راهنمای تحصیل در استرالیا

به گزارش ایران عکس، شرایط تحصیلی مناسب مانند سطح بالای آموزش و سیستم دانشگاه های استرالیا باعث شده استا این کشور به یکی از مقصدهای محبوب دانشجویان بین المللی تبدیل گردد.

راهنمای تحصیل در استرالیا

سیستم آموزشی استرالیا به ویژه در مقطع تحصیلات تکمیلی از سیستم آموزشی انگلستان الگوبرداری می گردد. همچنین، استرالیا فرصت های آموزشی منحصر به فردی ارائه می دهد که به سادگی در سایر سیستم های آموزش عالی در دنیا موجود نیست. در این راستا، 250,000 دانشجوی بین المللی در استرالیا تحصیل می نمایند و این آمار استرالیا را به چهارمین کشور محبوب برای تحصیل در خارج از کشور تبدیل نموده است.

چگونگی نظام آموزشی و مدت هر مقطع تحصیلی

تحصیلات پیش دانشگاهی

در تمامی مدارس استرالیا آموزش شامل سه مرحله کودکستان (Preschool)، ابتدایی (Primary) و دبیرستان (Secondary) است. طول دوره کودکستان معمولا یک سال است و از پنج سالگی آغاز می گردد. در ایالت ها و قلمروهای استرالیا طول دوران ابتدایی و دبیرستان متفاوت است؛ ولی به طور کلی دوران ابتدایی شش سال (سال اول تا ششم) یا هفت سال (سال اول تا هفتم) است و دانش آموزان بین سنین شش تا یازده سالگی در مدارس ابتدایی پذیرفته می شوند.

دوران دبیرستان شش سال (سال هفتم تا دوازدهم) یا پنج سال (سال هشتم تا دوازدهم)به طول می انجامد. در برخی ایالت ها یا قلمروهای استرالیا نظیر قلمرو پایتختی استرالیا یا ایالت تاسمانیا دوران دبیرستان چهار سال (سال هفتم تا دهم) است و دانش آموزان برای ادامه تحصیل سال یازدهم و دوازدهم را در کالج می گذرانند. تحصیل در استرالیا تا پانزده سالگی یا تا تکمیل سال دهم اجباری است و مدارس خصوصی در کنار مدارس دولتی نقش مهمی در آموزش دانش آموزان استرالیایی به عهده دارند.

طبق آمار رسمی، مدارس غیردولتی وابسته به کلیسای کاتولیک حدود بیست و یک درصد، و دیگر مدارس خصوصی حدود هفت درصد از آموزش دانش آموزان را به عهده دارند. مدارس مختلط است و تنها یک سوم از مدارس غیردولتی این گونه نیست. در صورت اتمام موفقیت آمیز سال دوازدهم دبیرستان یا کالج، دانش آموزان گواهینامه دانش آموختگی سال دوازدهم (Year 12 Certificate) یا گواهی ورود به آموزش عالی (Tertiary Entrance Statement) دریافت می نمایند.

تحصیلات دانشگاهی

شرط ورود به دانشگاه ها بر اساس نمرات گواهی ورود به آموزش عالی (TES) محاسبه می گردد که روش محاسبه در هر ایالت متفاوت است. برای ورود به دانشگاه های دیگر ایالت ها نیز می توان از TES استفاده کرد.

دانشگاه های استرالیا مستقل هستند و خودشان مدرک را صادر می نمایند. در 1988 تعدادی از دانشگاه ها و کالج ها در هم ادغام شدند و تشکل فعلی مبنی بر سیستم واحد ملی دانشگاه ها Unified National System را که بالغ بر 39 دانشگاه بود شکل دادند. 49 کالج نیز در تمام استرالیا پراکنده هستند که می توانند با توجه به قوانین ایالتی، مدارکی تا سطح کارشناسی ارشد بدهند.

در 1990 شورای وزیران آموزش ایالات و قلمروهای مختلف استرالیا نظام واحد ارزیابی آموزشی در استرالیا را با عنوان 1(RATE) معرفی کرد. در سال 1995 میلادی نظام جایگزین دیگری تحت عنوان 2(AQF) معرفی گردید که قرار است تا خاتمه 1999 میلادی جایگزین RATE گردد.

مبنای معرفی این نظام های ارزیابی، فراهم کردن چارچوبی ملی و فراگیر برای ارزشیابی مدارک تحصیلی در استرالیا بعد از دوران تحصیل اجباری (پانزده سالگی یا سال دهم) است. با توجه به نظام ارزشیابیAQF، مدرک خاتمه دوران دبیرستان، گواهینامه آموزش ارشد دبیرستان (Senior Secondary Certificate of Education) نامیده می گردد.

دوره های تحصیلی

1. Associated Diploma: با دوسال تحصیل همراه با کارآموزی داده می گردد که تحت پوشش دوره های حرفه ای (TAFE) است.

2. Diploma: با سه سال تحصیل بعداز دیپلم دبیرستان همراه با کارآموزی داده می گردد. این دوره نیز تحت پوشش دوره های حرفه ای (TAFE) است.

3. Bachelor: با حداقل سه یا چهار سال تحصیل بعداز دیپلم دبیرستان داده می گردد.

4. (Post Graduate Certificate (PGC: دوره آن یک نیم سال بعد از کارشناسی است.

5. (Post Graduate Diploma (PGD): دوره آن دو نیم سال بعد از کارشناسی است.

6. Bachelor Honours Degree: دوره آن حداقل چهار سال تا پنج سال تحصیل بعد از دیپلم دبیرستان است و دانش آموختگان این دوره بدون گذراندن دوره Master می توانند دوره Ph.D را آغاز نمایند.

7. Master: برای ورود به این دوره امتحانی صورت نمی گیرد، بلکه با توجه به نمرات دوره Bachelor و معرف ها، پذیرش صادر می گردد.

طول این دوره بستگی به طول مدت دوره Bachelor دارد. به این صورت که یک سال تحصیل تمام وقت بعد از دوره چهار ساله Bachelor و دو سال تحصیل تمام وقت بعد از دوره سه ساله Bachelor لازم است. البته در برخی از رشته ها (شیلات) دوره Master تا سه سال هم به طول می انجامد.

8. Ph.D: این دوره معمولا پژوهشی است و باید طی این پژوهش موضوع جدیدی در رشته مربوطه ارایه گردد. البته در برخی از دانشگاه ها گذراندن یک دوره Qualifying به صورت درسی برای آغاز دوره دکتری الزامی است و سپس دوره پژوهش آغاز می گردد که حداقل سه سال طول می کشد.

نحوه ارزشیابی مدارک تحصیلی

  • مدارک Diploma بعد از دیپلم دبیرستان کاردانی ارزشیابی می گردد.
  • مدارک Bachelor بعد از دیپلم دبیرستان، کارشناسی ارزشیابی می گردد.
  • مدارک (Post Graduate Certificate (PGC)/ Post Graduate Diploma (PGD فقط صحت صدور صادر می گردد.
  • مدارک Master با شرط داشتن کارشناسی، کارشناسی ارشد ارزشیابی می گردد.
  • مدارک Ph.D با شرط داشتن کارشناسی ارشد، دکتری ارزشیابی می گردد.

زبان مراکز آموزشی و دانشگاهی

تمام برنامه های دانشگاه های استرالیا به زبان انگلیسی تدریس می گردد و برخورداری از مدرک زبان شرط لازم برای ثبت نام است. آموزش و پشتیبانی زبان معمولا برای دانشجویانی که زبان انگلیسی را به عنوان زبان دوم صحبت می نمایند، در دسترس است.

میانگین هزینه تحصیل در مقاطع مختلف

استرالیا بیش از 40 دانشگاه دولتی، دو دانشگاه بین المللی و یک دانشگاه خصوصی دارد و این دانشگاه ها بیشتر رشته ها را تحت پوشش قرار می دهند. شهریه این دانشگاه ها با توجه به رشته، مقطع تحصیلی و دانشگاهی متفاوت است؛ ولی متوسط شهریه دانشگاهی در هر سال با توجه به مقطع تحصیلی، کارشناسی بین 15,000 تا 33,000 دلار، کارشناسی ارشد و دکتری بین 14,000 تا 37,000 دلار، است.

میانگین هزینه زندگی در سال برای یک دانشجو

به طور کلی هزینه زندگی در استرالیا بسته به منطقه جغرافیایی بسیار متغیر است. هر چه مناطق روستایی تر و دور از شهر باشند (مانند مناطق غربی و شاقتصادی استرالیا) هزینه ها کمتر و در مناطق شهری مانند سیدنی این هزینه ها بیشتر می گردد. متوسط هزینه ماهانه شهرهای دانشجویی استرالیا به توضیح زیر است؛

  • سیدنی: تقریبا 2500 دلار
  • آدلاید: 1700 دلار
  • بریزبین: 1800 دلار
  • ملبورن: 1200 دلار
  • کانبرا: 1000 دلار

محدودیت سنی برای تحصیل در استرالیا

حداقل سن پذیرش در دانشگاه های استرالیا از بین دانش آموزان بین المللی شانزده سال است.

برترین دانشگاه های استرالیا

10 دانشگاه برتر استرالیا بر اساس وب سایت topuniversities رنکینگ دنیای
The Australian National University 22
The University of Melbourne 42
The University of Sydney 46
(The University of New South Wales (UNSW Sydney 49
The University of Queensland 51
Monash University 65
The University of Western Australia 102
The University of Adelaide 125
University of Technology Sydney 193
University of Wollongong 218

بورسیه تحصیلی دانشگاه های استرالیا

در کشور استرالیا امکان تحصیل و اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا در کلیه مقاطع تحصیلی فوق دیپلم، کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری وجود دارد و افراد می توانند با توجه به مدرک تحصیلی و مقطع تحصیلی خود، برای اخذ بورسیه تحصیلی در استرالیا اقدام نمایند؛ ولی تمامی این موارد مستلزم داشتن مدرک زبان و محدودیت سنی برای اخذ امکان تحصیل رایگان در استرالیا یکی دیگر از شرایط خاص اخذ بورسیه است. به عبارت دیگر، برای اخذ بورسیه گپ تحصیلی افراد نباید بیش از پنج سال باشد (نباید برای اخذ امکان تحصیل رایگان در استرالیا بیش از پنج سال از فارغ التحصیلی افراد گذشته باشد.)

بورسیه تحصیلی در استرالیا یا یاری هزینه های تحصیلی که کشور استرالیا به دانشجویان بین المللی اعطاء می نماید هزینه های زندگی، سفر، بهداشت، درمان، شهریه و... را پوشش می دهد. گفتنی است که یکی دیگر از شرایط بورسیه تحصیلی در استرالیا داشتن معدل نسبتا بالا است. (لیست بورسیه دانشگاه های استرالیا در سال تحصیلی 2019-2018)

تعطیلات خاتمه سال تحصیلی

هر سال تحصیلی دانشگاهی دو نیم سال است که نیم سال اول از اواخر فوریه یا اوایل مارس آغاز می گردد و تا خاتمه ژوئن ادامه می یابد و نیم سال دوم از اواسط یا اواخر جولای تا خاتمه نوامبر ادامه دارد. بین هر نیم سال تحصیلی چهار تا شش هفته فاصله است و تعطیلات تابستانی دانشجویان از اول دسامبر تا دوم ژانویه است.

بیمه تحصیلی و درمانی دانشجو در استرالیا

کشور استرالیا دارای سیستم خدمات بیمه ای به نام بیمه دانشجویان خارجی OSHC است. تمامی دانشجویان خارجی به استثنای دانشجویان کشور سوئد و نروژ ملزم به دارا بودن بیمه دانشجویی هستند. نکته قابل توجه اینکه دارا بودن بیمه دانشجویی برای کل دوره تحصیل یکی از شروط صدور ویزا محسوب می گردد. گفتنی است که خدمات Medicare مشمول دانشجویان خارجی نیست؛ از این رو، کشور استرالیا خدمات بیمه ای دانشجویان خارجی را به منظور استفاده مقرون به صرفه دانشجویان از خدمات درمانی در نظر گرفته است.

آب و هوای استرالیا

یکی از بزرگترین جاذبه های استرالیا آب و هوای معتدل آن است. تغییرات آب و هوایی استرالیا به شدت دیگر قاره ها نیست و این به دلیل احاطه شدن آن توسط دریا است. در استرالیا فصل ها مخالف نیم کره شاقتصادی است. به عبارتی زمانی که زمانی که در اروپا زمستان است، در استرالیا تابستان است. مطبوع ترین فصل های استرالیا فصل های بهار و پاییز هستند.

کار و ویزای دانشجویی در استرالیا

ویزای تحصیلی استرالیا مخصوص متقاضیانی است که قصد تحصیل در یکی از مراکز معتبر آموزشی کشور استرالیا را داشته باشند. به وسیله ویزای تحصیلی استرالیا، متقاضی می تواند در این کشور به صورت تمام وقت تحصیل نموده و همراهان وابسته به او نیز می توانند او را همراهی نمایند. پیش از درخواست اخذ ویزای تحصیلی استرالیا جهت تحصیل در دانشگاه های استرالیا متقاضی باید در یکی از مراکز تحصیلی استرالیا پذیرفته شده و همچنین، شرایط اقتصادی زندگی و تحصیلی در استرالیا را داشته باشد.

اخذ ویزا برای والدین یا همسر دانشجو

یکی از مزایای ویزای تحصیلی استرالیا امکان همراهی اعضای خانواده دانشجو است. علاوه بر این، افراد خانواده می توانند تا سقف بیست ساعت در هفته کار دانشجویی داشته باشند. البته در صورتی که متقاضی دانشجوی دوره های کارشناسی ارشد یا دکتری باشد، همسر وی از اجازه کار نامحدود برخوردار می گردد. همچنین، دانشجو و اعضای خانواده وی در رفت و آمد به و خارج از استرالیا محدودیتی ندارند.

شرایط کار دانشجویی

دانشجو می تواند پس از آغاز دوره تحصیلی حداکثر 40 ساعت در طول دو هفته کار کند، ولی اگر مقطع تحصیلی دانشجو کارشناسی ارشد به صورت تحقیقاتی یا اصطلاحا (research) بوده یا در حال تحصیل مقطع دکتری باشد، از اجازه کار بدون محدودیت زمانی برخوردار است.

منبع: کجارو / gostudy.com.au / studylink.com / internationalstudent.com / studying-in-australia.org / studiesinaustralia.com / studyinaustralia.gov.au / legalmalekpour.com / iliadint.com / lawand-education.com / uniquevisa.net / topuniversities.com / legalapply.ir / malekpour.ir / پیمنت 24 / visamondial.com / miestudy.com / grad.saorg.ir
انتشار: 31 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 284

به "راهنمای تحصیل در استرالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای تحصیل در استرالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید