تور ارزان فرانسه: دوستان من؛ داستان جانباز جنگ جهانی اول در خیابان های پاریس

به گزارش ایران عکس، به گزارش خبرنگاران؛ امانوئل بُوو در رمان دوستان من که به تازگی با ترجمه منصور انصاری و به همت انتشارات نگاه به بازار کتاب راه یافته است، از جانباز جنگ جهانی اول می گوید که پس از جنگ در پاریس زندگی می نماید و در جست وجوی دوستی است.

تور ارزان فرانسه: دوستان من؛ داستان جانباز جنگ جهانی اول در خیابان های پاریس

با ما همراه باشید و با تور ارزان فرانسه از کشور عشاق دیدن کنید و در شهرهای پاریس، مارسی بگردیم و برج ایفل ، موزه لوور و دیگر جذابیت های این شهر زیبا را ببینیم

دوستان من نخستین و معروف ترین کتاب امانوئل بُوو و شاهکاری طنزآمیز و سرگرم کننده از این نویسنده محبوب فرانسوی است. کتاب به سادگی و کمی غیرمعمول شروع می گردد: وقتی بیدار می شوم، دهانم باز است. دندان هایم خزدار هستند: بهتر است آن ها را عصر مسواک بزنم، اما من هرگز به مقدار کافی شجاع نیستم.

ویکتور باتون، مرد کوچک کلاسیک و بدون استعداد است. تنها چیزی که ویکتور دوست دارد این است که دوستش داشته باشند، و تنها چیزی که می خواهد یک دوست است. وقتی ویکتور در خیابان های پاریس در جستجوی عشق یا دوستی یا ارتباطی زودگذر قدم می زند، ما هم به مهربانی او و هم به غرور عجیب او می خندیم، اما احساس می کنیم او نیز نوعی از همه ماست؛ شوالیه ای تسلیم ناپذیر در برابر شکست های زندگی.

در بخشی از کتاب می خوانیم: در اتاق دیگر، پیرمردی زندگی می کند. خیلی ناخوش احوال است، سرفه می نماید. به ته عصایش لاستیکی چسبانده. استخوان های کتفش قوز شده اند. سیاهرگ برجسته ای روی شقیقه اش نمایان است، درست بین پوست و استخوان. کتش از پشت دیگر به کفل هایش نمی رسد و هنگام راه رفتن چنان دو طرفش تکان می ­خورد که انگار هیچی در جیب ­هایش نیست. مرد بیچاره نرده ها را می گیرد وخودش را با زحمت زیاد یکی یکی از پله­ ها بالا می کشد. همین که چشمم به او می افتد، تا جایی که می توانم نفسم را حبس می کنم تا بدون احتیاج به نفس گیری دوباره، بی سروصدا، از کنارش عبور کنم.

یکشنبه ها دخترش به ملاقاتش می آید. زیبارویی است. آستر پالتویش شبیه پرهای طوطی است؛ آن قدر آستر زیبایی است که با خودم می گویم نکند پالتو را وارونه پوشیده باشد. اما کلاهش برایش خیلی باارزش است چون به محض اینکه باران می بارد، تاکسی می گیرد. این زن بوی عطر می دهد، البته نه از آن عطر هایی که در لوله های شیشه ای می فروشند.

مستأجران خانه از او متنفرند. می گویند به جای چنین زندگی مجللی بهتر بود پدرش را از این وضع فلاکت بار خلاص می کرد.

در توضیحی بر کتاب آمده که امانوئل بوو (1945- 1898) راوی زندگی های بربادرفته و از هم پاشیده و ویران بود. ریلکه، بکت و هانتکه او را می ستودند و اگرچه در چند دهه بعد از مرگش بخشی از دنیای ادبی فرانسه او را عمدا به فراموشی سپرد، در یکی دو دهه اخیر، رمان های خوش خوان و تامل انگیز وی، دوباره با استقبال روبرو شد. تنهایی خیلی اذیت می نماید. خیلی دلم می خواهد دوستی داشته باشم که بتوانم با او درد دل کنم؛ یک دوست واقعی و یا حتى معشوقه ای. آدم وقتی کل روزش را پرسه می زند بدون این که با کسی حرف بزند، شب در اتاقش حس دلزدگی بر وجودش چنبره می زند.

دوستان من(1986)، آرماند(1987)، فصلنامه زمستانی(1998)، قتل سوزی پومیر، استپسون(1991)، شن روان، عزیمت شبانه، مرد مجرد، راسکولنیکوف و هنری دوشمین و سایه هایش از جمله آثار امانوئل بُوو به شمار می آیند.

کتاب دوستان من نوشته امانوئل بُوو با ترجمه منصور انصاری در 188 صفحه، به قیمت 55 هزار تومان، در قطع رقعی،جلد شومیز و کاغذ بالک از سوی انتشارات نگاه به کتاب فروشی ها راه یافت.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 25 آبان 1400 بروزرسانی: 25 آبان 1400 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 1861

به "تور ارزان فرانسه: دوستان من؛ داستان جانباز جنگ جهانی اول در خیابان های پاریس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان فرانسه: دوستان من؛ داستان جانباز جنگ جهانی اول در خیابان های پاریس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید