دغدغه های والدین بچه ها استثنایی

به گزارش ایران عکس، یک روانشناس در مورد دغدغه های والدین بچه ها استثنایی برای یادگیری فرزندانشان توضیحاتی داد.

دغدغه های والدین بچه ها استثنایی

از پروفایل ما وبلاگ حامد دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرنگاران ، بعضی از بچه ها دارای مسائل رشد شناختی هستند که از آن جمله می توان به بچه های با کم توانی ذهنی یا اوتیسم اشاره نمود که اغلب والدین آن ها با این مشکل روبرو هستند که چگونه می توانند بچه ها خود را ترغیب به یادگیری نمایند و چه نوع روش آموزشی می تواند برای این بچه ها موثر باشد و یا به طور مداوم می پرسند که آیا فرزند آن ها در آینده می تواند به مدرسه برود؟ که فربد مفیدی روانشناس، در گفت وگو با خبرنگاران، در پاسخ به این پرسش که آیا بچه های با تأخیر رشدی یا مسائل ذهنی قادر به مدرسه رفتن هستند یا خیر؟ اظهار کرد: بچه های کهتأخیر رشدی یا مسائل ذهنی و... دارند می توانند به مدرسه بروند و حتی بعضی از آن ها می توانند در مدارس عادی تحصیل نمایند، امّا برای این منظور احتیاج به حمایت و یاری های ویژه دارند. این در حالی است که گروه بزرگتری از این بچه ها می توانند از مدارس ویژه و استثنایی استفاده نمایند و در آن جا با سرعت کمتر و آرامش بیشتری درس بخوانند.

وی بیان نمود: نکته مهم این است که قبل از اینکه این بچه ها به سن 5 یا 6 سالگی برسند، وارد گروه شوند و به شکل آزمایشی در سیستم های مختلف عادی یا استثنایی برای مدتی حضور داشته باشند تا هم مهارت های اجتماعی آن ها رشد کند و هم صندلی آن ها قبل از آن که به مدرسه بروند روشن گردد.

این روانشناس توضیح داد: یکی دیگر از نگرانی های والدین این بچه ها، مدرسه رفتن فرزندانشان است که آیا با وجود اختلال رشدی و تأخیر، اگر به مدرسه عادی برود مشکل درسی نخواهد داشت؟ که در پاسخ باید گفت احتمال مشکل وجود دارد، امّا اگر اقدامات مناسبی انجام گردد، این مسائل کمتر خواهد شد.

مفیدی گفت: والدین باید توانبخشی را از سنین پایین تر و آموزش های کلاسیک را قبل از مدرسه رفتن کودک خود آغاز نمایند و در این میان نیز به مسائل رفتاری توجه داشته باشند و از مدت ها قبل به منظور حل آن ها اقدام نمایند.

وی ادامه داد: والدین حتما باید کودک خود را از چند سال قبل به محیط های آموزشی رسمی و گروهی عادت دهند و در مدرسه به او سخت نگیرند و برای درس ها به او یاری نمایند و فشار زیادی برای درس و هم سطح شدن کودک خود با سایر بچه ها نداشته باشند و حتما با درمانگران خود در ارتباط باشند.

این روانشناس اضافه نمود: یکی دیگر از نگرانی های والدین این بچه ها در خصوص رفتن بچه ها خود به مدارس استثنایی است که سوالاتی این چنینی دارند که اگر کودک ما به مدرسه استثنایی برود چه می گردد؟ آیا رفتار بچه های دیگر را یاد نمی گیرد؟ آیا رفتار بد یاد نمی گیرد؟ آیا درس یاد می گیرد؟ که در پاسخ باید گفت که بله احتمالا همه موارد بالا را یاد می گیرد، اما باید والدین توجه نمایند که فواید رفتن بچه هاشان به مدارس استثنایی بیشتر از ضرر های آن است، یعنی ممکن است مثل همه بچه ها هم رفتار های خوب و هم رفتار های بد را یاد بگیرند و جای هیچ گونه نگرانی نیست، چرا که این اتفاق در مدارس عادی هم می افتد. همان طور که ما بسیاری از رفتار های مثبت و منفی را در مدرسه یاد گرفتیم، امّا در کنار آن درس، آداب اجتماعی، رعایت قوانین و پیروی از دستورات معلم و مدرسه را هم آموخیتم؛ بنابراین توصیه اکید به والدین می کنم که به دلیل ترس های خود، بچه ها را از یادگیری مناسبت های اجتماعی محروم ننمایند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 3 دی 1399 بروزرسانی: 3 دی 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1340

به "دغدغه های والدین بچه ها استثنایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دغدغه های والدین بچه ها استثنایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید