روستاهای دره تخت و کمندان ازنا پتانسیلهای فراوانی برای توسعه گردشگری دارند

به گزارش ایران عکس، ایسنا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، روستاهای دره تخت و کمندان ازنا پتانسیلهای فراوانی برای توسعه گردشگری دارند.

روستاهای دره تخت و کمندان ازنا پتانسیلهای فراوانی برای توسعه گردشگری دارند

برخورداری روستاهای دره تخت و کمندان ازنا از پتانسیل های مهم طبیعی همانند طبیعت ییلاقی، چشمه ها و رودخانه های خروشان، کوههای مرتفع و دشتهای سرسبز و زیبا در کنار موهبتهای عمده کشاورزی و آبزی پروری و برخورداری از موقعیتهای ممتاز حمل و نقل از امکانات خدادادی این منطقه است که توسعه جهانگردی در آن نه تنها زمینه ساز ایجاد اشتغال پایدار در منطقه است، بلکه زیبایی ها و طبیعت مسحور نماینده این منطقه را نیز به جهانگردان و طبیعت گردان معرفی خواهد نمود.

این روستاها چه از نظر طبیعی و چه از نظر تاریخی، پتانسیل های فراوانی برای توسعه جهانگردی منطقه ای دارند بطوریکه روستای دره تخت ازنا خود به تنهایی یک منطقه ویژه هدف جهانگردی است که بواسطه ویژگی های محیطی از جمله قرار داشتن در دل اشترانکوه و برخورداری از طبیعت ییلاقی، جاذبه ای بسیار مهم برای جهانگردی بخصوص جهانگردی زمستانی است.

روستای کمندان شهرستان ازنا نیز با داشتن آب و هوای ییلاقی، کشاورزی غنی، وجود سد کمندان و رودخانه پرآب و سایر ظرفیتهای کوهستانی مانند قله کوه جنو از مهمترین روستاهای هدف جهانگردی لرستان است که وجود این پتانسیل ها در شهرستان ازنا به عنوان مرکز کوهنوردی ایران، با داشتن نگاه منطقه ای، بسترهای توسعه جهانگردی در این منطقه را صد چندان می نماید.

بعلاوه وجود چنین ظرفیتهایی در روستاهای کمندان و دره تخت فرصتهای مهمی از جمله کوهپیمایی زمستانی، پیاده روی تابستانی، پرنده نگری و...را فراهم می آورد و بدون شک در کمتر جایی از کشور چنین فرصتهایی همزمان و در کنار هم وجود دارند.

در روستای کمندان با توجه به وجود سد کمندان و آبگیری این سد نیز ظرفیت مهم دیگری با عنوان جهانگردی آبی وجود دارد که طی هماهنگی ها و برنامه ریزی هایی که اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی با شرکت آب منطقه ای انجام شده، قطعا محرک های ویژه ای برای توسعه جهانگردی و سرمایه گذاری در این صنعت در استان به ویژه شهرستان ازنا فراهم میگردد.

در کنار چنین ظرفیتها و برنامه هایی، هر میزان که زمینه برای اقامت و ماندگاری جهانگرد فراهم گردد، رشد و شکوفایی جهانگردی و اقتصاد این منطقه ها افزایش می یابد به شرط اینکه نگاه منطقه ای به توسعه جهانگردی نهادینه گردد.

در همین روستاها شرایط باغات و محصولات باغی و کشاورزی در کنار ظرفیتهای بزرگ آبزی پروری خود نیز نیازمند توجه و برنامه ریزی است تا جهانگردان با سلایق و علایق مختلف، این منطقه و روستاهای آن را به عنوان مقصد جهانگردی انتخاب نمایند.

روستای دره تخت در فاصله 13 کیلومتری جنوب شهر ازنا قرار گرفته است و جزء روستاهای مهم جهانگردی استان لرستان محسوب می گردد.

در فصل بهار، دشتهای این روستا مملو از انواع گلهای لاله واژگون است، از میان روستای دره تخت رودی خروشان عبور می نماید و طبیعت سرسبز و خنکای آن در تابستان نیز روح بخش و فرح انگیز است.

آبشار عروس و تونل برفی نیز در نزدیکی همین روستا قرار دارند. روستای کمندان نیز از جمله زیباترین روستاهای استان لرستان و شهرستان ازناست که در دهستان پاچه لک غربی قرار گرفته است.

روستای کمندان در کوهپایه اشترانکوه آلپ ایران قرار گرفته و به همین دلیل آب و هوایی سرد و کوهستانی دارد. بیشتر مردم این روستا به شغل کشاورزی مشغول هستند. روستای کمندان در فاصله 25 کیلومتری ازنا قرار گرفته است و فصل تابستان برترین زمان بازدید از روستای کمندان محسوب می گردد.

منبع: همگردی
انتشار: 17 مرداد 1402 بروزرسانی: 17 مرداد 1402 گردآورنده: iranpixfa.ir شناسه مطلب: 2278

به "روستاهای دره تخت و کمندان ازنا پتانسیلهای فراوانی برای توسعه گردشگری دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستاهای دره تخت و کمندان ازنا پتانسیلهای فراوانی برای توسعه گردشگری دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید