جمع آوری آمار تهران در سامانه ساوانا

به گزارش ایران عکس، رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران گفت: نظارت، پیگیری و راهبری سند توسعه استان تهران نیازمند همدلی نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی است.

جمع آوری آمار تهران در سامانه ساوانا

به گزارش خبرنگاران، نعمت الله ترکی در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری فیمابین شورای اسلامی استان تهران و سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران با بیان اینکه در سال 97 سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان چندین اقدام را با رویکرد توسعه استان انجام داد، گفت: اولین حرکت ما این بود که نگاه آمایشی به استان تهران داشته باشیم که در این راستا و در قالب تدوین سند آمایشی با مراکز علمی از جمله دانشگاه تهران، قراردادی منعقد و سند آمایشی استان نیز نهایی شد.

وی ادامه داد: سند آمایش یعنی جمعیت و فضایی که جمعیت در آن مستقر هستند که در این بخش بر حسب آمایش استان کل مجموعه 16 شهرستان استان تهران را به پنج منطقه تقسیم کردیم تا به صورت منطقه ای، برنامه ریزی انجام دهیم و با نگاه آمایشی ببینیم که هر کدام از شهرستان ها چه وضعیت و ظرفیت هایی دارند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران افزود: اقدام دیگر این بود که وقتی سند آمایش تدوین شد گفتیم که بایستی برنامه توسعه ای نوشته و تنظیم گردد تا بر مبنای آن حرکت کنیم.

وی با اشاره به اینکه در چند سال گذشته در برخی بخش ها آسیب دیده ایم گفت: تا برنامه پنجم توسعه، برنامه ها تدوین، تصویب و ابلاغ می شد اما جایی که باید اجرایی می شد قابلیت اجرایی پیدا نمی کرد. به همین دلیل هنگامی که برنامه ششم توسعه ابلاغ شد روند را برعکس پنج برنامه قبلی کردیم. یعنی از شهرستان شروع نموده تا به استان برسیم و کل ظرفیت ها و قابلیت های شهرستان در زمینه های مختلف از جمله زیربنایی، فرهنگی، اجتماعی، مالی و ... احصا و تا خاتمه سال 97 تبدیل به سند برنامه توسعه پنج ساله استان تهران شد که این سند شامل 16 شهرستان ، دستگاه های اجرایی، اهداف، سیاستها، راهبردها بود و همچنین تکلیف دستگاه ها و توضیح وظایف نیز تعیین شده بود.

ترکی در ادامه اظهار کرد: بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از اقدامات دیگری است که در استان تهران انجام شد. تا به امروز فعالیت ها و خدماتی که دستگاه های اجرایی تعریف می کردند منطبق با قوانین توضیح وظایف دستگاه های اجرایی نبود و بازخوردی نیز از این دستگاه ها گرفته نمی شد و شاید یکی از علل نارضایتی ارباب رجوع از دستگاه های اجرایی نیز نداشتن اطلاعات کافی از توضیح خدماتی بود که دستگاه ها باید ارائه می دادند. به همین منظور برنامه ای در سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران اجرایی و تبدیل به سند شد در حقیقت این سند بودجه ریزی بر مبنای عملکرد بود که در سال 97 به اتمام رسید.

وی در ادامه تشریح کرد: برای اولین بار به این موضوع رسیدیم که 880 خدمت در دستگاه های اجرایی وجود دارد. به این ترتیب خدمات کل دستگاه ها احصا و با سازمان امور اداری و استخدامی نیز هماهنگی های لازم انجام شد که اگر پایشی صورت گرفت تطبیق پیدا کند که این امر آنجا هم نهایی شد و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که اگر قرار است ساختار، نیروی انسانی، تسهیلات برای دستگاه های اجرایی تعریف کنیم باید برای این 880 خدمت باشد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در ادامه گفت: اقدام دیگری که در سال 97 رخ داد در حوزه استفاده از فناوری های جدید بود که این فناوری جدید برای ساختمان سازی در استان تهران مورد احتیاج بود. در حقیقت این مدلی است که به توسعه ساختمان سازی از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری یاری می نماید و به نوعی شفافیتی برای اجرای پروژه ها است.

به گفته ترکی، از اسنادی که در سال گذشته نهایی شد سند کاهش آسیب های اجتماعی بود. در حقیقت هدف این بود که با تدوین این سند سالی پنج درصد از آسیب ها کاسته گردد که برنامه اجرایی آن شروع شده و حدود 46 دستگاه اجرایی در این زمینه وظایف تعیینی دارند.

ترکی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار است از اینجا به بعد اقدامات برنامه ای انجام دهد، گفت: رویکرد دیگر ما تغییر منابع است. یعنی اول منابع را تخصیص نمی دهیم بعداً به سراغ پروژه برویم بلکه اول برنامه را دریافت می کنیم این برنامه کارشناسی می گردد و بعد بر مبنای آن منابع را در نظر می گیریم. همچنین دستگاه های متولی اجرایی استان را متقاعد کردیم که طبق قانون همپای سند توسعه استان پیش بروند و از نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی نیز انتظار داریم که در کنار این برنامه حرکت نمایند.

وی در ادامه افزود: سند برنامه توسعه استان و آمایش استان را نوشته ایم. یعنی تا اینجای کار با ما بوده است اما نظارت، پیگیری و راهبری آن احتیاج به همدلی نهادها و مؤسسات عمومی غیر دولتی دارد. به طور مثال اگر برنامه های دستگاه های مختلف از جمله شهرداری همپای توسعه استان نباشد قطعاً نمی توانیم آن را به درستی اجرا کنیم و بایستی، همگرایی، نظارت، پیگیری نهادهای عمومی غیر دولتی در جهت نگاه توسعه استانی باشد و ما نیز یاری خواهیم کرد که آنها هم در همین قالب برنامه های خودشان را تدوین نمایند.

ترکی توضیح داد: اتفاقاتی که در شهر تهران می افتد و نابسامانی هایی که در توسعه وجود دارد در اثر نبود همین برنامه است. ما در سطح استان و سطح کشور یک برنامه داریم که آن هم برنامه توسعه ششم است و تکلیف همه دستگاه های عمومی و دولتی نیز در آن تعیین شده است. در کنار آن نیز اعضای شوراهای شهر و روستا اگر به برنامه توسعه استان آشنا نباشند قطعاً نگاهشان بخشی و غیر منطقه ای خواهد بود و انتظارمان این است که در قالب این تفاهم نامه همکاری های لازم صورت گیرد تا سند توسعه اجرایی گردد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان تهران در بخش دیگری از صحبت هایش به آموزش و پژوهش در این حوزه اشاره نمود و گفت: سامان مدیریت و برنامه ریزی تهران در بخش آموزش و پژوهش نیز اقداماتی را انجام داده است. این آموزش ها نه فقط برای متولیان امر بلکه حتی برای مردم به جهت آشنایی با فرهنگ توسعه در شهر و روستا باشد که نگاه مردم به این سمت رود که اقدامات پروژه ای نیست بلکه نگاه توسعه ای به همراه دارد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه آمار و اطلاعات ضعف داریم گفت: نکته ای که در استان تهران بایستی به آن توجه گردد آمار و اطلاعات است که در این زمینه ضعف هایی وجود دارد. به همین منظور سامانه آماری را تحت عنوان ساوانا آماده نموده ایم که تمام دستگاه های اجرایی ملزم به ورود اطلاعات شان در این سامانه هستند. این سامانه در اختیار متولیان امر و نهادهای عمومی غیر دولتی قرار گرفته است و تمام اطلاعاتی که به آن احتیاج داریم در این سامانه جمع آوری می گردد که اگر روزی قرار شد برای استان تصمیمی گرفته گردد و در مباحث توسعه ای کاری انجام گردد این سامانه ملاک برنامه ریزی قرار گیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 200

به "جمع آوری آمار تهران در سامانه ساوانا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جمع آوری آمار تهران در سامانه ساوانا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید