دوتار از قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی در ایران است، صیانت از میراث فرهنگی ناملموس وظیفه ملی است

به گزارش ایران عکس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ثبت جهانی مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار را یک پیروزی مهم در حوزه میراث فرهنگی ناملموس ذکر کرد و از تمام دست اندرکاران تهیه این پرونده تشکر و قدردانی کرد.

دوتار از قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی در ایران است، صیانت از میراث فرهنگی ناملموس وظیفه ملی است

از سفر با تور پاتایا لذت ببرید.

دکتر علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، امروز پنجشنبه 21 آذر 98 با اشاره به ثبت جهانی مهارت های ساختن و نواختن دوتار به نام ایران در چهاردهمین اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری، این ثبت را یک موفقیت بزرگ برای ملت فرهنگ دوست ایران و دولت تدبیر و امید دانست و گفت: مهارت های سنتی ساختن و نواختن دوتار در تمام مناطق استان های خراسان جنوبی، خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و مازندران به صورت گسترده رواج دارد، دوتار جزو قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی این مناطق است. البته در جاهای دیگر ایران نیز می توان آن را پیدا کرد که افرادی به نوازندگی آن مشغول باشند.

مونسان اضافه کرد: در میان مناطقی که نام برده شد، دو گروه معروف حاملان و مجریان وجود دارد که می توان به بخشی ها به عنوان دوتارنوازان و دوتارسازان خراسان شمالی اشاره نمود، همچنین دوتاری ها که دوتارنوازان و دوتارسازان استان های خراسان جنوبی و خراسان رضوی هستند. علاوه بر این جوامع دیگری مثل کردهای کرمانج وترکمن ها هم حاملان و مجریان این عنصر هستند.

او ادامه داد: دوتار یکی ازمهم ترین سازهای زهی-زخمه ای فولکلوریک جوامع محلی روستایی و شهری استان های یاد شده است و قدمت و رواج آن بیش از سایر سازهای فولکلوریک ایران است. دوتار شمال یک کاسه از جنس چوب خشک و مرده توت و دسته ای بلند از جنس خشک و مرده زردآلو یا گردو است. اکثر کارگاه های ساخت دوتار خصوصی هستند که در شهرها و روستاها دایرند.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ادامه داد: دوتار در مراسم مختلف و رویدادهای گوناگون کاربرد دارد و دوتار نوازان علاوه بر نواختن تار، روایتگری نیز دارند و بسیاری از اشعار محلی، نغمه ها و روایت های حماسی، قومی و عاشقانه، مذهبی و لالایی ها را که بخشی از هویت فرهنگی اجتماعی جوامع، گروه ها و حاملان ومجریان را تشکیل می دهد، روایت می نمایند.

دکتر مونسان در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: دوتار به وسیله شیوه استاد شاگردی منتقل می گردد و در مناطق روستایی اکثر شاگردان، فرزندان استادان هستند، بچه ها معمولان آموزش را از پنج سالگی شروع می نمایند.

او ادامه داد: در حال حاضر این ساز از رواج گسترده ای در تمام مناطق روستایی و شهری حوزه دوتار برخوردار است، شاگردان استقبال زیادی از این ساز می نمایند و در نتیجه علاوه بر مناطق روستایی، در بیشتر مناطق شهری حوزه دوتار کلاس های بسیاری برپا شده و به آموزش شفاهی و سنتی دوتار می پردازند.

دکتر مونسان اظهار داشت: حفظ و صیانت از آثار فرهنگی تاریخی و میراث فرهنگی ملموس و ناملموس یک وظیفه ملی و همگانی است و امیدوارم در سال های آینده نیز شاهد ثبت دیگر پرونده های جمهوری اسلامی ایران در اجلاس کمیته میراث ناملموس بشری باشیم.

منبع: میراث آریا
انتشار: 7 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 623

به "دوتار از قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی در ایران است، صیانت از میراث فرهنگی ناملموس وظیفه ملی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دوتار از قدیمی ترین، رایج ترین و محبوب ترین ابزار موسیقی در ایران است، صیانت از میراث فرهنگی ناملموس وظیفه ملی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید