غیرممکن بود و به دست آوردن یک رنگ مشکی واقعی با روش های طبیعی آن موقع واقعا سخت بود. در واقع لباس های آن موقع بیشتر تنالیته های مختلفی از رنگ خاکستری بود تا مشکی.

در قرن 14 میلادی، پیشرفت صنعت رنگرزی اجازه داد که اولین رنگ مشکی تیره و واقعی ساخته گردد. فیلیپ خوب یکی از دوک های آن موقع اولین فرد از خانواه سلطنتی بود که قدرت واقعی رنگ مشکی را تجربه کرد و یک پیراهن واقعا مشکی به تن کرد. به دلیل قیمت بالا، حالت روحانی و زحمت فراوانی که ساختن رنگ مشکی داشت، این رنگ به سرعت تبدیل به رنگ مورد علاقه نجیب زاده گان در اروپا شد. برای اولین بار در اینجا بود که رنگ مشکی، نمادی از ثروت و منزلت شد.

با رشد صنعت رنگرزی، قیمت آن پایین آمد و لباس مشکی رنگ تبدیل به یکی از استانداردها، نه فقط برای نجیب زاده گان اروپا بلکه برای همه شد. رایج ترین رنگ لباسی که ما در نقاشی های آن موقع خصوصا پرتره ها می بینیم، مشکی است که نشان دهنده پاکدامنی و متانت در آن موقع بود. محبوبیت این رنگ حفظ شد و مردم به آن تعصب پیدا کردند و معروف ترین رنگ در سبک لباس های مردانه تا قرن 19 میلادی شد.

تا اینکه در قرن 19 میلادی رنگ مشکی دوباره به حوزه فشن لباس خانم ها برگشت. علاوه بر این در آن موقع لباس مشکی بهترین انتخاب برای بسیاری از شاعران رومانتیک، نویسنده ها و هنرمندان بود. قطعا رنگی بهتر از رنگ مشکی نمی توانست به پوست های سفید و رنگ پریده آن موقع زیبایی ببخشد. بعدتر اما به مرور، مجددا رنگ مشکی در سبک های لباس زنانه کم شد، بجز زنانی که مذهبی و سنتی بودند که لباس و کلاه مشکی همچنان مورد پسندشان بود. در حالی که مردان همچنان تقریبا در تمام قشرها لباس مشکی می پوشیدند.

بعد از جنگ جهانی اول پوشیدن لباس سیاه دوباره رایج شد؛ این بار به عنوان نماد غم و اندوه از جنگ و البته بسیار کاربردی برای زندگی در شهرهای تاریک و خاکی آن موقع. اما چیزی نگذشت که پوشیدن لباس مشکی رنگ در آن موقع رنگ و بوی مدرن به خود گرفت.

در مد و فشن، رنگ مشکی نشان دهنده پیشرفت بود. با نزدیک شدن به قرن بیستم رنگ مشکی تلطیف و باوقار و تبدیل به انتخاب بسیاری از طراحان لباس، به خصوص کوکو شنل (Coco Chanel) شد.

در قرن 20 شنل آغاز به طراحی انواع لباس مشکی رنگ کرد، چون ماموریت او این بود که راحتی، کاربرد و وقار را به مد زنانه برگرداند. او عاشق رنگ مشکی بود و دلیل این علاقه را خلوص و سادگی رنگ مشکی می دانست. لباس مشکی به طرز شگفت انگیزی تا سال 1960 میلادی محبوبیت خود را حفظ کرد و بعد از آن توسط بزرگان صنعت مد یعنی دیور (ِDior) و بعدتر ژیوانشی (Givenchy) و بالینسیاگا (Balenciaga) مورد استفاده نهاده شد. لباس مشکی رنگ مرموز و جذاب بود و همانطور که کریستین دیور گفت: مشکی رنگی است که همیشه می توان پوشید. می توانید آن را در هر سنی و تقریبا در هر مناسبتی پوشید. یک لباس مشکی کوتاه لازمه کمد هر زنی است.

به قول یکی از طراحان: پیراهن مشکی مثل یک یونیفورم شیک است که از مد فراتر می رود؛ بدون اینکه به کسی که آن را پوشیده است باری اضافه کند، درخشندگی آن فرد را نمایان می نماید.

رنگ مشکی همیشه معانی مختلفی را منتقل می نموده است؛ قدرت یکی از معانی آن است و شیک بودن هم بخشی از قدرت بردباری آن است.

در تاریخ مد و فشن، رنگ مشکی نقش مهمی در توصیف و جلوه دادن ما بازی نموده است و هیچ رنگ دیگری مانند رنگ مشکی نمی تواند تناقضات و پیچیدگی های انسان را یک جا در بر بگیرد. اما ما در برابر مشکی چه وظیفه ای داریم؟ قطعا وظیفه ما چیزی جز نگهداری و مراقبت به بهترین شکل از لباس های مشکی که در تمام تاریخ به ما و نیاکان ما خدمت کردند نیست. لباس مشکی رنگ در برابر لکه و کثیفی مقاومت خوبی دارد اما نقطه ضعف آن روشن شدن و کمرنگ شدن آن در اثر شست وشو است و دقیقا در این نقطه است که یک لباس مشکی شیک و باوقار، کهنه و بی ارزش می گردد و این لحظه مرگ لباس مشکی است.

برای دسترسی به اطلاعات بیشتر و راهنمای شرکت در مسابقه به صفحه زیر مراجعه نمایید:

  • Digikala.com/Black
منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 105

به "تاریخچه لباس مشکی و تغییرات آن در طول تاریخ" امتیاز دهید

3 کاربر به "تاریخچه لباس مشکی و تغییرات آن در طول تاریخ" امتیاز داده اند | 3.3 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخچه لباس مشکی و تغییرات آن در طول تاریخ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید